فعالية برنامج إرشادي قائم على اليقظة العقلية في خفض القلق لدى أمهات الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة

The effectiveness of a guidance program depends on mental awareness, and its effect in reducing the anxiety with mothers of mild Intellectual Disability children


د. أسامة عبد المنعم عيد حسن

الكلمات المفتاحية: برنامج إرشادي، اليقظة العقلية، القلق، أمهات ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة., Guidance program , Mental awareness, Anxiety, mothers of mild Intellectual Disability children.

هدف البحث إلى التعرف على فعالية برنامج إرشادي قائم على اليقظة العقلية في خفض القلق لدى أمهات ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة واستخدم البحث المنهج شبه التجريبي , تكونت عينة البحث من (20) أماً من أمهات الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة المسجلين بمركز التأهيل الشامل بالزقازيق تتراوح أعمارهن ما بين       ( 30 -40 ) ، وقد تم تقسيم العينة بالطريقة القصدية إلى مجموعتين (10) تجريبية)   10) ضابطة، واستخدم البحث أدوات مقياس اليقظة العقلية إعداد (Baer et al., 2006) ترجمة محمد السيد عبدالرحمن (2015) ، مقياس قلق الأمهات إعداد الباحث ، البرنامج الإرشادي للأمهات إعداد الباحث ، وأسفرت نتائج البحث عن وجود فروق بين المجموعتين الضابطة والتجريبية في خفض القلق بعد تطبيق البرنامج لصالح المجموعة التجريبية, وعدم وجود فروق بين القياسين البعدي والتتبعي للمجموعة التجريبية مما يدل على استمرارية أثر البرنامج في خفض القلق , ويوصى البحث بتعميم النتائج على تعميم برامج تنمية اليقظة العقلية لأمهات الأطفال من ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة  , واستثمار ذلك في خفض القلق لديهن وتنمية الاتجاهات الإيجابية نحو حياتهن وأسرهن  .

The study aimed to recognize the effectiveness of guidance program depending on mental awareness and its in reducing  the level of anxiety with  mothers of mild Intellectual Disability children ,The study used the experimental  method with a sample of( 20) mild Intellectual Disability child -male and female with their mothers Age ranges between (30 -40) – whom are registered in Alzagazeeg comprehensive center ,The sample divided to two groups first experimental  contains ( 10) cases , second  control group contains (10) cases The study used  mental  awareness  scale prepared by (Baer et al., 2006) translated by  mohammad  alsayed  abdulrahman (2015) , mothers anxiety scale prepared by the researcher, and mothers guidance program prepared by the researcher The study results, There were differences between the two experimental control groups in reducing anxiety after applying the program in favor of the experimental group  there is no differences  between the post evaluation scale and the follow up scale through the experimental  group which is an evidence of the progress effect in reducing anxiety , It is recommended to generalize the results from generalizing the programs of developing mental alertness for mothers of children from simple intellectual disability, and investing that in reducing their anxiety and developing positive trends towards their lives and their families. 


أولاً - المراجع العربية:

- القريوتي , ابراهيم. ( 2008) . تقبل الأمهات الأردنيات لأبنائهن المعاقين. المجلة الأردنية في العلوم التربوية , 4 (3 ) , 34- 55 .

- أبوزيد, مدحت  (2003). علم نفس الطفل (قلق الأطفال) . الإسكندرية : دار المعرفة الجامعية .

- الضبع , فتحي : محمود , أحمد ( 2013 ) . فاعلية اليقظة العقلية في خفض أعراض الاكتئاب النفسي لدى عينة من طلاب الجامعة . مجلة الإرشاد النفسي ، مركز الإرشاد النفسي، جامعة عين شمس , 34 , 1-75 .

- إسماعيل, هالة (2017). المرونة النفسية وعلاقتها باليقظة العقلية لدى طلاب كلية التربية : بحث تنبؤية. مجلة الإرشاد النفسي, 50, 287- 335  .

- السكري, أحمد  (2000). قاموس الخدمة الاجتماعية والخدمات الاجتماعية. الإسكندرية: دار المعرفة الجامعية.

- العاسمي, د. رياض(2010). تناقضات إدراك الذات وعلاقتها بكل من القلق الاجتماعي والاكتئاب لدى طلاب جامعة دمشق. مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية, 35(2), 65-99.

- العيسوي, عبد الرحمن (2000). علم النفس التعليمي. بيروت: دار الراتب الجامعية.

- الضريبي , عبد االله (2010) . أساليب مواجهة الضغوط النفسية المهنية وعلاقتها ببعض المتغيرات. مجلة جامعة دمشق، 26 ( 4 ) , 12- 33 . 

