التمكين النفسي وعلاقته بالسلوك الإبداعي لدى عينة من أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية
Th psychological empowerment and its relationship to creative behavior: A study among a sample of faculty members in Saudi universities
د. الحميدي محمد الضيدان
هدفت الدراسة إلى التحقق من مستوى كلٍ من التمكين النفسي والسلوك الإبداعي، وكشف العلاقة بينهما لدى عينة من أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية. وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وقد اشتملت الدراسة على المقياسين الآتيين: مقياس التمكين النفسي، ومقياس السلوك الإبداعي، وتم بناء هذين المقياسين حسب مقياس ليكرت الخماسي. وقد تم تطبيق الدراسة على عينة عشوائية قدرها (106) أعضاء هيئة تدريس من ثلاث جامعات، وهي: جامعة الملك سعود، وجامعة المجمعة، وجامعة الإمام محمد بن سعود بمنطقة الرياض. وفي التحليل الإحصائي للبيانات اعتمد الباحث على معامل ارتباط بيرسون، التكرارات، والنسب المئوية، والمتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية. وقد أسفرت نتائج الدراسة عن الآتي: تبين أن ترتيب مستوى أبعاد التمكين النفسي لدى أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية كان كالتالي: "الكفاءة، المعنى، التأثير، الاختيار" بينما كان ترتيب السلوك الإبداعي كالتالي: "ترويج الأفكار، تنفيذ الأفكار، توليد الأفكار". كما تبين أنه توجد علاقة ارتباط موجبة قدرها (0,83) دالة إحصائياً بين التمكين النفسي بأبعاده والسلوك الإبداعي بأبعاده لأعضاء هيئة التدريس، ولا يوجد أي فروق ذات دالة إحصائية في التمكين النفسي بأبعاده لأعضاء هيئة التدريس بالمملكة العربية السعودية؛ باختلاف: (الجامعة التي يعمل بها، عدد سنوات الخبرة، الرتبة الأكاديمية).
The present study aims to investigate the levels of both psychological empowerment and creative behavior among a sample of faculty members in Saudi universities as well as to investigate the relationship between psychological empowerment and creative behavior. This study used the descriptive and analytical approach.
The following scales were used in the current study: Psychological Empowerment Scale and Creative Behavior Scale. These scles were built according to a five-point Likert scale. A total of (106) random sample of faculty members from three universities: King Saud University, Majmaah University, and Imam Muhammad Ibn Saud Islamic University in Riyadh, KSA participated in this study. The researcher used the Pearson correlation coefficient, frequencies, percentages, means, and standard deviations.
The findings of the study indicate that the ranking of the levels of psychological empowerment dimensions of the faculty members in Saudi universities was as follows: “competence, meaning, impact, and self-determination,” whereas the ranking of creative behavior was as follows: “promoting ideas, implementing ideas, generating ideas.”
It was also found that there is a positive statistically significant correlation (0.83) between the dimensions of psychological empowerment and the dimensions of creative behavior among faculty members. Furthermore, the findings indicated that there were no statistically significant differences in the dimensions of psychological empowerment among the faculty members in the Kingdom of Saudi Arabia, according to their (university, years of experience, academic rank).
أولاً: المراجع العربية:
- الحراحشة، محمد؛ والهيتي، صلاح الدين. (2006). أثر التمكين الإداري والدعم التنظيمي في السلوك الإبداعي كما يراه العاملون في شركة الاتصالات الأردنية، مجلة دراسات العلوم الإدارية، 33(2). 240-260.
- حمادات، محمد حسن (2007).السلوك التنظيمي،عمان: دار الحامد للنشر والتوزيع.
- الخالدي،خيرية عبد فضل(2018). التمكين النفسي وتأثيره على السلوك الإبداعي دراسة تطبيقية في مديرية بيئة القادسية،جامعة الفرات الأوسط التقنية المعهد التقني، مجلة المثنى للعلوم الإدارية والاقتصادية، 8(1). 68-88.
- السالم، مؤيد سعيد (1994). العلاقة بين أبعاد تصميم العمل والسلوك الإبداعي للعاملين: دراسة ميدانية في منشأة صناعية عراقية، مجلة الدراسات جامعة البصرة، 26(1) 100-121.
