عوامل مرونة الأنا كمنبئات بالشعور بمعنى الحياة لدى طلاب المنح الدراسية بالجامعة الإسلامية 

Resilience Factors as predictors of the Meaning of Life among a sample of university of scholarship students at the Islamic University

د. علي بن عبد الله بن امبارك, السويهري

الكلمات المفتاحية: مرونة الأنا , بالشعور بمعنى الحياة , طلاب المنح, Factors as predictors , Meaning of Life , scholarship students

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين عوامل مرونة الأنا والشعور بمعنى الحياة لدى عينة من طلاب المنح الدراسية بالجامعة الإسلامية، تكونت عينة الدراسة من (300) طالب متوسط أعمارهم 22.3 ±2.04، تم اشتقاقهم من بين طلاب المنح الدراسية بالجامعة الإسلامية.  

حيث تم تطبيق مقياس عوامل مرونة الأنا (إعداد الباحث)، ومقياس الشعور بمعنى الحياة (إعداد الباحث) بعد التحقق من الصدق والثبات، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج كان من أهمها ما يلي:

- وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيًّا بين عوامل مرونة الأنا والشعور بمعنى الحياة لدى عينة من طلاب المنح الدراسية بالجامعة الإسلامية.

- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الشعور بمعنى الحياة لدى عينة من طلاب المنح الدراسية بالجامعة الإسلامية باختلاف السنة الدراسية.

أشارت النتائج إلى إسهام عوامل مرونة الأنا في التنبؤ بالشعور بمعنى الحياة لدى طلاب المنح الدراسية بالجامعة الإسلامية: بنسبة 27% من التباين في الشعور بمعنى الحياة يمكن إرجاعها إلى الاستبصار، ونسبة 29% من التباين في الشعور بمعنى الحياة يمكن إرجاعها إلى الاستقلالية، ونسبة 20% من التباين في الشعور بمعنى الحياة يمكن إرجاعها إلى الإبداع، ونسبة 30% من التباين في الشعور بمعنى الحياة يمكن إرجاعها إلى روح الدعابة، ونسبة 24% من التباين في الشعور بمعنى الحياة يمكن إرجاعها إلى المبادأة، ونسبة 25% من التباين في الشعور بمعنى الحياة يمكن إرجاعها إلى العلاقات الاجتماعية، ونسبة 24% من التباين في الشعور بمعنى الحياة يمكن إرجاعها إلى القيم الأخلاقية.

The current study aimed to reveal the relationship between Resilience Factors and the meaning of life among a sample of scholarship students at the Islamic University, the study sample consisted of (300) scholarship students at the Islamic University with an average age of 22.3 ± 2.04, Where the Resilience Factors Scale (researcher’s preparation) and life’s sense (researcher’s preparation) scale were applied after confirming their validity psychometrically and the study revealed several results, the most important of which were the following:
There is a positive and statistically significant correlation between the factors of Resilience Factors and the meaning of life among a sample of scholarship students at the Islamic University.
There were no statistically significant differences in the level of feeling the meaning of life among a sample of scholarship students at the Islamic University, according to the school year.
The results indicated that the factors of Resilience Factors contribute to predicting life among scholarship students at the Islamic University, with 27% of the variation the meaning of life can be traced back to foresight, and 29% of the variance in the meaning of life can be traced back to independence, and the proportion 20% of the variance the meaning of life can be traced back to creativity. And 30% of the variation in sense of hummer life can be traced back to humor, 24% of the variance in the meaning of life can be traced back to initiation, 25% of the variation the meaning of life can be traced back to social relationships and 24% of the variance in meaning Life can be traced back to moral values.

   أولاً - المراجع العربية:

- الأعراجى، إبراهيم. (2007).  فقدان المعنى وعلاقته بالتوجه الديني ونمط الاستجابات المتطرفة لدى طلبة جامعة بغداد. رسالة دكتوراه، غير منشورة، كلية التربية، ابن رشد. جامعة بغداد

- أبو حلاوة، محمد. (2010). التفاؤل، الصلابة، والمرونة النفسية. إطار عام لبرامج الإرشاد النفسي للموهوبين. ورقة عمل مقدمة ضمن فعاليات المؤتمر العلمي الثامن "استثمار الموهبة ودور مؤسسات التعليم: الواقع والمأمول". المنعقد في الفترة من 12-22 أبريل. جامعة الزقازيق: كلية التربية. ص ص 444-507.

