تصور مقترح لمناهج الدراسات الاجتماعية بالمرحلة الثانوية في ضوء أبعاد الأمن الفكري والثقافي في المملكة العربية السعودية

A suggested proposal for social studies curricula at the secondary level in the light of the dimensions of intellectual and cultural security in the Kingdom of Saudi Arabia

د. فايز بن علي آل صالح الاسمري

الكلمات المفتاحية: الأمن الفكري , الدراسات الاجتماعية, تصور, intellectual security , social studies , a proposed conception

هدف البحث الحالي إلى التعرف على مدى تضمين أبعاد الأمن الفكري والثقافي في مناهج الدراسات الاجتماعية بالمرحلة الثانوية، ووضع تصور مقترح لتلك المناهج بالمملكة العربية السعودية في ضوء أبعاد الأمن الفكري والثقافي، وتكون مجتمع البحث من (518) معلماً ومعلمة من معلمي الدراسات الاجتماعية في منطقة عسير ومنطقة الباحة ومنطقة نجران، واشتملت عينة البحث على (49) معلماً، و(31) معلمة، واعتمد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي كمنهج للبحث، واستعان بالاستبانة كأداة للبحث، وقد توصل البحث إلى النتائج الآتية: أن مدى تضمين مناهج الدراسات الاجتماعية بالمرحلة الثانوية لكل من (البعد الديني (العقائدي) - السياسي والعسكري (الوطني)- الثقافي والحضاري - الاجتماعي - الاقتصادي) من وجهة نظر معلمي الدراسات الاجتماعية جاءت بدرجة (متوسطة) من وجهة نظر أفراد عينة البحث بمتوسط حسابي بلغ (2.63)، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) في آراء أفرد عينة البحث حول محاور الاستبانة والدرجة الكلية للاستبانة وفقا لمتغيرات (الجنس – المؤهل العلمي). قام الباحث بتصميم تصور مقترح لتضمين أبعاد الأمن الفكري والثقافي في مناهج الدراسات الاجتماعية بالمرحلة الثانوية، وأوصى البحث بالعديد من التوصيات أهمها: ضرورة مراعاة القائمين على تطوير وإعداد مقرر الدراسات الاجتماعية والوطنية تضمين متطلبات الأمن الفكري بطريقة تعزز ترسيخها لدى المتعلمين، وضرورة أن يربط المعلم منهج الدراسات الاجتماعية بالأحداث الجارية والقضايا المعاصرة في المراحل التعليمية المختلفة.


The current study aimed at investigating the extent of including the dimensions of intellectual and cultural security in social studies curricula in secondary schools, and developing a proposed conception of these curricula in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the dimensions of intellectual and cultural security. The study population consisted of (518) social studies teachers in Asir, Al Baha and Najran regions, and the sample included (49) male teachers and (31) female teachers.The researcher relied on the analytical descriptive research design as the study approach and the used questionnaire as the study instrument. The study reached the following results: the extent of including each of (religious dimension – political and military (national) dimension – cultural dimension – social dimension – economic dimension) in social studies curricula of secondary schools, from the point of view of teachers was (average) with a (2.63) arithmetic mean; there are no statistically significant differences at significance level (0.05) in the opinions of the sample regarding the questionnaire axes and the total degree of the questionnaire according to the variables of (gender – educational qualification).The researcher designed a proposed conception to include the dimensions of intellectual and cultural security in the social studies curricula of secondary schools; the study recommended including intellectual security requirements in a way that enhances its solidification in learners, and the need for teachers to link the social studies curriculum to current events and contemporary issues in different educational levels.

أولاً - المراجع العربية:

- إبراهيم، هناء علي (2013). أدوار معلم الدراسات الاجتماعية في تنمية الأمن الفكري لدى المتعلمين: دراسة ميدانية، مجلة الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية، (55): 143- 189.

- أبو العلا، هالة عبد العاطي (2018). فعالية برنامج تدريبي مقترح لتنمية أبعاد الأمن الفكري والذكاء الاخلاقي لدى الطالبات معلمات الاقتصاد المنزلي في ضوء تحديات التربية المستقبلية، مجلة بحوث عربية في مجالات التربية النوعية، (10): 193- 235.

