واقع كفايات أعضاء هيئة تدريس أصول التربية في جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز من وجهة نظر طالبات الجامعة
Th psychological empowerment and its relationship to creative behavior: A study among a sample of faculty members in Saudi universities
د. نورة بنت ناصر بن صالح العويّد
ناقشت هذه الدارسة واقع كفايات أعضاء هيئة تدريس أصول التربية في جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز من وجهة نظر طالبات الجامعة، بحيث هدفت إلى معرفة واقع كفايات أعضاء هيئة تدريس أصول التربية؛ من خلال معرفة واقع كفايات (الكفايات التعليمية، الكفايات الشخصية، كفايات خدمة الجامعة والمجتمع، كفايات البحث العلمي)، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي في دراستها، حيث طبقت أداة الاستبيان على مجتمع الدراسة المتمثل بطالبات جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز، من خلال اختيار عينة عشوائية من طالباتها قُدر عددهن بـ (331) طالبة.
وباستخدام التحليل الإحصائية لنتائج الدراسة، كان أهم نتائج الدراسة بأنه تبين توافر الكفايات التعليمية لأعضاء هيئة تدريس أصول التربية وبدرجة عالية، بشكلٍ عام، وبمتوسط بلغ (3.95 من 5.00) وتمثلت أبرز هذه الكفايات في تعزيز الاتجاهات الإيجابية للوطن عند الطالبات، واتضحّ من نتائج السؤال الثاني توافر مستوى الكفايات الشخصية للأعضاء وبدرجة عالية بشكلٍ عام، وبمتوسط بلغ (4.19 من 5.00)، وتمثلت أبرز الكفايات في ذلك التواصل بشكلٍ إيجابي مع الطالبات، ومن نتائج السؤال الثالث اتضح توافر هذه الكفايات للأعضاء وبدرجة عالية بشكلٍ عام، وبمتوسط بلغ (3.89 من 5.00)، وأبرز هذه الكفايات هي تشجيع الطالبات على الأعمال التطوعية، كما تبين من نتائج السؤال الرابع للدراسة توافر كفايات أعضاء هيئة تدريس أصول التربية في البحث العلمي وبدرجة (عالية) بشكل عام بمتوسط بلغ (3.82 من 5.00)، وتمثلت أبرز هذه الكفايات في تشجيع الطالبات لعمل المشاريع البحثية.
وأوصّت الدراسة بأهمية تحديد احتياجات أعضاء هيئة التدريس في ظل التوجهات الحديثة للعملية التعليمية، مع وضع معايير محددة لمستويات الكفايات التعليمية اللازمة لأعضاء هيئة التدريس، وضرورة إجراء المزيد من الدراسات والبحوث لقياس وتنمية كفايات التعليم لدى أعضاء هيئة التدريس، في التخصصات الأخرى.
This study discussed the reality of the competencies of faculty members of the principles of education at Prince Sattam bin Abdulaziz University from the viewpoint of female university students, to be aimed at knowing the reality of the competencies of members of the faculty of pedagogy of education; Through knowledge of the reality of competencies (educational competencies, personal competencies, university and community service competencies, scientific research competencies), the researcher used the descriptive method in her study, where the questionnaire was applied to the study community represented by Prince Sattam bin Abdulaziz University students, by selecting a random sample Of her female students, it was estimated that they numbered 331.
And using the statistical analysis of the study, the most important results of the study were that it showed the availability of educational competencies for members of the teaching staff of education and a high degree, in general, with an average of (3.95 out of 5.00) and these advantages were to enhance the positive trends of the country for female students, and it was clear from the results of the second question The availability of the level of personal competencies for members and with a high degree in general, with an average of (4.19 out of 5.00), and the most prominent competencies were represented in a positive communication with female students, and from the results of the third question, it became clear that these competencies are available to members in a high degree in general, and with an average of ( 3.89 out of 5.00), and the most prominent of these competencies is the encouragement of female students to volunteer work, as shown by the results of the fourth question of the available study, the competencies of faculty members of pedagogy in scientific research and a degree (high) in general with an average of (3.82 from 5.00), and the most prominent These competencies encourage female students to do research projects.
The study recommended to determine the needs of the faculty members in light of the modern orientations of the educational work, while setting specific standards for the levels of educational competencies necessary for the faculty members, and the necessity of conducting more studies and research to measure and develop the teaching competencies of the faculty members, in other disciplines.
