فاعلية برنامج قائم على الألعاب اللغوية في تنمية مهارات الاستعداد للقراءة والكتابة لدى تلاميذ الصف الأول الابتدائي

Effects of a Program Based on Linguistic Games in developing readiness for Reading and Writing Skills among First-grade Primary Students



أ.د. عبد الله بن محمد بن عايض آل تميم

Dr. Abdullah bin Mohammed bin Ayed Al-Tamim

الكلمات المفتاحية: برنامج تربوي، الألعاب اللغوية، مهارات الاستعداد للقراءة، مهارات الاستعداد للكتابة، المرحلة الابتدائية, Educational Program, Linguistic Games, readiness for Reading Skills, readiness for Writing Skills, Primary Stage

هدف البحث إلى بناء برنامج قائم على الألعاب اللغوية في تنمية مهارات الاستعداد للقراءة والكتابة لدى تلاميذ الصف الأول الابتدائي؛ ولتحقيق الهدف السابق أعد الباحث قائمة بمهارات الاستعداد للقراءة والكتابة اللازمة لدى تلاميذ الصف الأول الابتدائي، واختبارا لمهارات الاستعداد للقراءة والكتابة لدى تلاميذ الصف الأول الابتدائي، وقام الباحث بتقنين الأداة (التحقق من الصدق والثبات)، ثم شرع في بناء برنامج قائم على الألعاب اللغوية لتنمية مهارات الاستعداد للقراءة والكتابة لدى تلاميذ الصف الأول الابتدائي، وتم تطبيق برنامج الدراسة على 64 تلميذا من تلاميذ الصف الأول الابتدائي عبدالله بن أبي بكر بالعاصمة المقدسة بمدرسة بمكة المكرمة، واستخدم الباحث التصميم التجريبي ذا المجموعتين التجريبية والضابطة.

وتوصلت الدراسة إلى قائمة بمهارات الاستعداد للقراءة والكتابة اللازمة لدى تلاميذ الصف الأول الابتدائي بالمملكة العربية السعودية، تكوَّنت من مهارات الاستعداد القرائي تمثلت في: التمييز البصري، والتميز السمعي، وإدراك العلاقات، والتعبير والتفسير، والانتباه والتذكر، والتناسق البصري اليدوي، بينما ضمت مهارات الاستعداد الكتابي ما يلي: الإدراك البصري، والتذكر، والتناسق البصري الحركي، وتشكيل رموز الكتابة، كما أثبتت فاعلية برنامج الدراسة في تنمية مهارات الاستعداد للقراءة والكتابة لدى تلاميذ الصف الأول الابتدائي.

وأوصت بضرورة الاستفادة من البرنامج القائم على الألعاب اللغوية في تنمية الاستعداد للقراءة والكتابة بالمرحلة الابتدائية، وتدريب الطلاب المعلمين تخصص اللغة العربية على كيفية تنمية مهارات الاستعداد القرائي والكتابي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.

The research aimed to build a program based on linguistic games in developing readiness for reading and writing skills for first-grade students. To achieve the previous goal, the researcher prepared a list of the reading and writing skills necessary for first-grade students. The researcher also prepared a test of the skills of readiness for reading and writing for first-grade students, and the researcher tested the psychometric properties of that test, then proceeded to build a program based on linguistic games to develop readiness  for reading and writing skills for first-grade primary students, and the study program was applied to a group of primary school students in one of the schools (Makkah Al-Mukarramah), where the researcher used experimental design with two experimental and control groups.

The results of the study revealed the building of a list of the skills for reading and writing necessary for first-grade students in the Kingdom of Saudi Arabia, it consisted of readiness for reading skills: visual distinction, auditory distinction, relationship awareness, expression and interpretation, attention and remembrance, and manual visual integration, while readiness for writing skills included the following: visual perception, remembering, motor visual integration, and the formation of writing symbols, and the study revealed also the effectiveness of the study program in developing reading and writing skills for first-grade primary students.

The study recommended the need to take advantage of the program based on language games in the development of readiness for reading and writing in the primary stage, and to train student teachers specialized in the Arabic language on how to develop reading and writing readiness skills for primary school pupils. 





إبراهيم، صفاء محمد محمود . (2016). فاعلية برنامج قائم على مناشط الخبرة المتكاملة فى تنمية الاستعداد لتعلم القراءة لدي أطفال الروضة. مجلة القراءة والمعرفة , 171، ص ص: 71 - 116

إبراهيم، مجدي عزيز. (2009). معجم مصطلحات ومفاهيم التعليم والتعلم. القاهرة: عالم الكتب.

بلال، أماني عبدالمنعم عبدالله. (2019). فاعلية برنامج قائم على الألعاب اللغوية لتنمية مهارات القراءة والكتابة والاتجاه نحو اللغة العربية. المجلة العربية للإعلام وثقافة الطفل , 8، ص ص: 89 – 116.

الحمدان، نايف بن عبدالله بن علي . (2019). فعالية برنامج تدريبي لتنمية مهارات الاستعداد للقراءة والكتابة لدى عينة من التلاميذ الصم. المجلة العربية لعلوم الإعاقة والموهبة, 9، ص ص: 211-228.

