مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

لإسهام النسبي لأبعاد الدافعية العقلية في التنبؤ بفاعلية الذات الإبداعية لدى الطلبة الجامعيين.

The relative contribution of mental motivation dimensions in predicting creative self-efficacy among university students

.أ.د. خالد بن ناهس الرقاص
.أستاذ علم النفس بجامعة الملك سعود

.أ.د. بندر بن عبد الله الشريف 
.أستاذ علم النفس بالجامعة الإسلامية 

.أ. سلطان بن سليمان العنزي 
.باحث دكتوراه في قسم علم النفس بجامعة الملك سعود

.Prof. Dr. Khaled bin Nahas Al-Raqqas
Professor of Psychology at King Saud University

Prof. Dr. Bandar bin Abdullah Al-Sharif
Professor of Psychology at the Islamic University

A. Sultan bin Suleiman Al-Anzi
PhD researcher in the Department of Psychology at King Saud University

التخصص العام: علم النفس

التخصص الدقيق: علم النفس التربوي

DOI: 10.36046/2162-000-005-005
DownloadPDF
الملخص
هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة إسهام الدافعية العقلية في التنبؤ بفاعلية الذات الإبداعية ، وأتبعت الدراسة المنهج الوصفي، وقد بلغت عينة الدراسة (332) طالباً من طلبة جامعة القصيم، طبق عليهم مقياس الدافعية العقلية القصير من إعداد جيانكارلو وآخرون (Giancarlo et al  ,2004)  وتقنين الرقاص والعنزي (Alraqas&Alanazi,2020)، ومقياس فاعلية الذات الإبداعية ترجمة العتيبي (Alotaibi,2016) . وقد أشارت النتائج  إلى وجود مستوى مرتفع من فاعلية الذات الإبداعية لدى الطلبة الجامعيين، كما أن مستوى الدافعية العقلية كان بدرجة متوسطة ، كما كشفت نتائج الدراسة أنه يمكن التنبؤ بفاعلية الذات الابداعية من خلال أبعاد الدافعية العقلية (التركيز العقلي ، والتوجه نحو التعلم ، وحل المشكلات ابداعياً)، وفي نهاية الدراسة قدم الباحثون عدداً من التوصيات والمقترحات المستقبلية.
الكلمات المفتاحية: الإسهام النسبي - الدافعية العقلية  - فاعلية الذات الابداعية – المرحلة الجامعية.
The study aimed to reveal the degree of contribution of mental motivation in predicting creative self-efficacy. The study followed the descriptive approach. The study sample amounted to (332) students from Qassim University. The short mental motivation scale prepared by Giancarlo et al (2004) and standardized by Alraqas and Alanazi (2020), and the creative self-efficacy scale translated by Alotaibi (2016) were applied to them. The results indicated a high level of creative self-efficacy among university students, and the level of mental motivation was moderate. The results of the study also revealed that creative self-efficacy can be predicted through the dimensions of mental motivation (mental focus, orientation towards learning, and creative problem solving). At the end of the study, the researchers presented a number of future recommendations and proposals. Keywords: Relative contribution - mental motivation - creative self-efficacy - university stage.
مراجع
المراجع العربية:
أبو جادو، صالح ونوفل، محمد. (2010). تعليم التفكير: النظرية والتطبيق. (ط3). عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
برافين، لورانس (2010) علم الشخصية. ترجمة عبدالحليم السيد وأيمن عامر ومحمد الرخاوي" الجزء الأول". القاهرة : المركز القومي للترجمة 
حموك، وليد.(2012).الدافعية العقلية وعلاقتها بالذكاء الانفعالي لدى طلبة جامعة الموصل، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة الموصل ، كلية التربية .  
الربيع، فيصل وأبو غزال ، معاوية و وشواشره ، عمر.(2019). الدافعية العقلية وعلاتها بالعوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى طلبة جامعة اليرموك، مجلة العلوم التربوية والنفسية،20(3)،589-624.