- ابن منظور، جمال الدين، (1980م). لسان العرب، بيروت، دار صادر، ج15.
- أبو شمالة، فرج إبراهيم، (2013). الكفايات التدريسية الأساسية لدى أعضاء هيئة التدريس في كلية التربية، جامعة الأقصى بغزة في فلسطين، مجلة أبحاث كلية التربية الأساسية، كلية التربية الأساسية، مج12، ع3.
- الأسدي، سعيد جاسم، (2014). فلسفة التربية في التعليم الجامعي والعالي، الطبعة الأولى، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمّان.
- الألفي، طارق أبو العطا، (2014). تطوير الإدارة الجامعية في ضوء مدخل الإدارة الاستراتيجية "تحديات وطموحات"، الطبعة الأولى، مؤسسة طيبة للنشر والتوزيع، القاهرة.
- إدريس، عبد الله موسى، (2015). الجودة الشاملة: الاعتماد الأكاديمي في مؤسسات التعليم العالي، الطبعة الأولى، خوارزم العلمية للنشر والتوزيع، الرياض.
- البابطين، عبد الرحمن بن عبد الوهاب بن سعود، (2018م). واقع توافر الكفايات الأخلاقية الأساسية لدى عضو هيئة التدريس من وجهة نظر طلاب كلية التربية بجامعة الملك سعود، مجلة التربية، جامعة الأزهر، كلية التربية، ع177، ج1، يناير 2018.
- التركي، عثمان تكري، (2010م). متطلبات استخدام التعليم الالكتروني في كليات جامعة الملك سعود من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، مجلة العلوم التربوية والنفسية، كلية التربية، جامعة البحرين، مج11، ع1.
- حجي وشهاب، أحمد إسماعيل، لبنى محمود، (2011). التعليم العالي والجامعي المقارن حول العالم : جامعات المستقبل واستراتيجيات التطوير نحو مجتمع المعرفة، الطبعة الأولى، عالم الكتب، القاهرة.
- الحراحشة وأحمد، محمد عبود وعبد الوهاب ياسين، (2013). درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس للكفايات التدريسية في ضوء معايير إدارة الجودة الشاملة من وجهة نظر طلبة كلية التربية بجامعة الباحة في المملكة العربية السعودية، المجلة العربية لضمان الجودة في التعليم العالي، مج6، ع14.
- ذيابات، بلال، (2013م). فاعلية التعليم المبرمج القائم على استخدام طريقتي التعليم المدمج والطريقة التقليدية في تحصيل طلبة جامعة الطفيلة التقنية في مادة طرائق التدريس للصفوف الأولى واتجاهاتهم نحوه، مجلة جامعة النجاح الفلسطينية للأبحاث، مج27.
- العتيبي، منصور بن نايف، (2011م). الكفايات الأخلاقية والتقنية للأستاذ الجامعي من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بكليتي التربية في نجران والخرج، مجلة كلية التربية بالمنصورة، جامعة المنصورة، كلية التربية، ع77، ج2، سبتمبر 2011.
- العثمان، إبراهيم بن عبد الله، (2018م). الكفايات التعليمية اللازمة للطلاب المعلمين في مجال التربية الخاصة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بقسم التربية الخاصة، المجلة الدولية لعلوم وتأهيل ذوي الاحتياجات الخاصة، المؤسسة العربية للبحث العلمي والتنمية البشرية، ع9، يوليو 2018.
- العجيلي، محمد صالح، (2013). التعليم العالي في الوطن العربي، الطبعة الأولى، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان.
- عزت، محمد علي، (2011). التعليم الجامعي وقضايا التنمية، الطبعة الأولى، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة.
- عطية، عماد محمد، (2014). التعليم العالي: تاريخه_فلسفاته_ بيئة الحرم الجامعي، الطبعة الأولى، الدار العالمية للنشر والتوزيع، الهرم.
- عبيدات، ذوقان، وعبد الحق، كايد، وعدس، عبد الرحمن، (2016م). البحث العلمي: مفهومه. أدواته. أساليبه. دار مجدلاوي للنشر والتوزيع، عمان.
- عودة، أحمد سليمان، الخليلي، خليل يوسف، (2000). الإحصاء للباحث في التربية والعلوم الإنسانية، دار الأمل، إربد.
