تقييم الاحتياجات التدريبية لتطوير الأداء التدريسي لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الباحة في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية2030م

 Assessing the training needs to develop the teaching performance of the faculty members of Al-Baha University in the light of the Vision 2030 of the Kingdom of Saudi Arabia



د. عبد الخالق بن هجاد الغامدي 

الكلمات المفتاحية: الأداء التدريسي لأعضاء هيئة التدريس، رؤية المملكة 2030م، الاحتياجات التدريبية., teaching performance, the Vision 2030, training needs

هدفت الدراسة الحالية إلى تقييم الاحتياجات التدريبية لتطوير الأداء التدريسي لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الباحة في ضوء رؤية المملكة 2030م. واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي لدراسة الأدبيات والدراسات السابقة، وتحليل الرؤية وما يرتبط بها من برامج وأدبيات؛ بهدف إعداد قائمة المفاهيم والقيم المرتبطة بتطوير الأداء التدريسي في ضوء رؤية2030م، في مجالات الرؤية (مجتمع حيوي، اقتصاد مزدهر، ووطن طموح). واعتمدت الدراسة على إعداد استبانة تقييم الاحتياجات التدريبية في جوانب تطوير الأداء التدريسي (تخطيط المقررات الدراسية وتصميم التدريس، إستراتيجيات التدريس والمعالجات والأنشطة التدريسية والتعليمية، أساليب تقويم الإنجاز لدى الطلاب، إستراتيجيات تطوير الأداء التدريسي ذاتياً)، وتكونت الأداة من (39) مفردة في صورتها النهائية. وتم قياس الصدق والثبات، وبلغ معامل ألفا كرونباخ (0,834).

وتكونت عينة الدراسة من (180) عضواً من أعضاء هيئة التدريس بجامعة الباحة، تم اختيارها بطريقة عشوائية تتوزع وفق متغيرات التخصص والجنس. وبينت نتائج الدراسة درجة عالية من الأهمية للاحتياجات التدريبية في  جوانب تطوير الأداء التدريسي لدى أعضاء هيئة التدريس بالجامعة، كما بينت  عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات العينة حول درجة أهمية الاحتياجات التدريبية تعزى لمتغيري التخصص والجنس، وأوصت الدراسة بضرورة توظيف أساليب تطوير الأداء التدريسي داخل الجامعة 

The current study aimed at assessing training needs to develop the teaching performance of faculty members at Al-Baha University in the light of the vision of the Kingdom 2030. The study depends on the descriptive analytical approach to study the literature, previous studies and the analysis of the national vision and its related programs to prepare a list of concepts and values related to developing teaching performance in the light of the vision 2030 AD, in the dimensions of vision (a vibrant society, a prosperous economy, and an ambitious homeland). The questionnaire for assessing training needs to develop teaching performance was prepared including (39) items related to the dimensions of (planning curricula and teaching design, teaching strategies, treatments and teaching and educational activities, methods of assessing achievement in students, strategies for developing teaching performance Self).  The validity and reliability were measured, and the alpha coefficient of Cronbach (0.834).

    The sample of the study consisted of (180) faculty members at Al-Baha University, chosen randomly according to the variables of specialization, gender, and years of experience. The results of the study showed a high degree of importance for training needs which related to developing the teaching performance of the faculty members at the university.  The study showed that there is no statistically significant differences between the responses of the sample about the degree of importance of training needs refer to the variables of specialization, and gender. The main recommendations of the study are employ methods of developing teaching performance within The University, including workshops, training courses, seminars, discussion societies and using social media, to raise awareness of the requirements for achieving the main goals of vision 2030 for the Kingdom of Saudi Arabia, and the consequent development of teaching performance among the faculty members.




أولاً: المراجع العربية:

- الأكلبي، فهد بن عبدالله، ودغري، علي بن أحمد (2017). دور كليات التربية في التنمية المهنية للمعلم في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030. أبحاث مؤتمر: دور الجامعات السعودية في تفعيل رؤية 2030م: جامعة القصيم: القصيم ، 892 - 929.