الرقاص، خالد والعيسي، ريم (2018). القيادة الإبداعية وعلاقتها بفاعلية الذات الابداعية لدى المشرفات التربويات في التعليم العام في ضوء بعض المتغيرات، مجلة العلوم التربوية 3،  (4)،649-668.
الزعبي، أحمد.(2014).فاعلية الذات الإبداعية لدى الطلبة الموهوبين ومعلميهم في الأردن، المجلة الأردنية في العلوم التربوية ، جامعة اليرموك،10(4)،475-488.
السهلي، محمد. (2015) العلاقة بين فاعلية الذات الإبداعية ومستوى الطموح لدى طلبة جامعة الكويت. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة البلقاء التطبيقية، الأردن.
الشريم، أحمد. (2016). القدرة التنبؤية للدافعية العقلية بالتحصيل الأكاديمي لدى عينة من طلبة جامعة القصيم، مجلة الدراسات التربوية والنفسية، جامعة السلطان قابوس،10 (2)، 376- 389.
طنوس، إياد.(2013).أساليب التفكير وعلاقتها بالدافعية العقلية لدى الطلبة ، رسالة ماجستير غير منشورة ،جامعة عمان العربية ، كلية العلوم التربوية والنفسية.
عبدالحافظ، ثناء، وفليح غدير.(2017). فاعلية الذات الابداعية لدى طلبة الجامعة، المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية،128، 1،-165.
العتيبي، رسمية.(2018).فاعلية الذات الإبداعية ومهارات ما وراء الذاكرة وعلاقتهما بالمرونة المعرفية والتحصيل الأكاديمي لدى طالبات المرحلة الجامعية ، رسالة دكتوراه غير منشورة ، جامعة الملك سعود ، كلية التربية.
عسيري، محمد. (2016). اساليب التفكير والدافعية العقلية لدى طلبة كلية التربية بجامعة الملك سعود، المجلة التربوية الدولية المتخصصة، 5 (5), 63-82.
علي، قيس، وحموك، وليد.(2014).الدافعية العقلية رؤية جديدة. عمان: مركز ديبونو لتعليم التفكير.
العنزي، سلطان.(2020). النموذج البنائي للعلاقات بين الإبداع الانفعالي والاستقلال عن المجال الإدراكي وأساليب المعاملة الوالدية لدى الطلاب المتفوقين دراسيا والعاديين في المرحلة الثانوية، رسالة دكتوراه غير منشورة ، جامعة الملك سعود ، كلية التربية ..
الفراجي، سمية.(2011). الدافعية العقلية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى طلبة المرحلة الإعدادية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد ،كلية التربية.
مرعي، توفيق؛ نوفل، محمد، (2008). الصورة الاردنية الأولية لمقياس كاليفورنيا للدافعية العقلية: دراسة ميدانية على طلبة كلية العلوم التربوية الجامعية الأونروا في الأردن، مجلة جامعة دمشق، (2)، 257- 294.
نوفل، محمد. (2004). أثر برنامج تعليمي مستند إلى نظرية الإبداع الجاد في تنمية الدافعية العقلية لدى طلبة الجامعة من ذوي السيطرة الدماغية اليسرى، رسالة دكتوراه غير منشورة، الجامعة العربية للدراسات العليا. عمان.
هيلات، مصطفى. (2017). العلاقة بين فاعلية الذات الإبداعية والتفكير فوق المعرفي لدى طالبات الدبلوم المهني في التدريس بجامعة أبو ظبي، المجلة الدولية للبحوث التربوية، 41(3) 245-279.
وولفولك، أنيتا.(2010).علم النفس التربوي. ترجمة: صلاح الدين محمود علام، عمان: دار الفكر العربي.
المراجع الأجنبية:
Abbott, D. (2010). Constructing a Creative self-efficacy inventory: A mixed methods inquiry. Unpublished Doctoral Thesis. Nebraska University. USA.
Alotaibi, K. (2016). Psychometric Properties of Creative Self-Efficacy Inventory among Distinguished Students in Saudi Arabian Universities, Psychological Reports 118(3) ,:902-17. doi: 10.1177/0033294116646021
Alzoubi,A., Alqudah, m., Albursan, I., Bakhiet, S., & Abudljabbar, A., (2016). The effect of creative thinking education in enhancing creative self-efficacy and cognitive motivation, Journal of Educational and Developmental Psychology 6       117-130 (1) 
Bandura, A.(1994).Self-efficacy. Encyclopedia of  human behavior,4,71-81.
Bandura , A.(2007).Much ado over a faulty conception of perceived self-efficacy grounded in faulty experimentation .Journal of Social and Clinical Psychology,26(6),641-658.
