الجوانب التربوية في خُطب منبر الكعبة الشريفة (خُطب الشيخ عبد الرحمن السديس أنموذجاً)
The educational aspects of the sermons of the Holy Kaaba minbar (Sheikh Abdul Rahman Al-Sudais was a model)
د. رجاء بنت سيد علي بن صالح المحضار
هدف البحث إلى إبراز الجوانب التربوية المتضمنة في الخُطب المنبرية بالكعبة الشريفة في المجال العلمي والعملي والأخلاقي والاجتماعي، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وتوصل البحث لعدد من النتائج، كان من أبرزها: قيام منبر الخُطب بمهمة التوجيه والإرشاد، والوقوف على قضايا المجتمع لوقاية أفراده من الانحراف الفكري والأخلاقي، وتأكيدها على أهمية تعلم العلم الشرعي باعتباره مقصوداً لذاته، مع تعلم العلم العقلي باعتباره خادماً له، كما ركزت الخُطب على أهمية تحكيم القرآن الكريم في حياة الناس عامة نسائهم ورجالهم، كبيرهم وصغيرهم، وتعلم ما ينفع، وإتباع العلم بالعمل به في توازن دون إفراطٍ أو تفريط، والتوجه نحو العلم الشرعي وبناء الواقع من خلاله ، مع التأكيد على أهمية ملاحظة الآباء للأبناء من خلال متابعتهم في الصلوات والخلوات والصحبة، وبيان منهج الشريعة في مجال المعاملات؛ فلا فوضى ولا ظلم ولا باطل، ولا خيانة، بل إنصاف واحترام، وعدل وصدق، ومراعاة لحقوق الآخرين، والتحذير من مظاهر الاغتراب الحضاري والغزو الثقافي والمطالبة بالعودة إلى القرآن، فالشريعة الإسلامية والدعوة إلى الله لا تدعو الى التجمعات الحزبية أو التنظيمات العصبية، بل هي رسالة صلاح وإصلاح للبشر. فالإسلام نبذ العنف والإكراه.
The aim of the research is to highlight the educational aspects included in the sermons of the miniature of the noble Kaaba in the scientific, practical, ethical and social fields. And its emphasis on the importance of learning forensic science as intended for itself, with learning of mental science as its servant, and speeches also focused on the importance of arbitration of the Holy Qur’an in the lives of people in general, their women and their men, big and small, and learn what works, and follow the science by working in it in balance without excess or excessive And the orientation towards legal knowledge and building reality through it, while stressing the importance of parents observing children through their follow-up in prayers, retreats and companionship, and clarifying the Shari’a approach in the field of transactions; There is no chaos, injustice, or falsehood, nor betrayal, but fairness and respect, fairness and truthfulness, and observance of the rights of others, and warning against the manifestations of cultural alienation and cultural conquest and demanding a return to the Qur’an, because Islamic law and the call to God does not call for partisan assemblies or nervous organizations, but rather a message Salah and reform for humans. Islam rejects violence and coercion.
- القرآن الكريم.
- ابن خلدون، ولي الدين عبدالرحمن بن محمد. (1425هـ). مقدمة ابن خلدون. تحقيق: عبدالله محمد الدرويش، ط1، دار يعرب، دمشق.
- ابن عبدالبر، أبو عمر يوسف.(1416هـ). جامع بيان العلم وفضله. تحقيق: أبي الأشبال الزهيري، دار ابن الجوزي، الدمام .
- أبو النصر، ممدوح الصرفي، وآخرون.(1421هـ). الدور التربوي والاجتماعي للمسجد. المنظمة الإسلامية للتربية والعلوم والثقافة – إيسيسكو - مطبعة فضالة ، المحمدية / المغرب:.
- الأسمر، أحمد رجب. (1417هـ). فلسفة التربية في الإسلام – انتماء وارتقاء. دار الفرقان، عمّان.
- باجحرز، خالد بن صالح. (1419هـ). الدور التربوي للأئمة والخطباء في تصحيح بعض الأخطاء الشائعة من بعض المصلين في مكة المكرمة. رسالة ماجستير غير منشورة، قسم التربية الإسلامية والمقارنة، كلية التربية، جامعة أم القرى بمكة المكرمة .