- المالكي، رانيا. (2011). فاعليات الأنا وعلاقتها بالرضا عن الحياة لدى عينة من السعوديات في مدينة مكة المكرمة في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية والاجتماعية. رسالة ماجستير. السعودية: جامعة أم القري.

- أنور، عبير. (2010). القوى الإنسانية كيف نكتشفها لدى أبنائنا (التسامح). القاهرة: المجلس الأعلى للثقافة. المركز القومي لثقافة الطفل.

- أنور، عبير؛ صلاح، فاتن. (2011). دور التسامح والتفاؤل في التنبؤ بنوعية الحياة لدى عينة من الطلاب الجامعيين في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية. مجلة دراسات عربية في علم النفس، 9(3)،491-571.

- جمول، سهى عدنان (2013). فاعلية العلاج بالمعنى لتحسين جودة الحياة الأسرية وأثرها على مهارات التواصل لدى الأطفال ذوي الإعاقة السمعية البصرية بسوريا. رسالة دكتوراه. معهد الدراسات التربوية، جامعة القاهرة.   

- حسان، ولاء. (2008). فاعلية برنامج إرشادي مقترح لزيادة مرونة الأنا لدى طالبات الجامعة الإسلامية بغزة. رسالة ماجستير غير منشورة. عزة: الجامعة الإسلامية. 

- حسيب، عبد المنعم؛ شراب، نبيلة. (2008). العفو وعلاقته بالضبط الانتباهي والذكاء الاجتماعي لطلاب الجامعة. المجلة المصرية للدراسات النفسية. 18(59)، 131 -181.

- الخطيب، محمد. (2007). الاحتراق النفسي وعلاقته بمرونة الأنا لدى المعلمين الفلسطينيين بمحافظة غزة. المؤتمر التربوي الثالث (الجودة في التعليم الفلسطيني مدخل للتميز) غزة في الفترة من 30-31 أكتوبر: الجامعة الإسلامية.

- دللى، شيماء. (2015). العفو كمدخل للتحكم بالغضب وهرمون الأدرينالين لدى طلبة الجامعة. رسالة دكتوراه، كلية البنات للآداب والعلوم والتربية. القاهرة: جامعة عين شمس.

- صابر، هيام. (2012). تنمية العفو وضبط الغضب لدى عينة من المراهقين بطيئي التعلم. دراسات نفسية، 22(2)، 225-268.

- الصقر، هاجر علي محمد. (2017). معنى الحياة وعلاقته بتقدير الذات لدى طلاب المرحلة الثانوية. مجلة البحث العلمي في التربية (جامعة عين شمس - كلية البنات للآداب والعلوم والتربية) , 4(18)، ص ص:653 - 673.

- الطوالبة، ديالا عبد الكريم. (2018). أنماط التنشئة الأسرية لدى الأمهات الممرضات القانونيات وعلاقتها بمعنى الحياة والمساندة الاجتماعية في محافظة الكرك.مؤتة للبحوث والدراسات-سلسلة العلوم الإنسانية والاجتماعية (جامعة مؤتة) , 33(5)، ص ص:57-88.

- عرفشة، نوف غازي. (2018). التوجه الديني وعلاقته بمعنى الحياة والتفكير اللاعقلاني لدى طلاب الجامعة بمدينة جدة. مجلة الدراسات التربوية والنفسية (جامعة السلطان قابوس) , 12(3)، ص ص:605 - 624.

- العنزي، حمدية بنت بطي. (2018).  فعالية برنامج إرشادي تكاملي قائم على مهارات التفكير الإيجابي لتنمية الاتزان الانفعالي مرونة الأنا لدى طالبات المرحلة المتوسطة في منطقة عرعر في المملكة العربية السعودية. مجلة البحث العلمي في التربية (جامعة عين شمس - كلية البنات للآداب والعلوم والتربية) , 10(19)، ص ص: 105-125.