- دخيخ، صالح بن أحمد صالح، حسانين، صفوت أحمد علي، عطية، محمد عبد الكريم علي، (2018م). كفايات عضو هيئة التدريس الجامعية، مجلة كلية التربية، جامعة طنطا، كلية التربية، مج 69، ع1، يناير 2018.
- الزيديين، خالد عبد الوهاب، (2015). القيادة الإدارية وتطوير منظمات التعليم العالي، الطبعة الأولى، دار الأيام للنشر والتوزيع، عمان.
- زيدان، محمد مصطفى، (2008م). معجم المصطلحات النفسية والتربوي، دار ومكتبة الهلال، بيروت، لبنان.
- سليمان، شاهر خالد، صوافطة، وليد عبد الكريم، (2011م). آراء الطلاب في ممارسة أعضاء هيئة التدريس بجامعة تبوك لكفاياتهم المهنية، مجلة رسالة التربية وعلم النفس، جامعة الملك سعود، الجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية، ع36، أبريل 2011.
- الشخيبي، علي السيد، (2012). آفاق جديدة في التعليم الجامعي العربي، الطبعة الأولى، دار الفكر العربي، القاهرة.
- الشمري، فهد بن فرحان، (2013). كفايات التعليم الإلكتروني اللازمة لأعضاء هيئة التدريس بجامعة حائل ودرجة ممارستهم هذه الكفايات، دراسات عربية في التربية وعلم النفس، مج2، ع44.
- الطويسيّ، أحمد عيسى، (2014). درجة ممارسة معلميّ التربية المهنية لكفايات الاقتصاد المعرفي من وجهة نظر المشرفين التربويين في الأردن، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، مج10، ع1.
- القحطاني، سالم سعيد، والعامري، أحمد سليمان، والمذهب، معدي محمد، العمر، بدران عبد الرحمن، (2004). منهج البحث في العلوم السلوكية، مكتبة العبيكان، الرياض.
- القرني، نورة عوض عبد الله، (2010م). دور الإدارة الجامعية في تنمية كفايات أعضاء هيئة التدريس ومعوقاتها في الجامعات السعودية، رسالة دكتوراه منشورة، كلية التربية، جامعة اليرموك، الأردن.
- القضاة، محمد فرحان، (2010). تقويم كفايات أعضاء هيئة التدريس في كلية المعلمين بجامعة الملك خلاد من وجهة نظر طلابها في ضوء بعض المتغيرات، مجلة التربية، جامعة الأزهر، كلية التربية، ع144، ج1، يناير 2010م.
- صائغ، وفاء بنت حسن عبد الوهاب، (2010م). كفايات التعليم الالكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بكلية الاقتصاد المنزلي في جامعة الملك عبد العزيز: دراسة مسحية، ، مجلة القراءة والمعرفة، جامعة عين شمس، كلية التربية، الجمعية المصرية للقراءة والمعرة، ع109، نوفمبر 2010.
- صائغ، وفاء بنت حسن عبد الوهاب، (2011م). درجة امتلاك أعضاء هيئة التدريس لكفايات التعلم الإلكتروني ومدى ممارستهم لها، رسالة دكتوراه منشورة، كلية التربية، جامعة أم القرى.
- المزروعي، حفيظ محمد، (2010). تقييم الأداء التدريسي لأعضاء هيئة التدريس في أقسام كلية التربية بجامعة أم القرى من وجهة نظر طلاب وطالبات مرحلة الدكتوراه، مجلة دراسات في المناهج والإشراف التربوي، مج2، ع1.
- معتوق، خالد بن سليمان، (2015م). كفايات وأدوار أعضاء هيئة التدريس بقسم علم المعلومات بجامعة أم القرى: دراسة وصفية تحليلية، المجلة العربية للدراسات المعلوماتية، جامعة المجمعة، معهد الملك سلمان للدراسات والخدمات الاستشارية، ع6، يوليو 2015.
- مخلص، محمد محمدي محمد، (2018م). مدى توافر كفايات التعليم المدمج ومعوقاته لدى أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية جامعة طيبة، مجلة العلوم التربوية، جامعة القاهرة، كلية الدراسات العليا للتربية، مج 26، ع2، أبريل 2018.
- موقع جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز، تم الاسترجاع من:
http://www.psau.edu.sa.psau.cc/.
