مشكلات إدارة السنة التحضيرية في جامعة جدة في ضوء أبعاد "Alexander and Gardner" التأسيسية والحلول لمعالجتها (دراسة نوعية) 

The problems of managing the preparatory year at the University of Jeddah in light of the foundational dimensions of "Alexander and Gardner" and the solutions to address them (a qualitative study)

د. عبد الله بن ضيف الله الحارثي 


الكلمات المفتاحية: إدارة السنة التحضيرية, جامعة جدة, الأبعاد التأسيسية, حث النوعي, preparatory year management, Jeddah University, foundational dimensions, qualitative research

هدفت هذه الدراسة إلى رصد مشكلات إدارة السنة التحضيرية في جامعة جدة (مسار العلوم الإنسانية) وفق توفر الأبعاد التأسيسية (الفلسفة، التكاملية، التعلم مدى الحياة، التواصل الفعال، التوافق مع الحياة الجامعية، البيئة الجامعية الشاملة، التحسين المستمر) والعمل على تحديد الحلول لمعالجتها، واستخدم الباحث المنهج النوعي للنفاذ إلى بيانات معمقة عبر إجراء المقابلات شبه المقننة مع مجموعتين من الطلاب إحداهما لطلاب السنة التحضيرية (مسار العلوم الإنسانية)، وبلغ عددهم (75) طالباً، والمجموعة الأخرى من الطلاب الذي أنهوا متطلباتها حديثاً وبلغ عددهم (35) طالباً، إضافة لمشاهدات الباحث ومعايشته لمجريات السنة التحضيرية بجامعة جدة الناشئة في الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 1439/1440هـ، ورصد الباحث وعينة الدراسة عدداً من المشكلات التي تواجه عملية إدارة السنة التحضيرية، منها هيمنة فكرة الفرز الطلابي على التخصصات الأكاديمية وتأثيرها على عدد من الأبعاد التأسيسية، كما حددت الدارسة الحلول لمعالجة تلك المشكلات، ومنها ضرورة تغيير فلسفة السنة التحضيرية من كونها قائمة على فكرة الفرز الطلابي، إلى فكرة تقوم على بناء شخصية الطالب المتكاملة، وضرورة تعيين مرشد أكاديمي لطلاب السنة التحضيرية، كما بينت الدراسة عدداً من المقترحات؛ منها إلغاء حساب المعدل التراكمي في السنة التحضيرية، وتحويل التقويم فيها إلى اجتياز أو عدم اجتياز، وأن يكون تحديد التخصصات أمراً سابقاً لمجريات السنة التحضيرية.

This study aimed to monitor the problems of the preparatory year management at the University of Jeddah (the path of humanities) according to the availability of the foundational dimensions (philosophy, complementarity, lifelong learning, effective communication, compatibility with university life, the overall university environment, continuous improvement) and work to define solutions to address them The researcher used the qualitative approach to access in-depth data by conducting semi-structured interviews with two groups of students, one of them for the preparatory year students - the path of humanities - and they numbered (75) students, and the other group of students who completed their requirements recently reached (35) students, as well. In view of the researcher's views and his coexistence with the preparatory year course in the University of Jeddah, emerging in the first semester of the academic year 1439/1440 AH. The study also identified solutions to those problems, including the necessity to change the philosophy of the preparatory year from being based on the idea of student screening to an idea based on building the student's integrated personality, as the study showed a number of proposals; including canceling the calculation of the cumulative average in The preparatory year and converting the calendar therein to passing or not passing, and specifying specializations is a precursor to the course of the preparatory year.

أولا - المراجع العربية:

- آل مرعي، محمد بن عبدالله (2012م). التسرب في السنة التحضيرية بجامعة نجران. رسالة التربية وعلم النفس: جامعة الملك سعود - الجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية، العدد (38)، 239 - 269.

- باقادرعبدالله عبدالقادر ووردات، عبدالله محمد محمود (2014م). الحاجات الإرشادية لدى طلبة السنة التحضيرية في جامعة أم القرى. عالم التربية: المؤسسة العربية للاستشارات العلمية وتنمية الموارد البشرية، س15, العدد (45) ، 119 - 142.

- جاردنر، جون وكوخ، أندرو (2014م). تاريخ تجربة العام الجامعى الأول فى الولايات المتحدة الأمريكية خلال القرنين العشرين: والحادى والعشرين: الممارسات الماضية والمنهجيات الحالية والاتجاهات المستقبلية. المجلة السعودية للتعليم العالي: وزارة التعليم العالى، العدد (11)، 13 - 42.

- جامعة الملك فهد للبترول والمعادن، الموقع الإلكتروني لجامعة الملك فهد للبترول والمعادن. (2019م).  تاريخ الدخول متعدد.

- جامعة جدة، الموقع الإلكتروني لجامعة جدة. (2019م). تاريخ الدخول متعدد.