- إسماعيل، محمود عطية (2018). تصور مقترح لتفعيل دور الخدمات الارشادية الجامعية في ضوء تحقيق رؤية المملكة 2030م في التعليم. المجلة الدولية للآداب والعلوم الإنسانية والاجتماعية: المؤسسة العربية للبحث العلمي والتنمية البشرية، ع16، 250-284.  

- آل سالم، علي بن يحيي (2017). تطوير معايير مقترحة لاستقطاب وإعداد وتدريب المعلمين في المملكة العربية السعودية في ضوء رؤية 2030م. أبحاث مؤتمر: دور الجامعات السعودية في تفعيل رؤية 2030م: جامعة القصيم، القصيم، 384 - 418.

- البوابة الوطنية (2019) رؤية المملكة 2030. المملكة العربية السعودية. متاح في 2 إبريل 2019م على الرابط التالي: 

https://www.saudi.gov.sa/wps/portal/snp/pages/saudivision

- بني هاني، سيلفيا إسماعيل محمد (2018). دور جامعة حائل للتحول نحو مجتمع المعلومات في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030: دراسة ميدانية. مجلة العلوم التربوية: جامعة الملك سعود - كلية التربية، 30(3)، 537-554. 

- التويجري، أحمد بن محمد (2017). تصور مقترح لمخرجات برامج إعداد المعلم في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030. أبحاث مؤتمر: دور الجامعات السعودية في تفعيل رؤية 2030م: جامعة القصيم: القصيم، 201 - 256.

- حسين، محمد فتحي، والبلوي، خليفة حماد (2017). تصور مقترح لتفعيل دور القيادات المدرسية في تحقيق الأهداف التعليمية للرؤية الوطنية 2030 بالمملكة العربية السعودية في ضوء خبرات بعض الدول. مجلة البحث العلمي في التربية: جامعة عين شمس- كلية البنات للآداب والعلوم والتربية، 18(10)، 493-540. 

- الحربي، حياة بنت محمد (2006). إدارات التطوير ودورها في التنمية المهنية المستدامة لأعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية. دراسات في التعليم الجامعي: جامعة عين شمس- كلية التربية - مركز تطوير التعليم الجامعي، ع 13 ، 308-378.  

- حكيم، أريج بنت يوسف (2017). تصور مقترح لتعزىز الهوية الوطنية في المناهج الجامعية في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030. دراسات في المناهج وطرق التدريس: الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس، ع227، 121-142.  

- الداود، عبدالمحسن بن سعد (2017). مسؤولية الجامعات السعودية في تحقيق رؤية المملكة 2030. أبحاث مؤتمر: دور الجامعات السعودية في تفعيل رؤية 2030م: جامعة القصيم، القصيم: جامعة القصيم، 419 - 442.

- دخيخ، صالح أحمد، حسانين، صفوت أحمد، والمصري، تامر علي (2017). أساليب التدريس الجامعي لدى أعضاء هيئة التدريس بالجامعات. العلوم التربوية: جامعة القاهرة- كلية الدراسات العليا للتربية، 25(1)، 1-78.  

- الرياعي، سليمان بن إبراهيم، وابن الطيب، زينب (2017). مؤسسات المعلومات بالمملكة العربية السعودية والتحول نحو الاعتماد الذاتي في التشغيل والخدمات في ظل رؤية 2030. المؤتمر الثامن: مؤسسات المعلومات في المملكة العربية السعودية ودورها في دعم اقتصاد ومجتمع المعرفة .المسؤوليات، التحديات، الآليات، التطلعات: الجمعية السعودية للمكتبات والمعلومات، مج1، الرياض: جمعية المكتبات والمعلومات السعودية، 237 - 256.

- الروقي، راشد بن محمد عبود (2018). برنامج تدريبي مقترح لتطوير الأداء التدريسي لمعلمي اللغة العربية بالمرحلة الثانوية في ضوء رؤية المملكة 2030م. مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية: جامعة أم القرى، 9(2)، 63-107.