Chen, G., Gully, S., & Eden, D. (2001). Validation of a new general self-efficacy scale. Organizational Research Methods,4 (1). 62-83.
Costa , A ., & Kallick, B. (2000). Discovering and Exploring Habits of Mind. ASCD. Alexandria, Victoria, USA
De Bono (1998). Idea Scope, strategic innovation, De Bono specialist, Serious Creativity ™ CD-Rom Idea scope ppy (LTD), A. C. N. 06H59902630 Coronation Drive. Toowong QLD 4066, Australia.
Decie, L & Ryan, M (1985). Intrinsic Motivation & Self domination. Journal of human behavior. New York: Plenum.
Ford, M. (1996). A theory of individual creative action in multiple social  domains Academy of Management Review, 21(4) 1112-1142.
Giancarlo, C. A., Blohm, S. W., & Urdan, T. (2004). Assessing secondary students’ disposition toward critical thinking: Development of the California Measure of Mental Motivation. Educational and Pschological Measurement, 64(2), 347-364. http://dx.doi.org/ 10.1177/0013164403258464.
Giancarlo, Carol. Ann& Facione, Peter A(1998): CM3 - California Measure of Mental Motivation - Test Manual. California Academic Press LLC.
Gong, Y., Huang, J. &Farh, J. (2009). Employee learning orientation, transformational leadership, and employee creativity: The mediating role of employee creative self-efficacy. Academy of Management Journal,52(4) 765- 778.
Lesley A. Michael , Sheng-Tsung Hou& Hsueh-Liang Fan(2011)Creative Self-  Efficacy and Innovative Behavior in a Service Setting: Optimism as a Moderator Journal of creative Behavior,45(4),258-272.
Mentzer, N. (2008). Academic performance as a predictor of student growth in achievement and mental motivation during an engineering design challenge in engineering and technology education. Unpublished Doctoral Thesis. Utah State University.
Phelan,S.(2001).Developing creative competence at work: The reciprocal effects of creative thinking, self-efficacy and organizational culture on creative   performance Dissertation Abstract International,62(2-B),1059.(UMI No.AA13003909).
Qiang,R.,Han,Q.,Guo,Y.,Baj,J,.& Karwowski,M.(2020). Critical Thinking Disposition and Scientific Creativity: The Mediating Role of Creative Self? Efficacy. Journal of Creative Behavior, 54 ( 1), 90-99.
Sternberg, R. J., & Frensch, P. A. (Eds.). (1991). Complex problem solving: Principles and mechanisms. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Tierney, P., & Farmer, S. M. (2002). Creative self-efficacy: Its potential antecedents and relationship to creative performance. Academy of Management Journal, 45(6),1137 1148.
Yu , C.(2019).   Relationship between Knowledge Staff’s Creative Self-Efficacy, Job Environment Involvement and Innovative Behavior based on Mining Data  :Evidence from Manufacturing Industries (Environmental Satisfaction). Ekoloji, 2019, 107, 4231-4237.
Zhang ,Y., Liu ,W.,Liu ,Y., Huang,Z.&Liu,Q.(2019). Chinese college students'
optimism and social creativity mediated by creative self-efficacy and hope. Social Behavior & Personality: an international journal, 47 ( 7), 1-9.
References
Abo Jado ,Saleh & Nofel , Mohammed.(2010).Learning Thinking: theory  &applied.(Edition 3) .Amman: Dar Almasyra for publishing and distribution. 
Alrabie , Faissal and Abo Ghazal,Mouawya &Shawasharh, Omer.(2019).Mental Motivation and its Relationship with the Big five  Factors among Yarmouk University students, Journal of Educational and Psychological Science,20(3),589-0624.