- البخاري، محمد بن اسماعيل أبو عبدالله.(1422هـ). صحيح البخاري. تحقيق: محمد زهير ناصر الناصر، ط1، دار طوق النجاة.
- بن باز، عبدالعزيز. (1403هـ). مجلة البحوث الإسلامية. العدد الثامن، باب الفتاوى، مجلة دورية تصدر عن الرئاسة العامة لإدارات البحوث العلمية والإفتاء والدعوة والإرشاد.
- بن عثيمين ، محمد بن صالح. (1424هـ). كتاب العلم. دار البصيرة، الإسكندرية.
- بيتر مارتن، هانس. (1419هـ). فخ العولمة الاعتداء على الديمقراطية والرفاهية. ترجمة: عدنان عباس علي، سلسلة عالم المعرفة، الكويت.
- التركي، عبدالله. (1421هـ). الحوار المبتغى في ظل العولمة. مجلة الرابطة، العدد 425، رابطة العالم الإسلامي، مكة المكرمة.
- الترمذي، محمد بن عيسى بن سورة بن موسى بن الضحاك. (1418هـ). الجامع الكبير سنن الترمذي. تحقيق: بشار عواد، بيروت: دار الغرب الإسلامي.
- التميمي، محمد بن حبان بن أحمد بن حبان بن معاذ بن معبد. (1414هـ). صحيح ابن حبان بترتيب ابن بلبان. تحقيق: شعيب الأرناؤوط، ط2، مؤسسة الرسالة، بيروت.
- الجرجاني، علي بن محمد. (1417هـ). التعريفات. ط1، دار الكتب العلمية، بيروت.
- الجهني، خالد سعيد سلامة الرفاعي. (1435هـ). التوجيهات التربوية المستنبطة من خطب الجمعة بالمسجد النبوي الشريف " خُطب الشيخ عبد المحسن القاسم أنموذجاً ". رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الإسلامية كلية الدعوة وأصول لدين قسم التربية، المدينة المنورة.
- الجهني، سعود بن بنيان. (1419هـ). الدور التربوي للمسجد النبوي الشريف. رسالة ماجستير غير منشورة، قسم التربية الإسلامية والمقارنة، كلية التربية، جامعة أم القرى بمكة المكرمة .
- دويدري، رجاء وحيد.(1421ه). البحث العلمي أساسياته النظرية وممارسته العملية. ط1، دار الفكر، دمشق.
- الزهراني، علي بن إبراهيم. (1426هـ). التربية الإيمانية الصحيحة وأثرها في تحصين الشباب ضد الغزو الفكري. دار الحضارة للنشر والتوزيع، الرياض.
- سيناصر، محمد علال. (1415هـ). دور خطبة الجمعة في التوعية الدينية وإصلاح المجتمع. الملتقى العالمي لخطباء الجُمع-الدورة الثانية، وزارة الأوقاف، المغرب مراكش.
- الصبحي، يوسف بن محمد بن داخل. (1426هـ). وسام الكرم في تراجم أئمة وخطباء الحرم. ط1، دار البشائر الإسلامية، بيروت.
- العجمي، محمد عبدالسلام وآخرون. (1435هـ). تربية الطفل في الإسلام بين النظرية والتطبيق. ط5، مكتبة الرشد، الرياض.
- عطية، عماد محمد. (1434هـ). التربية الإسلامية مصادرها وتطبيقاتها. ط مزيدة ومنقحة3، مكتبة الرشد، الرياض.
- العقيل، عبدالله بن عقيل. (1435هـ). التربية الإسلامية مفهومها، خصائصها، مصادرها، أصولها، تطبيقاتها، مربوها. ط4 مزيدة ومنقحة ، مكتبة الرشد، الرياض.
- علم الدين، محمد. (1399هـ). التربية الإسلامية. سلسلة كتب إسلامية، العدد190، المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية بوزارة الأوقاف، القاهرة.
- الغامدي، عبدالله بن أحمد. (1436هـ). أئمة المسجد الحرام في العهد السعودي (1343هـ - 1436هـ). ط2، دار الطرفين للنشر والتوزيع، الطائف.
- الغزالي، أبو حامد محمد. (د . ت). إحياء علوم الدين. ج3، دار المعرفة، بيروت.
- الفيروز آبادي، محمد بن يعقوب. (1426هـ). القاموس المحيط. ط1، مؤسسة الرسالة، بيروت.