- فتح الباب، صفية. (2013). العفو عن الآخرين وعلاقته بتقدير الذات لدى عينة من طلاب الجامعة. دراسات عربية في علم النفس، 12(1)، 1-15.

- فحجان، سامي. (2010). التوافق المهني والمسئولية الاجتماعية وعلاقتها بمرونة الانا لدى معلمي التربية الخاصة. رسالة ماجستير. غزه: الجامعة الإسلامية.

- قادر، ريبوار محمد أمين. (2018). تحقيق الهوية وعلاقته بمعنى الحياة لدى طلبة جامعة السليمانية. مجلة الفنون والأدب وعلوم الإنسانيات والاجتماع (كلية الإمارات للعلوم التربوية)، 22، ص ص:230 - 249.

- المناحي، عبد الله بن عبد العزيز مناحي. (2017). معنى الحياة وعلاقته بقلق المستقبل والتحصيل الدراسي لدى الطلاب المعاقين جسدياً في المرحلة الثانوية. مجلة كلية التربية (جامعة الخرطوم - كلية التربية) , 9(10)، ص ص:55 -112.

- نجيب، طاهر. (2014). مرونة الأنا والتوافق المهني والمسئولية الاجتماعية لدى معلمي الفئات الخاصة (سمعي – بصري –عقلي). رسالة ماجستير. معهد البحوث والدراسات العربية. القاهرة: المنظمة العربية والثقافة والعلوم.

- اليامي، ريما حسين. (2017). القدرة التنبؤية للذكاء العاطفي في عوامل مرونة الأنا لدى المراهقات في مدينة الرياض. مجلة المعهد الدولي للدراسة والبحث - جسر (المعهد الدولي للدراسة والبحث) , 3(11)، ص ص:1-25. 

ثانياً - المراجع الأجنبية:

- Abu Halawa, Muhammad. (2010). Optimism, rigidity, and psychological resilience. A general framework for psychological counseling programs for the gifted. A working paper presented within the activities of the eighth scientific conference "Investing talent and the role of educational institutions: reality and aspiration". Held from April 12-22. Zagazig University: College of Education, 444-507

- Al Manahi, Abdullah bin Abdulaziz Manahi. (2017). The meaning of life and its relationship to future anxiety and academic achievement of physically handicapped students at the secondary level. Journal of the College of Education (University of Khartoum - College of Education), 9 (10), 55-121.

- Al-Anzi, Hamdia Bint Butti. (2018). The effectiveness of an integrated counseling program based on positive thinking skills for developing emotional equilibrium ego flexibility among middle school students in the Arar region in the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Scientific Research in Education (Ain Shams University Girls College of Arts, Science and Education), 10 (19), 105-125.

- Akin, A., & Akin, U. (2018). An investigation of the predictive role of self –compassion on subjective happiness in Turkish University student's. Educate on Sciences & Psychology, 32, 59-68.

- Akl, M., & Mullet, E. (2010). Forgivingness. Relationships with conceptualizations of divine forgiveness and childhood memories. International Journal for the Psychology of Religion, 20(3), 187-200. http://doi.10.1080/10508619.2010.481226

- Anwar, Abeer. (2010). Human powers how we discover them among our children (tolerance). Cairo: The Supreme Council of Culture. The National Center for Child Culture.

- Anwar, Abeer; Salah, Faten. (2011). The role of tolerance and optimism in predicting the quality of life for a sample of university students in light of some demographic variables. Journal of Arab Studies in Psychology. 9 (3), 491-571.

- Arfasha, Nouf Ghazi. (2018). Religious orientation and its relationship to the meaning of life and irrational thinking for university students in Jeddah. Journal of Educational and Psychological Studies (Sultan Qaboos University), 12(3), 605-624.