- إحصائيات التعليم الجامعي (2019)، وزارة التعليم، المملكة العربية السعودية.
Sowangmyu.,Joel L, (2014). Blended Learning, Center for Applied Reesearch, Volume 104,Issue 7, March 30, 2014.
So, and Brush, T. (2012). Student Perceptions of Collaborative Learning, Social Presence and Satisfaction in aBlended Learning Environment; Relationship and Critical Factors, Computer and Education, Vol .51, No. 1, pp; 318-336.
?
References
- Ibn Manzoor, Jamal Al-Din, (1980 AD). Lisan Al-Arab, Beirut, Dar Sader, Vol. 15.
- Abu Shamala, Faraj Ibrahim, (2013). The basic teaching competencies of the faculty members at the College of Education, Al-Aqsa University in Gaza in Palestine, Journal of Research in the College of Basic Education, College of Basic Education, vol 12, p3. Al-Asadi, Saeed Jassim (2014). Philosophy of Education in Higher and Higher Education, First Edition, Dar Safa for Publishing and Distribution, Amman.
- Al-Alfy, Tariq Abu Al-Atta (2014). The development of university administration in the light of the entrance to strategic management "challenges and aspirations", the first edition, Thebes Foundation for Publishing and Distribution, Cairo.
- Idris, Abdullah Musa (2015). Total Quality: Academic Accreditation in Higher Education Institutions, First Edition, Scientific Khwarizm for Publishing and Distribution, Riyadh
- Al-Babtain, Abdul Rahman bin Abdul Wahhab bin Saud, (2018 AD). The reality of the availability of basic ethical competencies for a faculty member from the viewpoint of students of the College of Education at King Saud University, Journal of Education, Al-Azhar University, College of Education, p 177, Part 1, January 2018.
- Al-Turki, Othman Takri, (2010 AD). Requirements for the use of e-learning in the faculties of King Saud University from the viewpoint of faculty members, Journal of Educational and Psychological Sciences, College of Education, University of Bahrain, Vol. 11, No. 1.
- Hajji and Shihab, Ahmed Ismail, Lubna Mahmoud, (2011). Comparative Higher and University Education around the World: Future Universities and Development Strategies Toward a Knowledge Society, First Edition, World of Books, Cairo.
- Al-Harahsheh and Ahmed, Mohamed Aboud and Abdel-Wahab Yassin, (2013). The degree to which faculty members practice teaching competencies in the light of the standards of total quality management from the viewpoint of students of the Faculty of Education at Al Baha University in the Kingdom of Saudi Arabia, the Arab Journal for Quality Assurance in Higher Education, Vol. 6, p. 14.
- Thiabat, Bilal, (2013 AD). The effectiveness of programmed education based on using the two methods of combined education and the traditional method in the achievement of Tafila Technical University students in the subject teaching methods for the first grades and their attitudes towards it, An-Najah Palestinian University for Research Journal, vol. 27.
- Al-Otaibi, Mansour bin Nayef, (2011 AD). The moral and technical competencies of the university professor from the viewpoint of the faculty members of the colleges of education in Najran and Al-Kharj, Journal of the Faculty of Education in Mansoura, Mansoura University, College of Education, p. 77, c 2, September 2011.
- Al-Othman, Ibrahim bin Abdullah, (2018 AD). Educational competencies required for students teachers in the field of special education from the viewpoint of faculty members of the Department of Special Education, International Journal of Science and Rehabilitation for People with Special Needs, Arab Foundation for Scientific Research and Human Development, p. 9, July 2018
- Al-Ajeeli, Mohamed Saleh, (2013). Higher Education in the Arab World, First Edition, Dar Safa for Publishing and Distribution, Amman.
- Ezzat, Muhammad Ali, (2011). University education and development issues, first edition, The Anglo Egyptian Library, Cairo.
- Attia, Emad Muhammad, (2014). Higher Education: History - Philosophy - Campus Environment, First Edition, International House for Publishing and Distribution, Al Haram.
- Obaidat, Touqan, Abd al-Haqq, Kayed, Adas, Abd al-Rahman (2016 CE). Scientific research: its concept. Its tools. His methods. Majdalawi Publishing and Distribution, Amman.
- Odeh, Ahmed Suleiman, Al-Khalili, Khalil Youssef, (2000). Statistics for Researcher in Education and Humanities, Dar Al Amal, Irbid.