- درندري، إقبال بنت زين العابدين والعبد العزيز، منيرة بنت عيد وفادن، أسماء بنت احمد (2017م). درجة اكتساب طالبات السنة التحضيرية للمهارات الأكاديمية المطلوبة: دراسة تقويمية على جامعة الملك سعود. المجلة التربوية الدولية المتخصصة: المجموعة الدولية للاستشارات والتدريب، المجلد(6)، العدد(12) ، 196 - 215.

- الرحيمي، عبدالله بن عبدالرحمن (2016م). الصعوبات التى تواجه طلبة السنة التحضيرية في الجامعة السعودية الإلكترونية فى تعلم اللغة الإنجليزية وإتجاهاتهم نحوها. مجلة القراءة والمعرفة: الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة، العدد (176)، 57 - 94.

- الرويشد، فيصل بن مدالله (2013م). مدى فاعلية السنة التحضيرية في جامعة الجوف في تأهيل الطلاب للالتحاق بكليات الجامعة. مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي: اتحاد الجامعات العربية - الأمانة العامة، مالمجلد(33)، العدد(1)، 317 - 353.

- زمزمي، عبدالهادي بن صدقه. (2014). المشكلات الإدارية التي تواجه طلاب وطالبات السنة التحضيرية بجامعة أم القرى. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة أم القرى، مكة المكرمة.

- سالم، احمد عبدالعظيم احمد)2011م). السنة التحضيرية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة ( تصور مقترح). الثقافة والتنمية: جمعية الثقافة من اجل التنمية، العدد(48) ، 79 - 124.

- الشريف، عبدالله بن عبدالعزيز و إبراهيم، زكريا سالم (2016م). واقع الدراسة في عمادة السنة التحضيرية جامعة تبوك من وجهة نظر الطلاب: دراسة تحليلية. مجلة القراءة والمعرفة: الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة، العدد (171)، 21 - 52.

- الشهراني، عبدالله بن فلاح (2016م). المعوقات التي تواجه طلاب السنة التحضيرية في الجامعات السعودية (جامعة الجوف أنموذج) وسبل التغلب عليها: تصور مقترح. المجلة العربية للتربية: المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم - إدارة التربية، المجلد (35)، 96 - 140.

- طشطوش، رامي عبدالله يوسف (2012). الحاجات الإرشادية لدى طلبة السنة التحضيرية في جامعة القصيم. مجلة دراسات الخليج والجزيرة العربية: جامعة الكويت، العدد (146) ، 279 - 320.

- العبدالكريم، راشد حسين (2019م). البحث النوعي في التربية، مكتبة الرشد، الطبعة الثانية.

- العقيلي، عبدالمحسن بن سالم. (2014م). السنة التحضيرية: المنظور العالمي والممارسة المحلية. المجلة السعودية للتعليم العالي: وزارة التعليم العالي، العدد (11)، 43 - 63.

- الكثيري، سعود بن ناصر إبراهيم (2014م). دور السنة التحضيرية وأهميتها للطلبة فى المرحلة الجامعية: جامعة الملك سعود انموذجاً. المجلة السعودية للتعليم العالي: وزارة التعليم العالي، العدد (11)، 65 - 70.

- المومني، ابراهيم علي (2017م). اتجاهات طلبة السنة التحضيرية بجامعة الملك سعود نحو البرامج الإرشادية المقدمة لهم. مجلة العلوم التربوية والنفسية: المركز القومي للبحوث غزة، المجلد (1) العدد(8) ، 57 - 71.

ثانياً - المراجع الأجنبية:

- Abdul Karim, Rashid Hussein (2019). Qualitative Research in Education(In Arabic)., Al-Rashed Library, Second Edition.

- Al Marei, Mohammed bin Abdullah (2012). Dropout in the preparatory year at the University of Najran. Mission of Education and Psychology: King Saud University (In Arabic).  Saudi Society for Educational and Psychological Sciences, Vol 38, 239 - 269.

- Alexander, J. S., & Gardner, J. N. (2009). Beyond Retention: A Comprehensive Approach to the First College Year. About Campus, 14(2), 18–26. https://doi.org/10.1002/abc.285

- Alkatiri, Saud bin Nasser Ibrahim (2014). The role of the preparatory year and its importance to undergraduate students: King Saud University as a model (In Arabic). Saudi Journal of Higher Education: Ministry of Higher Education, No. 11, 65-70.

- Al-Rahimi, Abdullah bin Abdulrahman (2016). Difficulties facing the preparatory year students at the Saudi Electronic University in learning English and their attitudes towards it (In Arabic). Journal of Reading and Knowledge: Egyptian Association for Reading and Knowledge, p 176, 57-94.