- Brown, R. (2004).Vengeances mine: narcissism, vengeance, and the tendency to forgive. Journal of research in personality, 28(1), 576-584.

- Cadi, M., Milich, R., Harris, M., & Kearns, E. (2007). Self- esteem moderates the response to forgiveness instructions among women with a history of victimization. Journal of Research in Personality, 41,804-819.

- Campos, L, Goncalves, R, Pires O. (2015) Effects of Pilates on muscle strength, postural balance and quality of life of older adults: a randomized, Controlled, clinical trial. J Phys There Sci.,  27:871-876.

- Carpenter, K. M., Stoner, S. A., Mundt, J. M., & Stoelb, B. (2012). An online self-help CBT in- tervention for chronic lower back pain. Clinical Journal of Pain, 28, 14-22.  doi:10.1097/AJP.0b013e31822363d.

- Childs E, H. (2015) Regular exercise is associated with emotional resilience to acute stress in healthy adults. Front Physiol, 5:161.

- Cohn, M. A. & Frerickson, B. L. (2010). In search of durable positive Psychology interventions: Predictors. Predictors and consequences of long-term positive behavior change. The Journal of positive Psychology, 5(5), 355-366.

- Elif, C., Furnham, A., mavroveli, S., & Petrides, K. V. (2014). A cross-cultural investigation of trait emo-tional intelligent in Hong Kong and the UK. Personality and Individual Differences, 65, 30-35.

- Erguner-Tekinalp, B., & Terzi, S. (2013). Forgiveness as a therapeutic tool: Using forgiveness for healing in the counselin g process. Education and Science, 37, 14-24.

- Eroglu, Y., Eldeleklioglu, J., & Mendi, E. (2016). Forgiveness and Psychological resilience in adolescence. In K. Morten, I. Hristov, O. Strelova, & Z. Kostova (Eds.), The science and education at the beginning of the 21 St. century in Turkey (pp.317-325). Sofia, Turkey: St. Kliment Ohridski University Press.

- Fahjan, Sami. (2010). Professional compatibility and social responsibility and its relationship to Elana's flexibility among special education teachers. Master Thesis. Gaza: The Islamic University.

- Falcon, Hajar Ali Muhammad. (2017). The meaning of life and its relationship to self-esteem among high school students. Journal of Scientific Research in Education (Ain Shams University - Girls College of Arts, Science and Education), 4 (18), 653-73.

- Goldman, D.B., & Wade, N. G. (2013). Comparison of forgiveness and anger – reduction group treatments: A randomized controlled trial. Psychotherapy Research, 22(5), 604-620.

- Gonzalez Martin, M. D., Rodriguez Gonzalez, M., & Genova Fuster, G. (2011). Forgiveness in marriage: Healing or chronicity. A dialog between a philosophical and a psychotherapeutic understanding. Human Studies, 34, 431-449. http://doi.org/d45hpm 

- Green, M., DeCourville, N., & Sadava, S. (2012). Positive affect, negative affect, stress. And social support mediators of the forgiveness – health relationship. Journal of Social Psychology, 152(3), 288-307.

- Guide, Shaima. (2015). Pardon as an introduction to controlling anger and adrenaline for university students. PhD thesis, Girls' College of Arts, Science and Education. Cairo: Ain Shams University.

- Gustavson, N. (2009). The relationships among anger treatment readiness and coping skills, forgiveness and Locus of control. Psy. D., Hofstra University.

- Hassan, loyalty. (2008). The effectiveness of a suggested counseling program to increase ego flexibility among students of the Islamic University of Gaza. Master thesis Azza: The Islamic University.

- Haseeb, Abdel-Moneim; Sharab, Nabila. (2008). Pardon and its relationship precisely the attention and social intelligence of university students. Egyptian Journal of Psychological Studies. 18 (59), 131-181.

- Hall, J.H., & Fincham, F. D. (2013).Self – forgiveness: The stepchild of forgiveness research. Journal of Social and Clinical Psychology, 24(5), 621-637. http://doi.10.1521/Jscp.2005.24.5..621

- Işıka , Şerife & Üzbe, Nazife. (2015). Personality Traits and Positive/Negative Affects: An Analysis of Meaning in Life among Adults. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(3), 587-595.