- Dekhikh, Saleh bin Ahmed Saleh, Hassanein, Safwat Ahmed Ali, Attia, and Mohamed Abdel Karim Ali, (2018 CE). The competencies of a university faculty member, Journal of the Faculty of Education, Tanta University, Faculty of Education, Vol. 69, No. 1, January 2018.
- The Zaydis, Khaled Abdel-Wahab, (2015). Administrative leadership and development of higher education organizations, first edition, Dar Al-Ayyam for Publishing and Distribution, Amman.
- Zidan, Muhammad Mustafa, (2008 CE). Dictionary of Psychological and Educational Terms, Al-Hilal House and Library, Beirut, Lebanon.
- Suleiman, Shaher Khalid, Sawafta, and Walid Abdel Karim, (2011 AD). Students' opinions on the teaching staff of Tabuk University for their professional competence, Journal of Education and Psychology, King Saud University, Saudi Society for Educational and Psychological Sciences, p. 36, April 2011.
- Al-Shukhaibi, Ali Al-Sayed, (2012). New horizons in Arab university education, first edition, Dar Al-Fikr Al-Arabi, Cairo
- Al-Shammari, Fahd bin Farhan, (2013). E-learning competencies required for members of the teaching staff at the University of Hail and the degree of their exercise of these competencies, Arab studies in education and psychology, vol 2, p 44.
- Al-Tawisi, Ahmad Issa, (2014). The degree of professional education teachers practicing the competencies of knowledge economy from the point of view of educational supervisors in Jordan, the Jordanian Journal of Educational Sciences, volume 10, p1.
- Al-Qahtani, Salem Saeed, Al-Amiri, Ahmed Suleiman, and the madhhab, Muadi Muhammed, Al-Omar, Badran Abdul Rahman, (2004). Research Methodology in Behavioral Sciences, Obeikan Library, Riyadh.
- Al-Qarni, Noura Awad Abdullah, (2010 AD). The role of university administration in developing the competencies and obstacles of faculty members in Saudi universities, published doctoral dissertation, College of Education, Yarmouk University, Jordan.
- Judges, Muhammad Farhan, (2010). Evaluating the competencies of faculty members in the Teachers College at King Khalid University from the viewpoint of its students in the light of some variables, Journal of Education, Al-Azhar University, College of Education, p. 144, Part 1, January 2010.
- Goldsmith, Wafa bint Hassan Abdel Wahab, (2010 AD). E-learning competencies for faculty members at the Faculty of Home Economics at King Abdulaziz University: a survey study, Reading and Knowledge Magazine, Ain Shams University, Faculty of Education, Egyptian Society for Reading and Knowledge, p. 109, November 2010.
- Goldsmith, Wafa bint Hassan Abdul Wahab, (2011 AD). The degree to which faculty members possess and practice their e-learning competencies, published doctoral dissertation, College of Education, Umm Al-Qura University
- Al Mazroui, Hafeez Muhammad, (2010). Evaluating the teaching performance of the faculty members in the departments of the College of Education at Umm Al-Qura University from the viewpoint of male and female students of the Ph.D. stage, Journal of Studies in Curricula and Educational Supervision, vol. 2, p 1.
- Matouq, Khalid bin Suleiman, (2015 CE). The competencies and roles of faculty members in the Department of Information Science at Umm Al-Qura University: An analytical descriptive study, The Arab Journal of Informatics Studies, Majmaah University, King Salman Institute for Studies and Consulting Services, p. 6, July 2015.
- Mukhlas, Muhammad Muhammadi Muhammad, (2018 CE). Availability and constraints of integrated education competencies among the faculty members of the Faculty of Education, Thebes University, Journal of Educational Sciences, Cairo University, College of Graduate Studies for Education, Vol. 26, No. 2, April 2018.
- Prince Sattam bin Abdulaziz University site, retrieved from: http://www.psau.edu.sa.psau.cc
- Sowangmyu.,Joel L, (2014). Blended Learning, Center for Applied Reesearch, Volume 104,Issue 7, March 30, 2014.
- So, and Brush, T. (2012). Student Perceptions of Collaborative Learning, Social Presence and Satisfaction in aBlended Learning Environment; Relationship and Critical Factors, Computer and Education, Vol .51, No. 1, pp; 318-336.