- حسن , اسامه ( 2017 ) .فاعلية نمذجة الذات لخفض التلعثم وتحسين الثقة بالنفس للاطفال المعاقين عقليا القابلين للتعليم . ( رسالة دكتوراه غير منشورة) . كلية البنات , جامعه عين شمس , مصر . 

- رضوان, سامر  (2009). الطب النفسي وعلم النفس الإكلينيكي. الإمارات العربية المتحدة: دار الكتاب الجامعي.

- زهران, حامد  (2005). التوجيه والإرشاد النفسي. القاهرة: عالم الكتب.

- سعفان, محمد (2005). العملية الإرشادية التشخص الطرق والبرامج. القاهرة: دار الكتاب الحديث.

- عبدالرحمن, محمد (2014). العلاج المعرفي والميتامعرفي. القاهرة: مكتبة زهراء الشرق.

- عبدالقادر, فرح ؛ عطية, شاكر ؛ عبدالقادر, حسين, ؛ كامل, ومصطفي. (2005). موسوعة علم النفس والتحليل النفسي. أسيوط: دار الوفاق للطباعة والنشر.

- عكاشة, أحمد (1998). الطب النفسي المعاصر. القاهرة: مكتبة لأنجلو المصرية.

- غانم, محمد  (2006). الاضطرابات النفسية والعقلية والسلوكية. القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.

- فهمي, مصطفى (2005). سيكولوجية الأطفال الغير عاديين. القاهرة: دار مصر.

- خليفة  , وليد  ؛ مراد ؛ علي (2008 ) .الضغوط النفسية والتخلف العقلي في ضوء علم النفس المعرفي . مصر : دار الوفاء لدنيا الطباعه .

- الرشيدى , هارون ( 1999 ) . الضغوط النفسية ( طبيعتها نظرياتها ) برنامج للمساعدة الذات فى علاجها . القاهرة : مكتبة الانجلو . 

ثانياً - المراجع الأجنبية: 

- Abdel-Qader, Farah; Attia, Shaker; Abdel-Qader, Hussein,; Kamel, and Mostafa. (2005). Encyclopedia of Psychology and Psychoanalysis. Assiut: Dar Al-Wifaq for Printing and Publishing.

- Abdul Rahman, Muhammad (2014). Cognitive and metabolic therapy. Cairo: Zahraa Al-Sharq Library.

- Abuzaid, Medhat (2003). Child psychology (pediatric anxiety). Alexandria: University Knowledge House.

- Academic Mindfulness Interest Group, Melbourne. (2006). Mindfulness-based psychotherapies: a review of conceptual foundations, empirical evidence and practical considerations. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 40(4), 285-294. 

- Al-Asemi, d. Riad (2010). Contradictions of self-awareness and its relationship to both social anxiety and depression among Damascus University students. Basra Research Journal of Humanities, 35 (2), 65-99.

- Al-Qaryouti, Ibrahim. (2008). Jordanian mothers accept their handicapped children. Jordanian Journal of Educational Sciences, 4 (3), 34-5.

- Al-Rashidi, Aaron (1999). Stress (its nature of theories) is a program of self-help in its treatment. Cairo: The Anglo Library.

- Arana, D. (2006). The practice of mindfulness meditation to alleviate the symptoms of chronic shyness and social anxiety. ProQuest Information and Learning.   

- Baer, R, A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical psychology: Science and practice, 10(2), 125-143. 

- Baer, R. A, Carmody, J, and Hunsinger, M. (2012). Weekly change in mindfulness and perceived stress in a mindfulness‐based stress reduction program. Journal of clinical psychology, 68(7), 755-765. 

- Brown, K, W, Ryan, R, M, and Creswell, J D,. (2007). Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological inquiry, 18(4), 211-237. 

- Cash, M, and Whittingham, K. (2010). What facets of mindfulness contribute to psychological well-being and depressive, anxious, and stress-related symptomatology? Mindfulness, 1(3), 177-182. 

- Chambers, R, o, Barbara C, Y, and Allen, N, B. (2008 ). The impact of intensive mindfulness training on attentional control, cognitive style, and affect. Cognitive therapy and research, 32(3), 303-322. 

- Christopher, M, S, and Gilbert, B, D. (2010). Incremental validity of components of mindfulness in the prediction of satisfaction with life and depression. Current Psychology, 29(1), 10-23. 

- David, D,M, and Hayes, J,A. (2011). What are the benefits of mindfulness. Psychotherapy, 48(2), 198-208. 

- Diabetes, Ahmed (2000). Social Service and Social Services Dictionary. Alexandria: University Knowledge House.

- El-Essawy, Abdel Rahman (2000). Educational psychology. Beirut: University Salary House.

- Fahmy, Mustafa (2005). The psychology of unusual children. Cairo: Dar Misr.