- أبو عراد، صالح علي (2010). دور الجامعة في تحقيق الأمن الفكري: تصور مقترح، المجلة العربية للدراسات الأمنية، 27 (52): 223- 264.

- أجهو، رقية (2016). وسائل التواصل الاجتماعي وتأثيرها على زعزعة الأمن الفكري، مجلة الاطروحة العراقية، (3612): 1- 19.

- أحمد، نصر الدين محمد (2012). مدى تطبيق النشاط المدرسي بالمرحلة الثانوية: دراسة ميدانية بولاية الخرطوم محلية أم درمان، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة أم درمان الاسلامية، السودان.

- إسماعيل، نجاة عارف (2014). مفاهيم الأمن الفكري المتضمنة في منهج التربية الوطنية بالمرحلة الثانوية: دراسة تقويمية، المجلة التربوية، 38: 281- 371.

- الباني، ريم بنت خليف (2017). ثقافة الحوار لدى طالبات المرحلة الثانوية في مدينة الرياض ودورها في تعزيز بعض القيم الخلقية، ط 3، مركز الملك عبد العزيز للحوار الوطني، الرياض.

- جاب الله، عبد الحميد صبري (2012). تصور مقترح لمناهج الدراسات الاجتماعية في المرحلة الإعدادية وأثره في تنمية التحصيل والوعي بأبعاد الأمن الفكري والذاتية الثقافية لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي، مجلة الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية، (38): 80- 119.

- الحربي، فهد عوض؛ الخوالدة، ناصر أحمد (2018). درجة توفر مفاهيم التربية الأمنية في كتب التربية الإسلامية وكتاب الدراسات الاجتماعية والوطنية للصف الثالث المتوسط في المملكة العربية السعودية، دراسات العلوم التربوية، 45 (4): 252- 275.

- الحناكي، لولوة إبراهيم (2018). تحليل محتوى مقرر الدراسات الاجتماعية والوطنية للصف الثالث المتوسط في ضوء متطلبات الأمن الفكري، مجلة القراءة والمعرفة، (203): 45- 79.

- حوامدي، حميدة (2018). القواعد الفقهية المتعلقة بالأمن وتطبيقاتها في الفقه الإسلامي، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية العلوم الإنسانية والحضارة الإسلامية، جامعة وهران، الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية.

- الحوشان، بركة بن زامل (2015). أهمية المدرسة في تعزيز الأمن الفكري، الفكر الشرطي، 24 (94): 231- 258.

- خبراني، محمد موسى؛ الزهراني، أحمد عثمان (2018). ممارسات مرتادي وسائل التواصل الاجتماعي وخطرها على الامن الفكري، المؤتمر العلمي الأكاديمي الدولي التاسع تحت عنوان "الاتجاهات المعاصرة في العلوم الاجتماعية، الانسانية، والطبيعية، (9): 138- 158.

- الزهراني، إبراهيم بن عبد الله (2011). الأمن الفكري: مفهومه وأهميته ومجالاته، مجلة البحوث الأمنية، 20 (50): 160- 216.

- السعيدي، حميد بن مسلم (2014). مشاركة المشرفين التربويين في تطوير منهج الدراسات الاجتماعية بسلطنة عمان، مجلة دراسات تربوية ونفسية، (84): 245 – 274.

- الشريفين، عماد محمد (2015). تعزيز الأمن الفكري في محتوى المناهج التعليمية: دراسة نظرية، مجلة البحوث الأمنية، 24 (60): 121- 157.

- الشهري، عبد الله اليوسي (2013). أثر الانترنت على الأمن الفكري، الملتقى العلمي: نحو إستراتيجية للأمن الفكري والثقافي في العالم الإسلامي، (1): 1- 23.

- طويل، محمد (2015). مقتضيات الأمن الفكري في ظل عالمية حقوق الانسان، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الحقوق والعلوم السياسية، جامعة الحاج لخضر باتنة، الجزائر.

- عبد الرحيم، جيهان أحمد (2018). مؤشرات تخطيطية لتعزيز أبعاد الأمن الفكري لدى الشباب الجامعي، مجلة الخدمة الاجتماعية، 6 (60): 123- 170.