- Jeoung BJ. (2015) Correlation between physical fitness and fall efficacy in elderly Women in Koera. J Exerc Rehabil; 11:151-154.

- Johnson, Q.S. (2010). The relationship among self-esteem, locus of control, and predisposition, toward forgiveness in African American and Hispanic female college students. PhD, Dissertation, Faculty of the Graduate School of Texas University.

- Jorgenson, S., (2015). College satisfaction and academic success: comparison by sex and disability. Official international Research. Dawson college.

- Jumoul, Suha Adnan (2013). The effectiveness of meaningful therapy to improve the quality of family life and its impact on communication skills for children with hearing impairment in Syria. Ph.D. Institute of Educational Studies, Cairo University.

- Kalbfleisch ,PJ. (1997). Appeasing the mentor .Aggressive Behavior .23:389-403.

- Kiefer, P., Worthington, E. L. Jr Myers, B., Kliewer, W. L., Berry, J W., Davis, D. E., … Hunter, J.L. (2010). Training parents in forgiveness and reconciliation. American Journal of Family Therapy, 38, 32-49.

- Khatib, Muhammad. (2007). Psychological burnout and its relationship to ego flexibility among Palestinian teachers in Gaza Governorate. The Third Educational Conference (Quality in Palestinian Education, an Introduction to Excellence), Gaza, from October 30-31: The Islamic University.

- Kmice, P.M. (2009). An analysis sex differences in empathy and forgiveness .Master, Dissertation, the faculty of the department of psychology, East Carolina University.USA

- Koydemir, S., Simsek, O., Schutz, A., & Tipandjan, A. (2012). Differences in how trait emotional intelligence predicts life satisfaction: The role of affect versus social support in India and Germany . Journal of Happiness Studies. Advance online publication . http://doi.10.1007/s10902-011-91315-1.

- Lawler, K. &Piferi, L (2006).The forgiving personality: describing a life well lived. Journal of personality and individual differences, 41(2), 1009-1020.

- Lee YC. (2015). A study of the relationship between depression symptom and physical performance in elderly women. J Exerc Rehabil; 11:367-371.

- Lyubomirsky, S., & Layous, K. (2013). How do simple positive activities increase well-being? Current Directions in Psychological Science, 22, 57-62.


- Maliki, Rania. (2011). Ego activities and their relationship to contentment with life in a sample of Saudi women in the holy city of Makkah in light of some demographic and social variables. Master Thesis. Saudi Arabia: Umm Al-Qura University.

- McCarron, M. C. E., & Stewart, D. . . (2011). A Canadian perspective on using vignettes to teach ethics in Psychology. Canadian Psychological Association, 52(3), 185-191. http://doi.10.1037/a0024504

- Moorhead, H. J., Gill, G., Minton, A. B., & Myers, J. E. (2012). Forgive and forget? Forgiveness, personality, and Wellness among counselors-in-training. Counseling and Values, 57, 81-95. http://doi.10.1002/j.2161-007X.2012.00010.x

- Naguib, Taher. (2014). Ego flexibility, professional compatibility, and social responsibility for teachers of special groups (auditory - visual - mental). Master Thesis. Arab Research and Studies Institute. Cairo: Arab Organization, Culture and Science.

- Neff, K. D., & Germer , C.K. (2013) . A pilot study and randomized controlled trial of the mindful self- compassion program. Journal of Clinical Psychology, 69, 28-44.http://doi.org/m9v

- Neto, F., Pinto, M. C., & Mullet, E. (2011). Forgiveness and reconciliation in an inter- group context: East Timor’s perspectives. New York, Nova Science Publishers, Inc.

- Opening the door, Safiye. (2013). Pardoning others and its relationship to self-esteem among a sample of university students. Arab studies in psychology, 12 (1), 1-15.

- Onder, A., & Gualy – Ogelman, H. (2011). The reliability –Validity study for the Ego Resiliency Scale (teacher-mother – Father Forms) for children aged between5 and 6.  Kodu:JEL , 2(0), 5-21.