- القاضي، عبدالعزيز بن فرحان. (1425هـ). المضامين التربوية المستنبطة من خطب الجمعة بالمسجد النبوي لعام 1422هـ. رسالة ماجستير غير منشورة، قسم التربية الإسلامية والمقارنة، كلية التربية، جامعة أم القرى بمكة المكرمة.
- القزاز، محمد سعد والشهري، صالح أبو عراَّد. (1416هـ). المبادئ العامة للتربية. ط3، دار المعراج الدولية للنشر، الرياض.
- القزويني الرازي، ابو الحسين أحمد بن فارس. (1399هـ). معجم مقاييس اللغة العربية. تحقيق: عبدالسلام، محمد هارون، ج2، دار الفكر، القاهرة.
- محمد، ماهر أحمد حسن. (1432هـ). مبادئ التربية. ط3 مزيدة ومنقحة، مكتبة الرشد، الرياض.
- مسلم، الحجاج ابو الحسن القشيري النيسابوري. ( د. ت ). صحيح مسلم. تحقيق: محمد فؤاد عبدالباقي، دار احياء التراث العربي، بيروت.
- الميمان، بدرية صالح عبدالرحمن. (1423هـ). نحو تأصيل إسلامي لمفهومي التربية وأهدافها. دار عالم الكتب، الرياض.
- النجيحي، محمد لبيب. (1412هـ).مقدمة في فلسفة التربية. ط1، دار النهضة العربية، القاهرة.
?
References:
- The Holy Quran .
- Ibn Khaldun, Wali al-Din Abdul Rahman bin Muhammad. (1425 AH). The Introduction of Ibn Kholdoon. Investigation: Abdullah Muhammad Al-Darwish, 1st Floor, Dar Ya`rab, Damascus.
- Ibn Abdul Barr, Abu Omar Yousef. (1416 AH). Collect the statement of science and its virtues. Investigation: Abu Al-Ashbal Al-Zuhairi, Dar Ibn Al-Jawzi, Dammam.
- Abu al-Nasr, Mamdouh al-Sarfi, and others. (1421 AH). The educational and social role of the mosque. Islamic Educational, Scientific and Cultural Organization - ISESCO - Fadalah Press, Muhammadiyah / Morocco:
- Asmar, Ahmed Ragab. (1417 AH). Philosophy of Education in Islam - Affiliation and Upgrading. Dar Al-Furqan, Amman.
- Baghriz, Khalid bin Saleh. (1419 AH). The educational role of imams and preachers in correcting some of the common mistakes of some worshipers in Makkah Al-Mukarramah. Unpublished Master Thesis, Department of Islamic Education and Comparison, College of Education, Umm Al-Qura University, Makkah Al-Mukarramah.
- Al-Bukhari, Muhammad bin Ismail Abu Abdullah. (1422 AH). Sahih Bukhari. Investigation: Muhammad Zuhair Nasser Al-Nasser, 1st floor, Dar Touq Al-Najat.
- Bin Baz, Abdulaziz. (1403 AH). Islamic Research Journal. The eighth issue, Chapter of Fatwas, a periodical magazine issued by the General Presidency of the departments of Scientific Research, Ifta, Da`wah and Guidance
- Bin Uthaimin, Muhammad bin Saleh. (1424 AH). The Book of Knowledge. House of Insight, Alexandria.
- Peter Martin, Hans. (1419 AH). The globalization trap is an assault on democracy and prosperity. Translation: Adnan Abbas Ali, World of Knowledge Series, Kuwait.
- Turkish, Abdullah. (1421 AH). Desired dialogue in light of globalization. Al-Rabita Magazine, Issue No. 425, Association of the Islamic World, Makkah Al-Mukarramah.
- Al-Tirmidhi, Muhammad bin Isa bin Surat bin Musa bin Al-Dahhak. (1418 AH). The Great Mosque Sunan Tirmidhi. Investigation: Bashar Awad, Beirut: Dar Al-Gharb Al-Islami.
- Al-Tamimi, Muhammad bin Habban bin Ahmed bin Habban bin Muadh bin Maabad. (1414 AH). Sahih Ibn Hibban arranged by Ibn Balban. Investigation: Shoaib Al-Arnaout, 2nd floor, Al-Resala Foundation, Beirut.