- السميري، نجاح سعد (2017). الثقة بالنفس كمتغير وسيط في العلاقة بين التمكين النفسي والاحتراق الوظيفي المهني لدى معلمي التربية الخاصة في محافظات غزة، مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية، 5(1). 178-204.
- أبوطبيخ، ليث شاكر؛ والكلابي، أمير نعمة؛ والأمير، عدي عباس عبده(2018). تأثير التمكين النفسي في انعدام الأمن الوظيفي دراسة تطبيقية في كلية الإدارة والاقتصاد جامعة الكوفة، مجلة مركز دراسات الكوفة، 48(2). 185- 210.
- عامر، سعيد سليم (2008). حول الابتكار والإبداع في إستراتيجيات التغيير، ط3، القاهرة: دار ابن لقمان للتطوير الإداري.
- عبيدات، ذوقان؛ وعدس، عبد الرحمن؛ وعبد الخالق، كايد (2013). البحث العلمي: مفهومه، أدواته، أساليبه. ط6، الرياض: دار أسامة.
- القريوتي، محمد (2003). السلوك التنظيمي: دراسة السلوك الإنساني الفردي والجماعي في المنظمات المختلفة، ط3، عمان: دار الشروق.
- المعاني، أحمد إسماعيل (????). أثر تمكين العاملين على تحقيق التميز للمؤسسات الأردنية المشاركة بجائزة الملك عبد الله الثاني للتميز، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة عمان العربية، عمان، الأردن.
- النواجحة، زهير عبد الحميد (2016). التمكين النفسي والتوجه الحياتي، مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية، 15(4). 283-316.
?
References
- Abu Tabikh, L. S., Kalabi, A. & Ammir, U. A. (2018). The effect of psychological empowerment on job insecurity: An applied study in the Faculty of Management and Economics, University of Kufa. Journal of the Center for Kufa Studies, 48(2), 185- 210.
- Amer, S. S. (2008). Innovation and Creativity in Change Strategies. Third Edition, Cairo: Bin Luqman for Management Development.
- Hammadat, M. H. (2007). Organizational Behavior. Amman: Al-Hamid for Publishing and Distribution.
- Harahsheh, M., Hiti, S. (2006). The impact of administrative empowerment and organizational support on creative behavior as perceived by the employees of Jordan Telecom Co, Journal of Administrative Sciences Studies, 33 (2). 240-260.
- Khalidi, K. A. (2018). Psychological empowerment and its impact on creative behavior: An applied study in the Directorate of the Environment of Qadisiyah, Al-Furat Al-Awsat chnical University, Technical Institute, Al-Muthanna Journal of Administrative and Economic Sciences, 8(1), 68-88.
- Maani, A. I. (2009). The Impact of Employee Empowerment on Achievement of Excellence of Jordanian Organizations Participating in the King Abdullah II Award for Excellence, Unpublished Master Thesis, Amman Arab University, Amman, Jordan.
- Nawajha, Z. A. (2016). Psychological Empowerment and Life Orientation, Journal of Al-Quds Open University for Educational & Psychological Research and Studies, 15 (4), 283-316.
- Obeidat, T., Adas, A., & Abdel-Khaleq, K. (2013). Scientific Research: Its Concept, Tools, and Methods. Sixth Edition, Riyadh: Osama Publication House.
- Qaryouti, M. (2003). Organizational behavior: A study of individual and collective human behavior in different organizations, Third Edition, Amman: Al-Shorouk publishing House.
- Salem, M. S. (1994). The relationship between the dimensions of job design and the creative behavior of workers: A field study in an Iraqi industrial facility. Journal of Studies, University of Basra, 26(1), 100-121.
- Sumairi, N. S. (2017). Self-confidence as a mediating variable in the relationship between psychological empowerment and professional burnout among special education teachers in the governorates of Gaza. Al-Jami Journal of Psychological Studies and Educational Sciences, 5(1), 178-204.
ثانياً: المراجع الأجنبية
- Aghazadeh, H., Keimasi, M., and Alaei, A. (2013). Evaluation of Impact of Employees Empowerment Dimensions on Organizational Commitment, Journal of Basic and Applied Scientific Research, 3 (5): 367-372.
- Allan, D. (2011). Investigating Effects of Leader- Empowering Behaviours and Psychological Empowerment. Unpublished Master Thesis, Queensland University of Technology, Australia.