- الزكي، أحمد عبدالفتاح (2017). تسويق الخدمات الجامعية: ضرورة ملحة لتعزىز الموارد المالية للجامعات السعودية في ضوء رؤية 2030. أبحاث مؤتمر: دور الجامعات السعودية في تفعيل رؤية 2030م: جامعة القصيم: القصيم، 645 – 676.

- سالم، أحمد عبدالعظيم (2015). تحديد الاحتياجات التدريبية لأعضاء هيئة التدريس بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة: دراسة ميدانية. الثقافة والتنمية: جمعية الثقافة من أجل التنمية،15(91)، 95-166.  

- السديري، محمد أحمد، آل الشيخ، أحمد عبدالعزيز، إسماعيل، عماد عبدالجواد، متولي، أحمد سيد، وأبو هاشم، السيد محمد (2013). الاحتياجات التدريبية لأعضاء هيئة التدريس بجامعة الملك سعود. مجلة العلوم التربوية: جامعة الملك سعود - كلية التربية، 25(1)، 43-68.

- الشاعري، علي محمد، أزهر، الطاهر، يوسف، محمد، وهيب، سهل عبدالله، العلواني، حميد عبدالجبار، وشالواله، رائد عبدالرجمن(2017). المهمة الثالثة للجامعات ودورها في تعزىز رؤية 2030 للمملكة العربية السعودية. أبحاث مؤتمر: دور الجامعات السعودية في تفعيل رؤية 2030م: جامعة القصيم، القصيم: جامعة القصيم، 786 - 817.

- الصلاحي، سعود بن موسي  (2017). أدوار عمادات البحث العلمي في الجامعات السعودية تجاه التحول إلى مجتمع واقتصاد المعرفة في ضوء متطلبات رؤية المملكة 2030. المؤتمر الثامن: مؤسسات المعلومات في المملكة العربية السعودية ودورها في دعم اقتصاد ومجتمع المعرفة .المسؤليات . التحديات . الآليات . التطلعات: الجمعية السعودية للمكتبات والمعلومات، مج1 ، الرياض: جمعية المكتبات والمعلومات السعودية، 299 - 320.

- طه، أماني محمد عمر (2018). تطوير نظام إعداد معلم المرحلة الابتدائية في المملكة العربية السعودية في ضوء الرؤية الوطنية 2030 م. مجلة القراءة والمعرفة: الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة، ع205، 109-134.

- عبدالهادي، رحاب إبراهيم، أبو زيد، إلهام، إمام، عفاف محمد، عودة، سمية، وسليمان، رحاب (2017). استراتيجيات رفع كفاءة أعضاء هيئة التدريس ومعاوني أعضاء هيئة التدريس. دراسات عربية في التربية وعلم النفس: رابطة التربويين العرب، عدد خاص ، 359-362. 

- عثمان، أحلام حسين، ونصر، إقبال محمد(2017). دور الجامعات السعودية في بناء مجتمع المعرفة وتحقيق رؤية 2030: جامعة الإمام عبدالرحمن الفيصل أنموذجاً. أبحاث مؤتمر: دور الجامعات السعودية في تفعيل رؤية 2030م: جامعة القصيم، القصيم، 863 - 874.

- العدل، عادل محمد (2017). فلسفة التدريب وتطوير الكفايات التدريسية والتنمية المهنية لأعضاء هيئة التدريس. دراسات عربية في التربية وعلم النفس: رابطة التربويين العرب، عدد خاص ، 39-63.

- عرفات، نجاح السعدي، والعمودي، هالة سعيد(2017). دور جامعة أم القرى في تعزىز المسؤولية الاجتماعية لدى طالباتها في ضوء رؤية 2030. أبحاث مؤتمر: دور الجامعات السعودية في تفعيل رؤية 2030م: جامعة القصيم: القصيم، 996 - 1023.

- علي، مها محمد زكي (2017). بناء استراتيجية لإدارة المعرفة في الجامعات السعودية: إضاءات من رؤية المملكة 2030. أبحاث مؤتمر: دور الجامعات السعودية في تفعيل رؤية 2030م: جامعة القصيم، القصيم، 736 - 770.