- Qadir, Rebwar Muhammad Amin. (2018). Achieving identity and its relationship to the meaning of life for Sulaymaniyah University students. Journal of Arts, Literature, Humanities and Sociology (Emirates College for Educational Sciences), 22, 230-249.

- Saber, Hiam. (2012). Developing amnesty and controlling anger among a sample of slow-learning adolescents. Psychological Studies, 22 (2), 225-268.

- Sandage, S.J., Worthington, E. L., Hight, T., Berry, j., W. (2014) Seeking forgiveness: theoretical context and an initial empirical. Journal of psychology and theology, 28(1), 21-35.

- Savi-Caker, F., Tagay, O., &Karatas, Z. (2015). Adolescents 'life satisfaction: Risky behaviors and hopelessness. International Journal on New Tends in Education and Their Implications, 6, 55-62.

- Seligman, M.E. (2006).Learned optimism: How to change your mind and your life .New York: Vintage

- Silveria H, Oliveira N, (2013) . Physical exercise and clinically depressed patients: a systematic review and Meta – analysis. Neuropsychobiology; 67, 61-68.

- Smeets, E., Neff, K. D., Albert's, H., & Peters, M. (2014). Meeting suffering with Kindness: Effects of a brief self – Compassion intervention for female college students. Journal of Clinical Psychology, 70, 794-807.http://doi.org/35f.

- Suwartono, c., Prawasti, c., &Mullet. (2007).Effect of culture on veness: Asouthern Asia-western Europe comparison . Journal of personality and individual, 42(2), 513-523.

- Tangney,J.P.,Baumeister,R.F.,&Boone,A.L.(2004).High self –control predicts good adjustment ,less pathology, better grades, and interpersonal success .Journal of personality, 72,271-322.

- Tawalbeh, Diala Abdel Karim. (2018). Patterns of family upbringing for legal nurse mothers and their relationship to the meaning of life and social support in Karak Governorate. Mutah Research and Studies - Humanities and Social Sciences Series (Mutah University), 33(5), 57-88.

- The Crag, Ibrahim. (2007).  Loss of meaning, its relationship to religious orientation, and the pattern of extremist responses among Baghdad University students. PhD thesis, unpublished, College of Education, Ibn Rushd, University of Baghdad

- Uysal, R., Satici, S.A., Satici, B., & Akin, A. (2014). Subjective vitality as mediator and of the relationship between life satisfaction and happiness. Educational Sciences: Theory and Practice, 14, 489-497.http://doi.org/35g

- Wade, N. G., & Worthington, E. L., JR. (2013). Overcoming interpersonal offenses: Is forgiveness the only way to deal with forgiveness? Journal of Counseling and Development, 81, 343-353. http://doi.org/fz36bp


- Wade, N. G., Hoyt, W. T., Kidwell, J. E. M., & Worthington, E. L., Jr. (2014). Efficacy of psychotherapeutic interventions to promote forgiveness A Meta – analysis. Journal of consulting and Clinical Psychology, 82(1), 154-170.

- Worthington, E. L. lr. & Lavelock, C. R., & Scherer, M. (2013), The path to forgiveness: Six practical section for becoming a more forgiving person. Richmond, VA: Virginia Commonwealth University.

- Worthington,E.L.lr., &Witviliet,C.V.,Pietrini,P,M.(2007). Forgiveness,health,and well-being: review of evidence for emotional versus decisional forgiveness , dispositional forgivingness, and reduced unforgiveness. Journal Behave med., 30, 291-302.

- Yami, Rima Hussein. (2017). The predictive ability of emotional intelligence in the factors of ego elasticity in adolescent girls in Riyadh. Journal of the International Institute for Study and Research - Jisr (International Institute for Study and Research), 3 (11), 1-25.

- Younger, J.W., Piferi, R.L., Jobe.R.L. &Lawler.K.L. (2004). Dimensions of forgiveness: The views of laypersons .Psychological Association: Oxford University Press.