Pervin ,LLawrence.(2010).The Science of Personality. Translation :Abdualhalim  Alsayed and Ayman Amer &Mohammad Alrakhawi "First Part".Cairo :National Center for translation.
Alraggas , Khaled &Alessa , Reem.(2018).Creative Leadership and its  Relationship with Creative Self-efficacy of Female Educational Supervisors in the Light of  Some Variables, Journal of Educational Science,30(4),649-668.
Al-Zoubi, Ahmad.(2014) Creative Self Efficacy among Gifted Students and Their Teachers in Jordan, Jordanian Journal in Educational Sciences,10(4),475-488.
Alsahali,Mohammad.(2015).The relationship between Creative Self Efficacy and The ambition’s level among Kuwait University students .Unpublished master thesis, Applied Albalqa University ,Jordan.
Alshureem ,Ahmad.(2016). Ability of Mental Motivation to predict Academic Achievement among a sample of Qassim university students, Journal of Educational Sultan Qaboos ,10(2),376-389.
Abduallhafedh , Thana & Fulayah ,Qadeer.(2017). Creative Self Efficacy for university students,Arab Journal for Educational and Psychological Sciences,1,128-165
Alanazi , Sultan.(2020). A Structural Model for the Relationships Among Emotional Creativity, Perceptual Field-Independence and Parental Treatment Styles for Secondary Academically Talented and Normal Students. Unpublished doctoral thesis. King Saud University , College of education.
Alfaraji, Samyah.(2011).Mental Motivation and its relationship with Academic Achievement for intermediate students, Unpublished master thesis ,Baghdad University ,College of education. 
Ali,Qais &Hamouk,Waleed.(2014).Mental Motivation new Vision .Amman :De Bono Center for Thinking learning.
Alotebi, Rasmyah.(2018). Creative Self Efficacy and metmemory skills and their relationship with Cognitive Flexibility and academic achievement among university students, Unpublished doctoral thesis. King Saud University , College of Education.
Asseri,Mohammad.(2016).Thinking Styles and Mental Motivation for Students of College of education in King Saud University, International Interdisciplinary Journal of Education,5(5),63-82.
Hammok  , Waleed.(2012).Mental Motivation and its Relation with Emotional  Intelligence for Almossal University students ,Unpublished master thesis, Almossal University , College of education.
Haylat , Mustafa.(2017). The relationship between creative self-efficacy and  metacognitive thinking among female students in the professional post graduate  diploma teaching program at Abu Dhabi University ,International Journal for Educational Researches,41(3),245-279.
Marei , Tawwfiq &Nofal ,Mohammad.(2008). Jordanian form of California Measure  of Mental Motivation. Empirical Study for students in Unrawa college of educational science in Jordan, Journal of Damascus University,2,257-294. 
Nawfal ,Mohammad.(2004). The effect of a teaching - learning programme based on serious creativity theory on developing mental motivation of undergraduate  students with left brain hemisphere dominance, Unpublished doctoral thesis, Arab Amman University , Post Graduate college ,Amman. 
Tanous , Eyad.(2013).Thinking Styles and its Relationship with Mental Motivation  among students. Unpublished master thesis, Amman Arab University,college of Educational and Psychological Sciences.
Woolfolk ,Anita.(2010). Educationl Psychology.Translation:Salah Aldain Mohammud Alam,Amman : dar elfikr elarabi.