- Al-Shahrani, Abdullah bin Falah (2016). Obstacles facing the preparatory year students in Saudi universities (Al Jouf University model) and ways to overcome them: a proposed concept (In Arabic). Arab Journal of Education: Arab Organization for Education, Culture and Science - Department of Education, vol 35, 96-140.

- Aqili, Abdulmohsen bin Salem. (2014). Preparatory Year: Global Perspective and Local Practice (In Arabic). Saudi Journal of Higher Education: Ministry of Higher Education, No. 11, 43-63.

- Baiduc, Rachael& Drane, Denise& Beitel, Gre.g(2017). A Research Preparatory Program for First-Year College Students: Student Selection and Preparation Lead to Persistence in Research. Innov High Educ. 42:269–284.

- Baik, Chi& Naylor, Ryan&  Arkoudis, Sophie (2015). The First Year Experience in Australian Universities: Findings from two decades, 1994 – 2014. Melbourne Centre for the Study of Higher Education (CSHE), Melbourne: University of Melbourne.

- Baqader Abdullah Abdulqader and Wardat, Abdullah Mohammed Mahmoud (2014). The guidance needs of the preparatory year students at Umm Al-Qura University (In Arabic). World of Education: Arab Foundation for Scientific Consultations and Human Resources Development, Q15, No. 45, 119-142.

- Dandari, Iqbal bint Zain al-Abidin and Abdul Aziz, Munira bint Eid and Faden, Asma bint Ahmed (2017). The degree to which preparatory year students acquire the required academic skills: an evaluation study on King Saud University (In Arabic). International Specialized Educational Journal: International Group for Consultation and Training, Vol. 6, No. 12, 196-215.

- Edwards, Sorrel& Donnison, Sharn(2011). Engaging with Higher Education Academic Support: a first year student teacher transition modele .European Journal of Education,Vol. 46, No. 4.

- Gardner, John and Koch, Andrew (2014). History of the experience of the first university year in the United States of America during the twentieth and twentieth centuries: past practices, current methodologies and future trends. Saudi Journal of Higher Education: Ministry of Higher Education, No. 11, 13-42.

- Gobo, Giampietro. (2008) Doing Ethnography. Sage Publication. USA.

- King Fahd University of Petroleum and Minerals website (In Arabic).

- Momani, Ibrahim Ali (2017). Attitudes of the preparatory year students at King Saud University towards the orientation programs offered to them (In Arabic). Journal of Educational and Psychological Sciences: The National Center for Research in Gaza, Vol. 1, No. 8, 57-71.

- Nutt, Diane. & Calderon, Denis. (2009)  International Perspectives on the First Year Experience in Higher Education (ed)  Columbia, SC:  University of South Carolina, The National Resource Center for the First-Year Experience and Students in Transition. from https://eric.ed.gov/?id=ED559004

- Ruwaished, Faisal bin Madallah (2013). The effectiveness of the preparatory year at Al-Jouf University in qualifying students to join the university faculties (In Arabic). Journal of the Union of Arab Universities for Research in Higher Education: Union of Arab Universities - General Secretariat, vol. 33, No. 1, 317 - 353.


- Salem, Ahmed Abdul Azim Ahmed (2011). Preparatory year at the Islamic University in Madinah (proposed vision)(In Arabic). Culture and Development: Culture for Development Association, Q12, No. 48, 79-124.

- Sharif, Abdullah bin Abdul Aziz and Ibrahim, Zakaria Salem (2016). The reality of the study in the Deanship of the Preparatory Year Tabuk University from the perspective of students: 

- an analytical study (In Arabic). Journal of Reading and Knowledge: Egyptian Association for Reading and Knowledge, p 171, 21-52.

- Tashtoush, Rami Abdullah Yousef (2012). Guidance needs of the preparatory year students at Qassim University  (In Arabic). Journal of Gulf and Arabian Peninsula Studies: Kuwait University, Q 38, No. 146, 279 - 320.

- Tinto, Vincent (2017). Through the Eyes of Students. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice. Vol. 19(3) 254–269

- Tinto, Vincent. (1988). Stages of student departure: Reflections on the longitudinal character of student leaving. Journal of Higher Education, 59(4): 438–455.

- Website of the University of Jeddah, the date of entry multiple (In Arabic).

- Willans, Julie& Seary, Karen.(2018). “Why did we lose them and what could we have done”?. Student Success. Volume 9, Issue 1, pp. 47-60.


- Yan, Zi& Sendall, Patricia.(2016). First Year Experience:  How We Can Better Assist First-Year International Students in Higher Education. Journal of International Studen. Volume 6, Issue 1 (2016), pp. 35-51.

- Yorke, M. & Longden, B. (2007) The first-year experience in higher education in the UK: Final Report, York: The Higher Education Academy.

- Zamzami, Abdul Hadi bin Sadaqa. (2014). Administrative problems facing students of the preparatory year at Umm Al-Qura University (In Arabic)..A magister message that is not published. Umm Al Qura University, Makkah.