واقع استخدام معلمي العلوم الشرعية للبرامج التعليمية القائمة على التعلم المتنقل (الجوال) من وجهة نظرهم
The Reality of Using Mobile Learning-Based Instructional Programs by Sharia Sciences Teachers from their Viewpoint
د. ثابت سعيد ناصر آل كحلان
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع استخدام معلمي العلوم الشرعية للبرامج التعليمية القائمة على التعلم المتنقل (الجوال) من وجهة نظرهم، من خلال التعرّف على مستوى معرفة معلمي العلوم الشرعية بالبرامج التعليمية القائمة على التعلم المتنقل (الجوال)، وتحديد درجة استخدام المهارات التدريسية بالبرامج التعليمية القائمة على التعلم المتنقل (الجوال) لدى معلمي العلوم الشرعية بالتعليم العام، والكشف عن وجهة نظرهم نحو استخدام البرامج التعليمية القائمة على التعلم المتنقل (الجوال). وقام الباحث باستخدام المنهج الوصفي حيث تم بناء استبانة مكونة من (40) فقرة. وتكوّن مجتمع الدراسة من جميع معلمي العلوم الشرعية في مدارس التعليم العام بمنطقة عسير في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 1439/1440. وتوصلت الدراسة الى أن درجة استخدام معلمي العلوم الشرعية للبرامج التعليمية القائمة على التعلم المتنقل (الجوال) من وجهة نظرهم كانت متوسطة، وأن مستوى معرفة معلمي العلوم الشرعية للبرامج التعليمية القائمة على التعلم المتنقل (الجوال) من وجهة نظرهم كانت بدرجة متوسطة، وجاء درجة وجهة نظرهم نحو استخدام البرامج التعليمية القائمة على التعلم المتنقل (الجوال) عالية. وفي ضوء ما تم التوصل إليه من نتائج قدّم الباحث تصوّراً مقترحاً لتنمية مهارات معلم العلوم الشرعية في استخدام تطبيقات التعلم المتنقل (الجوال)، كما تم وضع جملة من التوصيات والمقترحات.
This study aimed at identifying the reality of using mobile learning-based instructional programs by Sharia sciences teachers from their own viewpoints. The study also attempted to investigate the levels of knowledge of using mobile learning-based programs and the levels of including teaching skills in these programs in public education, as well as their point of view toward using mobile learning in general. The study used a descriptive approach and developed a questionnaire of 40 paragraphs as its study instrument. The population of the study consisted of all Sharia Sciences teachers in public schools in Aseer region during the second semester of the 2018/2019 academic year. The results revealed that the degree of using mobile learning-based instructional programs was at an average. The level of familiarity of Sharia teachers with mobile learning-based instructional programs from their own point of view was average and the levels of their point of view toward using such programs were high. In the light of the findings of this study, the researcher presented a proposal for developing the skills of Sharia sciences teachers in the use of mobile learning applications and a set of recommendations.
• Arabic References:
- الجهورية، أمل بنت طالب بن حميد. (2019). أثر استخدام تطبيقات الهاتف النقال (Mobile Learning) في تعزيز توجهات الشباب نحو التعليم التقني بسلطنة عمان من وجهة نظر بعض أعضاء هيئة التدريس بمؤسسات التعليم العالي. دراسات في التعليم الجامعي: جامعة عين شمس - كلية التربية - مركز تطوير التعليم الجامعي، ع43 ، 32 - 73. مسترجع من https://search.mandumah.com/Record/1018386
- الحلفاوي، وليد سالم (2011). التعليم الإلكتروني تطبيقات مستحدثة، القاهرة: دار الفكر العربي.
- العتيبي، وفاء عواض سعد، و الشويعر، مشاعل عبدالرحمن. (2020). جاهزية جامعة الملك سعود لتطبيق التعليم المتنقل من وجهة نظر أعضاءهيئةالتدريس. دراسات عربية في التربية وعلم النفس: رابطة التربويين العرب،ع117 ، 283 - 305. مسترجع من https://search.mandumah.com/Record/1017904
- الغزو، إيمان محمد ( 2014م). دمج التقنيات في التعليم، إعداد المعلم للألفية الثالثة، دبي، دار القلم.