- القواسمة، أحمد حسن (2015). التحديات العالمية التي تواجه التعليم الجامعي بالمملكة العربية السعودية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: اتحاد الجامعات العربية - الأمانة العامة35(2)، 67-81. 

- كعكي، سهام محمد، وزرعة، سوسن محمد (2012). جودة التنمية المهنية لأعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية. المجلة التربوية: جامعة الكويت- مجلس النشر العلمي، 27(105)، 289-342. 

- المرشد، يوسف بن عقلا محمد (2016). فاعلية تصور مقترح لمنهج الدراسات الاجتماعية لطلاب المرحلة المتوسطة في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية لعام 2030م. مجلة العلوم التربوية: جامعة جنوب الوادي - كلية التربية بقنا، ع26، 217-257.

- نصر، محمد يوسف، وعلي، محمد مسلم (2012). التنمية المهنية لأعضاء هيئة التدريس بجامعة تبوك في ضوء معايير الجودة والاعتماد.  دراسات عربية في التربية وعلم النفس: رابطة التربويين العرب، 25(1)، 179-221.

- الهاجري، عبدالعزيز سعيد محمد (2017). التوجهات المستقبلية لجامعة الملك خالد في تحقيق رؤية المملكة 2030. أبحاث مؤتمر: دور الجامعات السعودية في تفعيل رؤية 2030م: جامعة القصيم، القصيم: جامعة القصيم، 344 - 356.

- يوسف، محمد زين العابدين، وبله، الصديق عبدالصادق (2016). مدى توافر الكفايات الإلكترونية لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة البطانة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. مجلة جامعة البطانة للعلوم الإنسانية والاجتماعية: جامعة البطانة - عمادة البحث العلمي والنشر والترجمة،4(1)، 72-111.

أولاً - المراجع الأجنبية:

- Abdul H., Rehab I., Abu Zaid, E., Imam, A., Odeh, S., and Suleiman, R. (2017). Strategies to raise the efficiency of faculty members and faculty assistants (in Arabic). Arab Studies in Education and Psychology: Association of Arab Educators, Special Issue, 359-362.

- Al-Adel, A. (2017). The philosophy of training and developing teaching competencies and professional development for faculty members (in Arabic). Arab Studies in Education and Psychology: Association of Arab Educators, Special Issue, 39-63.

- Al-Aklabi, F., Daghri, A.(2017). The role of colleges of education in the professional development of the teacher in the light of the Kingdom of Saudi Arabia's 2030 vision (in Arabic). Research conference: The role of Saudi universities in activating the 2030 vision: University of Qassim, 892-929.

- Al-Qawasmeh, A.(2015). The global challenges facing university education in the Kingdom of Saudi Arabia from the viewpoint of faculty members (in Arabic). Journal of the Federation of Arab Universities for Research in Higher Education: Union of Arab Universities, 35 (2), 67-81.

-   Al-Asfour, A. (2014). Faculty professional development needs & career advacement at tribal colleges and universities. Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (1615382042). Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1615382042?accountid=178282.

- Al-Dawud, A. (2017). The responsibility of Saudi universities in achieving the Kingdom's 2030 vision (in Arabic). Research conference: The role of Saudi universities in activating the 2030 vision: Qassim University, Qassim, 419 - 442.

- Al-Hajri, A. (2017). Future directions of King Khalid University in achieving the Kingdom's 2030 vision (in Arabic). Research conference: the role of Saudi universities in activating the 2030 vision: Qassim University, Qassim, 344-356.

- Al-Harbi, H. (2006). Development departments and their role in the sustainable professional development of faculty members in Saudi universities (in Arabic). Studies in university education: Ain Shams University - College of Education- University Education Development Center, No. 13, 308-378.

- Al-Morshed, Y. (2016). The effectiveness of a proposed concept of a social studies curriculum for middle school students in light of the Kingdom of Saudi Arabia’s vision for the year 2030 AD(in Arabic). Journal of Educational Sciences: South Valley University - Faculty of Education, Qena, No. 26, 217-257.