- Al-Jarjani, Ali bin Muhammad. (1417 AH). Definitions. 1st floor, Scientific Books House, Beirut.
- Al-Juhani, Khaled Saeed Salama Al-Rifai. (1435 AH). The educational directives deduced from Friday sermons at the Holy Prophet’s Mosque “Sheikh Abdul Mohsen Al-Qasim sermons as a model”. Unpublished Master Thesis, Islamic University, College of Da`wa and Fundamentals of Religion, Department of Education, Medina.
- Al-Juhani, Saud bin Bunyan. (1419 AH). The educational role of the Prophet’s Mosque. Unpublished Master Thesis, Department of Islamic Education and Comparison, College of Education, Umm Al-Qura University, Makkah Al-Mukarramah.
- Doydry, Raja Waheed. (1421 AH). Scientific research has theoretical basics and practical practice. 1st Floor, Dar Al-Fikr, Damascus.
- Al-Zahrani, Ali bin Ibrahim. (1426 AH). Correct faith education and its effect on immunizing youth against intellectual invasion. Civilization House for Publishing and Distribution, Riyadh.
- He will support, Muhammad Allal. (1415 AH). The role of Friday sermon in religious awareness and community reform. International Meeting of Preachers of the Collection - Second Cycle, Ministry of Awqaf, Morocco, Marrakech.
- Al-Subhi, Youssef bin Mohammed bin Dakhel. (1426 AH). Medal of generosity in the translations of imams and preachers of the sanctuary. 1st Floor, Dar Al Bashaer Al Islamiyyah, Beirut.
- Al-Ajmi, Mohamed Abdel Salam and others. (1435 AH). Raising a child in Islam between theory and practice. 5th Floor, Al-Rushd Library, Riyadh.
- Attia, Imad Muhammad. (1434 AH). Islamic education, its sources and applications. Edited and revised, 3, Al-Rushd Library, Riyadh.
- Al-Aqeel, Abdullah bin Aqeel. (1435 AH). Islamic education, its concept, characteristics, sources, origins, applications, and educations. Edited and revised, 4th edition, Al-Rushd Library, Riyadh.
- The science of religion, Muhammad. (1399 AH). Islamic education. Islamic Book Series, No. 190, Supreme Council for Islamic Affairs, Ministry of Endowments, Cairo.
- Al-Ghamdi, Abdullah bin Ahmed. (1436 AH). Imams of the Grand Mosque in the Saudi era (1343 AH - 1436 AH). 2nd floor, Dar Al-Tarfayyan for Publishing and Distribution, Taif.
- Al-Ghazali, Abu Hamid Muhammad. (DT). The revival of religious sciences. C 3, Dar Al-Marefa, Beirut.
- Turquoise Abadi, Muhammad bin Yaqoub. (1426 AH). Surrounding dictionary. 1st floor, Al-Resala Foundation, Beirut.
- Judge, Abdulaziz bin Farhan. (1425 AH). Educational implications drawn from Friday sermons at the Prophet’s Mosque for the year 1422 AH. Unpublished Master Thesis, Department of Islamic Education and Comparison, College of Education, Umm Al-Qura University, Makkah Al-Mukarramah.
- Al-Qazzaz, Muhammad Saad and al-Shehri, Saleh Abu Arad. (1416 AH). General principles of education. 3rd Floor, Al Maraj International Publishing House, Riyadh.
- Al-Qazwini al-Razi, Abu al-Hussein Ahmad bin Faris. (1399 AH). A dictionary of Arabic language standards. Investigation: Abd al-Salam, Muhammad Harun, part 2, Dar al-Fikr, Cairo.
- Muhammad, Maher Ahmed Hassan. (1432 AH). Principles of education. 3rd edition, revised and revised, Al-Rushd Library, Riyadh.
- Muslim, Al-Hajjaj Abu Al-Hassan Al-Qushairi Al-Nisaboori. (DT). Sahih Muslim. Investigation: Mohamed Fouad Abdel Baqi, Dar Al-Ahyaa for Arab Heritage, Beirut.
- Al Maiman, Badria Saleh Abdul Rahman. (1423 AH). Towards an Islamic rooting for the concepts and goals of education. Book World House, Riyadh.
- Al-Najihi, Mohamed Labib. (1412 AH). Introduction to the philosophy of education. First Floor, Arab Renaissance House, Cairo.