- قنيبي، فاتنة محمد صابر. (2019). تطوير نموذج مقترح لإدخال الحاسوب اللوحي في العملية التعلمية التعليمية. دراسات - العلوم التربوية: الجامعة الأردنية - عمادة البحث العلمي، مج46, ملحق 377 - 396. مسترجع من https://search.mandumah.com/Record/948957
- كاظم، نغم. (2011). أثر استعمال الفيديو التعليمي والملصقات التجارية في تحصيل طالبات الصف الخامس الإعدادي في مادة التربية الإسلامية. معهد المعلمات في البياع – المديرية العامة في محافظة الكرك الثانية. دراسات تربوية.(14) ص 123-162.
?
• References
- Al-Ghazo, I. M. (2014). Incorporating technologies in education: teacher preparation for the third millennium. Dubai, Dar Al- Qalam
- Al-Halfawy, W. S. (2011). E-learning: New Applications, Cairo: Dar Al-Fikr Al Arabi.
- Al-Johorya, A. T.Humaid. (2019). The impact of using mobile learning application on enhancing youth attitudes towards technical education in the Sultanate of Oman from the viewpoint of some faculty members in higher education institutions. Studies in university education: Ain Shams University - Faculty of Education-University Education Development Center, ed 43, 32 - 73. Retrieved from https://search.mandumah.com/Record/1018386
- Al-Otaibi, W. A. Saad and Al-Shuwayer, M. A. (2020). The readiness of King Saud University to implement mobile education from the viewpoint of faculty members. Arab Studies in Education and Psychology: Association of Arab Educators, (117), 283-305. Retrieved from https://search.mandumah.com/Record/1017904
- Hao, Y., Lee, K. S., Chen, S. T., & Sim, S. C. (2019). An evaluative study of a mobile application for middle school students struggling with English vocabulary learning. Computers in Human Behavior, 95, 208-216.
- John, D. S., & Yunus, M. M. (2019). Students' Perceptions on the Use of Mobile Learning to Improve Writing Proficiency in the MUET. Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities, 27(2).
- Kadem, N. (2011). The Impact of using educational videos and commercial posters on the academic achievement of fifth preparatory students in Islamic Education. Teachers Institute in Bayaa - General Directorate in the second Karak Governorate. Educational Studies (14), pp. 123-162
- Kert، S. (2011). The use of SMS support in programming education. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10 (2) , 268-273.
- Kuo, Y. C., & Kuo, Y. T. (2020). Preserves teachers’ mobile learning experience: An exploratory study of iPad-enhanced collaborative learning. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 1-13.
- Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge university press.
- Liu, T. Y., Chu, Y. L., Tan, T. H., & Chang, C. C. (2007, July). RFID- based ubiquitous learning environment for outdoor learning. In Seventh IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2007) (pp. 675-677). IEEE.
- Naismith, L., Sharples, M., Vavoula, G., & Lonsdale, P. (2004). Literature review in mobile technologies and learning. hal- 00190143f.
https://telearn.archives-ouvertes.fr/hal-00190143/document
- Pea, R., & Maldonado, H. (2006). WILD for learning: Interacting through new computing devices anytime, anywhere. In R. K. Sawyer (Ed.), The Cambridge handbook of the learning sciences (pp. 427-441). Cambridge: Cambridge University Press.
- Quneibi, F. M. S. (2019). Developing a suggested model for introducing the tablet into the educational learning process. Studies - Educational Sciences: University of Jordan - Deanship of Scientific Research, Vol 46, 377-396. Retrieved from https://search.mandumah.com/Record/948957
- Sulisworo, D., Kusumaningtyas, D. A., & Handayani, T. (2020, February). The Utilization of Mobile Learning in Junior High School Physics Science Learning in Rural Area of Sikka,East Nusa Tenggara, Indonesia. In 3rd International Conference on Learning Innovation and Quality Education (ICLIQE 2019)(pp. 454-461). Atlantis Press.
- Traxler, J. (2007). Defining, discussing and evaluating mobile learning. International Review of Research in Open and Distance Learning, 8(2), 1-12.