- Al-Rayaei, S., and Ibn Al-Tayeb, Z. (2017). Information institutions in the Kingdom of Saudi Arabia and the shift towards self-reliance in employment and services in light of Vision 2030 (in Arabic). Eighth conference: Information institutions in the Kingdom of Saudi Arabia and its role in supporting the economy and knowledge society. Responsibilities. Challenges. Mechanisms. Aspirations: The Saudi Association for Libraries and Information, Volume 1, Riyadh: The Saudi Library and Information Association, 237-256.

- Al-Rouqi, R. (2018). A proposed training program to develop the teaching performance of Arabic language teachers at the secondary level in light of the Kingdom's 2030 vision (in Arabic). Umm Al-Qura University Journal for Educational and Psychological Sciences: Umm Al-Qura University, 9 (2), 63-107.

- Al-Salahi, S. (2017). Roles of scientific research deanships in Saudi universities towards the transition to a knowledge society and economy in light of the requirements of the Kingdom's 2030 vision(in Arabic). Eighth conference: Information institutions in the Kingdom of Saudi Arabia and their role in supporting the knowledge economy and society. Responsibilities. Challenges. Mechanisms. Aspirations: The Saudi Association for Libraries and Information, Volume 1, Riyadh: Saudi Libraries and Information Society, 320-300.

- Al-Shaari, A., Al-Tahe, Y., Muhammad, W., Sahl A., Al-Alwani, H., Shalawala, R. (2017). The third mission of universities and their role in promoting the 2030 vision for the Kingdom of Saudi Arabia (in Arabic). Conference Research: The role of Saudi universities in activating the 2030 vision: Qassim University, Qassim, 786-817.

- Al-Sudairy, M., Al-Sheikh, A., Ismail, I., Metwally, A., and Abu Hashem, M. (2013). Training needs for faculty members at King Saud University (in Arabic). Journal of Educational Sciences: King Saud University - College of Education, 25 (1), 43-68.

- Al-Tuwaijri, A. (2017). A proposed vision for the outputs of teacher preparation programs in the light of the Kingdom of Saudi Arabia's 2030 vision (in Arabic). Conference Research: The role of Saudi universities in activating the 2030 vision: Qassim University: Qassim, 201-256.

- Ali, M. (2017). Building a knowledge management strategy in Saudi universities: illuminations from the Kingdom's 2030 vision (in Arabic). Conference Research: The role of Saudi universities in activating the 2030 vision: Qassim University, Qassim, 736-770.

- Arafat, N., and Al-Amoudi, H. (2017). The role of Umm Al-Qura University in promoting the social responsibility of its students in the light of Vision 2030 (in Arabic). Conference Research: The role of Saudi universities in activating the Vision 2030: Qassim University: Qassim, 996-1023.

- Bani Hani, S. (2018). The University of Hail's Role in Transformation towards an Information Society in the Light of Saudi Arabia's Vision 2030: A Field Study(in Arabic). Journal of Educational Sciences: King Saud University - College of Education, 30 (3) 537-554.

- Blodgett, M. (2008). Adjunct faculty perceptions of needs in preparation to teach online. Doctor of Philosophy, Capella University. Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (304816589). Retrieved from https://search.proquest.com/docview/304816589?accountid=178282.

- Dekhikh, S., Hassanein, S., and Al-Masry, T. (2017). University teaching methods among university faculty (in Arabic). Educational Sciences: Cairo University - College of Graduate Studies for Education, 25 (1), 1-78.

- DeRidder, J. (2013). First Aid Training for Those on the Front Lines: Digital Preservation Needs Survey Results 2012. Information Technology & Libraries, 32(2), 18–28. https://doi.org/10.6017/ital.v32i2.3123

- Fernández, M., Carballo, R., & Galán, A. (2010). Faculty attitudes and training needs to respond the new European Higher Education challenges. Higher Education (00181560), 60(1), 101–118. 

- Greenwood, J. (2007). Faculty training and professional development programs designed to impact web-based instruction in higher education: A faculty perspective. Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (304815088). Retrieved from https://search.proquest.com/docview/304815088?accountid=178282

- Hakim, A.(2017). A proposed scenario for strengthening the national identity in university curricula in the light of the Kingdom of Saudi Arabia’s 2030 vision (in Arabic). Studies in curricula and teaching methods: The Egyptian Association for Curricula and Teaching Methods. 227, 121-142.