زوبي، سليمة فرج محمد . (2017). فاعلية الألعاب اللغوية في تنمية مهارة الاستماع لدى أطفال الرياض: دراسة تجريبية بمدينة بنغازي. مجلة كلية التربية العلمية , 4، ص ص: 59-85.

السليم، خولة بنت سليمان بن محمد . (2018).  فاعلية الألعاب اللغوية في تنمية الاستعداد للقراءة والكتابة لدى أطفال مرحلة ما قبل المدرسة. رسالة ماجستير: جامعة القصيم.

الصويركي، محمد علي. (2005).  الألعاب اللغوية ودورها في تنمية مهارات اللغة العربية. إربد: مكتبة الطلبة الجامعية.

العليمات، حمود محمد . (2013). درجة ممارسة الآباء لمهارات الاستعداد القرائي والكتابي والانفعالي لدى أطفال ما قبل المدرسة. مجلة المنارة للبحوث والدراسات ,  19(1)، ص ص: 105-137.

القضاة، محمد فرحان . (2008). أثر برنامج تدريبي قائم على استراتيجيتي لعب الدور والقصة في تنمية الاستعداد للقراءة لدى اطفال ما قبل المدرسة. المجلة التربوية , 22(86)، ص ص: 155 - 205.

اللقاني، أحمد حسين؛ والجمل، علي أحمد. (2003). معجم المصطلحات المعرفة في المناهج وطرق التدريس. القاهرة: دار عالم الكتب.

محمد، أماني خميس . (2013). فعالية برنامج قائم على استراتيجيات التعلم النشط في تنمية استعداد طفل الروضة للقراءة والكتابة. الثقافة والتنمية , 13(67)، ص ص: 103 - 142

يونس، فتحي علي. (2014). اتجاهات حديثة وقضايا أساسية في تعليم القراءة وبناء المنهج. القاهرة: مكتبة وهبة.

List of Reference

Al-Hamdan, Nayef bin Abdullah bin Ali. (2019). The effectiveness of a training program to develop the readiness for reading and writing skills of a sample of deaf students. The Arab Journal of Disability and Gifted Sciences, 9, 211-228.

Al-Salim, Khawla bint Suleiman bin Muhammad. (2018). The effectiveness of language games in developing readiness to read and write among preschool children. Master Thesis: Qassim University.

Al-Sowarki, Muhammad Ali. (2005). Language games and their role in developing Arabic language skills. Irbid: University Students Library.

Alimat, Hammoud Mohammed. (2013). The degree of parents' practice of reading, writing and emotional readiness skills among preschool children. Al-Manara Journal for Research and Studies, 19(1),  105-137.

AL-Qudhaa, Mohamed Farhan. (2008). The effect of a training program based on the role and story strategies in developing reading readiness for pre-school children. The Education Journal, 22(86),  155 - 205.

Al-Laqani, Ahmed Hussein; And the camel, Ali Ahmed. (2003). Glossary of terms defined in curricula and teaching methods. Cairo: House of the World of Books.

Bilal, Amani Abdel Moneim Abdullah. (2019). The effectiveness of a program based on language games to develop reading and writing skills and the trend towards the Arabic language. The Arab Journal of Information and Child Culture, 8,  89-116.

Campbell, Curtis A. S. (2004). The Effects of Reading Readiness And Student Achievement in the Primary Grades Through The Use of Phonemic Awareness .OTS Master's Level Projects & Papers. 151.https://digitalcommons.odu.edu/ots_masters_projects/151

Donica D. K., Goins A., & Wagner L. (2013). Effectiveness of handwriting readiness programs on postural control, hand control, and letter and number formation in Head Start classrooms. Journal of Occupational Therapy, Schools & Early Intervention, 6, 81–93. http://dx.doi.org/10.1080/19411243.2013.810938 [Google Scholar]

Ibrahim, Magdy Aziz. (2009). A dictionary of terms and concepts of teaching and learning. Cairo: The World of Books.

Ibrahim, Safaa Muhammad Mahmoud. (2016). The effectiveness of a program based on integrated experience activities in developing readiness to learn to read among kindergarten children. Reading and Knowledge Magazine, 171, 71-116

Jalalian, Farzad. (2018). Study on the Role of Video Educational Games with a Linguistic Approach in English Language Education of the 2nd Grade High School Students. Advances in Language and Literary Studies, 9(2), 59-64.

Mohammed, Amani Khamis. (2013). The effectiveness of a program based on active learning strategies in developing a kindergarten child's readiness to read and write. Culture and Development, 13(67),  103-142

Türkoglu, Bengü. (2019). A Mixed Method Research Study on the Effectiveness of Board Game Based Cognitive Training Programme. International Journal of Progressive Education, 15(5), 315-344.

Yunus, Fathy Ali. (2014). Recent trends and fundamental issues in teaching reading and curriculum building. Cairo: Wahba Library.

Zobi, Salima Faraj Muhammad. (2017). The Effectiveness of Language Games in Developing Listening Skills among Riyadh Children: An Empirical Study in Benghazi. Journal of the College of Scientific Education, 4,   59-85.