- Baird, K., & Wang, H. (2010). Employee Empowerment: Extent of Adoption and Influential Factors. Journal of Personnel Review, 39 (5): 574-599.
- Bhatnagar, J. (2005). The Power of Psychological Empowerment as an Antecedent to Organizational Commitment in Indian Managers. Human Resource Development International. 8(4), 419-433.
- Carless, S.A. (2004). Does psychological empowerment mediate the relationship between psychological climate and job satisfaction? Journal of Business and Psychology. 18(18). 405-425.
- Carol, Yeh-Yun Lin. (2002). Empowerment in the Service Industry: An Empirical Study in Taiwan. The Journal of Psychology. 136(5). 555-560
- Dickson, K. E. & Lorenz, A. (2009). Psychological empowerment and job satisfaction of temporary and part-time nonstandard workers: A preliminary investigation, Institute of Behavioral and Applied Management: 166-191.
- Drucker F. P. (1985). Innovation and Entrepreneur Ship: Practice and Principles, Harper and Row, New York, p.12-30.
- Gapp, R& Fisher,R (2006). Determibants of Innovative Behavior with an Application on Arab Academy for Science. Technology and Maritime Transport" Quality Assurance in Education. Vol :14 No 2. pp:156 – 166.
- Givens, R.J. (2011). The Role of Psychological Empowerment and Value Congruence in Mediating the Impact of Transformational Leadership on Follower Commitment in American Churches, International Journal of Leadership Studies, 6 (2): 188-214
- Gordon, R.D. (2005). An Empirical Investigation into the Power Behind Empowerment. Organization Management Journal. 2(3). 144-165.
- Jong, de J.P.J. (2007). Individual Innovation the Connection between leadership and employees’ Innovative Work Behavior. Unpublished Doctoral Dissertation, Universities van Amsterdam, Netherlands.
- Leem, Mushin. & Koh, Joon. (2001). Is Empowerment Really a New Concept? International Journal of Human Resource Management. 12(4), 684-95.
- Menon, Sanjay T. (2001). Employee Empowerment: An Integrative Psychological Approach. Applied Psychology: An International Review. 50 (1), 153-180.
- Meyerson, S. L. & Kline, T. J. B. (2008). Psychological and environmental empowerment: antecedents and consequences, leadership & Organization Development Journal, 29(5), 444-460.
- Oukes T. (2010). Innovative work behavior: A case study at a tire manufacturer, Unpublished Master Thesis, University of Twentie, Netherlands.
- Pitts, D.W. (2005). Leadership. Empowerment. and Public Organizations. Review of Public Personnel Administration. 25(5), 5-28.
- Rawat, P.S. (2011). Effect of Psychological Empowerment on Commitment of Employees: An Empirical Study, International Journal of Historical and Social Sciences, 17 (2), 143-147.
- Scott.W.S. Reoinaid, A. (2003). Organization: A Determinants of Innovative Behavior .A path Model of Individual Innovation in the Work place . Academy of Management Journal. 37 (3), 580-607.
- Spreitzer, G.M. (1995). Psychology Empowerment in the Workplace: Dimensions, Measurement, and Validation, Journal of Management, 38 (5), 1442-1465.
- Sze, C.M. (2014). Influence of Psychological Empowerment and Organizational Justice on Organizational Commitment. Unpublished Bachelor Thesis, University Tunku Abdul Rahman, Malaysia
- Sweetland, S. & Hoy, W.(2000) School characteristics and educationaloutcomes: Toward an organizational model of student achievement inmiddle schools. Educational Administration Quarterly. 36(5), 703–729.
- Spence W. R (1994). Innovation: The Communication of Change in Ideas, First edition, Chapman Hall, UK, 55- 60.
- Rice, E & Schneider, T.A (1994) Decade of Teacher Empowerment: AnEmpirical Analysis of Teacher Involvement in Decision Making, 1980-1991, Journal of Educational Administration. 32(1), 55-63.
- Rinehart, J. & Short, P. (1994) Job satisfaction and empowerment amongteacher leaders, reading recovery teachers, and regular classroom teachers. Education journal. (114), 570-577.
- Yukl, Gary. (2006). Effective Empowerment in Organization. Organization Management Journal. (3), 210-230.