- Franco, C, Mañas, I, Cangas,  J, and Gallego, J. (2011). Exploring the effects of a mindfulness program for students of secondary school. International Journal of Knowledge Society Research (IJKSR), 2(1), 14-28. 

- Ghanem, Muhammad (2006). Psychological, mental and behavioral disorders. Cairo: The Anglo-Egyptian Library.

- Hall, H, R,. (2008). The relationships among adaptive behaviors of children with autism spectrum disorder, their family support networks, parental stress, and parental coping. 

- Hasker, S, M. (2010). Evaluation of the mindfulness-acceptance-commitment (MAC) approach for enhancing athletic performance. 

- Hassan, Osama (2017). Self-modeling efficacy to reduce stuttering and improve self-confidence for mentally handicapped children who are educated. (Unpublished doctoral thesis). Girls College, Ain Shams University, Egypt.

- Hollis-Walker, L, and Colosimo, K. (2011). Mindfulness, self-compassion, and happiness in non-meditators: A theoretical and empirical examination. Personality and Individual differences, 50(2), 222-227. 

- Hyena, Fathi: Mahmoud, Ahmed (2013). The effectiveness of mental alertness in reducing symptoms of psychological depression among a sample of university students. Journal of Psychological Counseling, Center for Psychological Counseling, Ain Shams University, 34, 1-75.

- Ismail, Hala (2017). Psychological resilience and its relationship to mental alertness for students of the College of Education: a predictive research. Journal of Psychological Counseling, 50, 287- 335.

- Kaviani, H, Hatami, N, and Javaheri, F. (2012). The impact of mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) on mental health and quality of life in a sub-clinically depressed population. Archives of Psychiatry and Psychotherapy, 1, 21-28. 

- Kediye, F, Valeo, A, and Berman, R, C. (2009). Somali-Canadian mothers' experiences in parenting a child with autism spectrum disorder. Journal of the Motherhood Initiative for Research and Community Involvement, 11(1.(

- Kettler, K, M. (2010). Mindfulness and Cardiovascular Risk in College Students. 

- Khalifa, Walid; Murad; Ali (2008). Psychological pressures and mental retardation in the light of cognitive psychology. Egypt: Dar Al-Wafa for the world of printing.

- Lee, W, K and Bang, H, J. (2010( .The effects of mindfulness‐based group intervention on the mental health of middle‐aged Korean women in community. Stress and Health, 26(4), 341-348. 

- Mackay, M, Davis, M, and Fanning, Patrick. (2013). Messages the communication skills book. United States of America: New Harbinger Publications, Inc.

- Masuda, A., and Tully, E,C. (2011). The role of mindfulness and psychological flexibility in somatization, depression, anxiety, and general psychological distress in a nonclinical college sample. Journal of Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 17(1), 66-71.   

- McKay, M, Davis, M, and Fanning, P. (2009). Messages: The communication skills book: New Harbinger Publications.

- Okasha, Ahmed (1998). Contemporary Psychiatry. Cairo: The Anglo-Egyptian Library.

- Palmer, A, and Rodger, S. (2009). Mindfulness, stress, and coping among university students. Canadian Journal of Counselling and Psychotherapy/Revue canadienne de counseling et de psychothérapie, 43(3) , 46- 70 . 

- Parto, M, and Besharat, A. (2011). Mindfulness, psychological well-being and psychological distress in adolescents: Assessing the mediating variables and mechanisms of autonomy and self-regulation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 578-582. 

- Radwan, Samer (2009). Psychiatry and clinical psychology. United Arab Emirates: University Book House.

- Rao, P ,A.:Beidel. D ,C. (2009) . The Impact of Children with HIGH Functioning Autism on Parental Stress, Sibling Adjustment, and Family Functioning. Journal OF Behavior Modification, 33 (4) , 437-451.

- Sa`fan, Muhammad (2005). The heuristic process diagnoses methods and programs. Cairo: Modern Book House.

- Shapiro, S, L, Carlson, L, E, Astin, J, A, and Freedman, B,. (2006). Mechanisms of mindfulness. Journal of clinical psychology, 62(3), 373-386. 

- Tax, Abdullah (2010). Methods of facing professional psychological stress and its relationship to some variables. Damascus University Journal, 26 (4), 12-33.

- Thompson, R,  W. (2011). Mindfulness and Acceptance as Predictors of Response to Trauma Memory Activation. Catholic University of America.   

- Weissbecker, I, Salmon, P, Studts, J, Floyd, R, Dedert, A, and Sephton, E. (2002.( Mindfulness-based stress reduction and sense of coherence among women with fibromyalgia. Journal of Clinical Psychology in Medical Settings, 9(4), 297-307. 

- Zahran, Hamed (2005). psychological Guidance and counseling. Cairo: The World of Books.