- Henry, J. (2010). Identifying the needs of new faculty in higher education. Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (761367203). Retrieved from https://search.proquest.com/docview/761367203?accountid=178282

- Hussein, M., and Al-Balawi, K. (2017). A proposed vision to activate the role of school leaders in achieving the educational goals of the National Vision 2030 in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of the experiences of some countries (in Arabic). Journal of Scientific Research in Education: Ain Shams University - Girls College of Arts, Science and Education, 18(10), 493-540.

- Hwu, S. (2011). Concerns and professional development needs of university faculty in adopting online learning. Doctor of Philosophy, Kansas State University, Manhattan, Kansas (Order No. 3493794). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (919694151). Retrieved from https://search.proquest.com/docview/919694151?accountid=178282.

- Ismail, M. (2018). A proposed vision to activate the role of university extension services in light of achieving the Kingdom's 2030 vision for education (in Arabic). International Journal of Literature, Humanities and Social Sciences: Arab Foundation for Scientific Research and Human Development, No. 16,250-254.

- Jeannin, L. (2016). Professional development needs of faculty members in an international university in thailand. Doctor of Education, Walden University. (Order No. 10065197). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (1777322634). Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1777322634?accountid=178282

- Kaaki, S., and Zaraa, S. (2012). The quality of professional development for faculty members in Saudi universities (in Arabic). Educational Journal: Kuwait University - Scientific Publishing Council, 27 (105), 289-342

- Meti, C. (2013). Assessment of Training Needs of Agriculture University Teachers. Indian Journal of Agricultural Research, 47(5), 411–418. 

- Nasr, M., and Ali, M. (2012). Professional development for faculty members at the University of Tabuk in light of quality and accreditation standards (in Arabic). Arab Studies in Education and Psychology: Association of Arab Educators, 25 (1), 179-221.

- Nguyen, T. (2012). Identifying the training needs of Heads of Department in a newly established university in Vietnam. Journal of Higher Education Policy & Management, 34(3), 309–321. 

- O'Connell, K. (2012). Professional faculty development for teaching online courses at a proprietary university (Order No. 3548787). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (1282406940). Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1282406940?accountid=178282

- Othman, A., Nasr, Iqbal M. (2017). The role of Saudi universities in building a knowledge society and achieving the 2030 vision: Imam Abdul Rahman Al-Faisal University as a model (in Arabic). Conference Research: The role of Saudi universities in activating the vision of 2030: Qassim University, Qassim: Qassim University, 863 - 874.

- Salem, A. (2015). Determining the training needs of faculty members at the Islamic University of Madinah: a field study (in Arabic). Culture and Development: Culture for Development Association, 15 (91), 95-166.

- Taha, A. (2018). Development of a primary school teacher preparation system in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of the National Vision 2030(in Arabic). Reading and Knowledge Magazine: The Egyptian Association for Reading and Knowledge, No. 205, 109-134.

- Tang, L. (2010). An analysis of the perceptions of young (junior) faculty in selected four-year universities in china regarding pre-service training, collegiality, and teacher effectiveness training. Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (881645932). Retrieved from https://search.proquest.com/docview/881645932?accountid=178282

- Valley, P.(2003). An assessment of the needs of part -time faculty in a comprehensive multi-campus university environment. Doctor of Philosophy, University of Central Florida Orlando, Florida. (Order No. 3081552). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (305249088). Retrieved from https://search.proquest.com/docview/305249088?accountid=178282.

- Youssef, M., and Bula, A. (2016). The availability of electronic skills for faculty members at Al-Batana University from the viewpoint of faculty members(in Arabic). Al-Batana University Journal for Humanities and Social Sciences: Al-Batana University - Deanship of Scientific Research, Publishing and Translation, 4 (1), 72-111.

- Zaki, A. (2017). Marketing university services: an urgent necessity to enhance the financial resources of Saudi universities in the light of Vision 2030 (in Arabic). Conference Research: The role of Saudi universities in activating the Vision 2030: Qassim University: Qassim, 645 - 645.