- عبد المؤمن، علي معمر (2008). البحث في العلوم الاجتماعية، منشورات جامعة 7 أكتوبر إدارة المطبوعات والنشر، ليبيا. 

- علي، أسماء فتحي (2018). دور المدرسة الثانوية في تعزيز الأمن الفكري لدي طلابها (دراسة ميدانية بمحافظة المنوفية)، المجلة التربوية، (54): 220 – 295.

- فارس، رامي تيسير (2012). الأمن الفكري في الشريعة الإسلامية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الشريعة والقانون، الجامعة الإسلامية غزة، فلسطين.

- فجحان، نصر خليل (2012). دور الإدارة المدرسية في تعزيز الأمن الفكري لدى طلبة المرحلة الثانوية بمحافظات غزة وسبل تفعيله، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، الجامعة الإسلامية غزة، فلسطين.

- الفريدي، محمد عبد الرحمن (2016). متطلبات تحقيق أبعاد الأمن الفكري لدى طلاب المرحلة الثانوية من وجهة نظر المعلمين والمشرفين التربويين بمدينة بريدة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية.

- الفقي، إبراهيم علي (2010). الأمن الفكري المفهوم- التطورات- الإشكالات، المؤتمر الوطني الأول للأمن الفكري "المفاهيم والتحديات"، (1): 1-  43.

- الفيفي، عيسى بن سليمان (2016). الأمن الفكري والتوعية الفكرية، ط 1، وزارة التعليم، المملكة العربية السعودية.

- القحطاني، غانم عائض (2011). المتغيرات البيئية وتوكيد الأمن الفكري لدى طلاب المرحلة الثانوية، مجلة البحوث النفسية والتربوية، 26 (1): 47- 76.

- قواسمية، سهام؛ قارون، سهام (2019). دور الخطاب الديني في تحقيق الأمن الفكري داخل المجتمع، مجلة جامعة الحسين بن طلال للبحوث، (2): 241- 259.

- محروس، محمد الاصمعي (2015). تنمية الثقافة التنظيمية المدرسية لتحقيق أبعاد التوعية الأمنية: دراسة تحليلية، العلوم التربوية، 23 (4): 497- 541.

- مركز الدراسات والبحوث (2005). الأمن الفكري، ط 1، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، المملكة العربية السعودية.

- نصر، محم مرسي (2016). دور الإدارة المدرسية في تعزيز الأمن الفكري لدى طلاب المعاهد الثانوية الأزهرية بمحافظة الغربية، دراسات عربية في التربية وعلم النفس، (72): 379- 416.

- الهزاني، نوره ناصر (2018). الشبكات الاجتماعية وأثرها على تعزيز الأمن الفكري لدى طالبات جامعة الأميرة نوره، مجلة مكتبة الملك فهد الوطنية، 24 (2): 181- 207.

- الهماش، متعب محمد (2010). استراتيجية تعزيز الأمن الفكري، بحث مقدم للمؤتمر الوطني الأول للأمن الفكري "المفاهيم والتحديات"، (1): 1- 39.

ثانياً - المراجع الأجنبية:

- Al-Dajah, Hasan Abdullah (2016). Economic Causes of Extremism Intellectual (Thoughts) Views of Graduate Students Using Multivariate Statistical Techniques, Journal of Politics and Law, 9(7): pp. 160-168.

- Al-Edwan, Zaid Suleiman (2016). The Security Education Concepts in the Textbooks of the National and Civic Education of the Primary Stage in Jordan—An Analytical Study, International Education Studies, 9(9): pp. 146-156.

- Alfahadi, Abdullrahman Mohammad (2017). The role of Universities teachers in creating educational strategies to develop intellectual security in Saudi Arabia: Case study (Tabuk University), Academia Journal of Educational Research, 5(6): pp. 88-91.

- Al-Maqosi, Yaseen A.; Al-Bataineh, Mohammed T. & Al-Kilani, Ahmed M. (2019). The Effectiveness of an Educational Program for Developing Tolerance Values and Resistance to Intellectual Extremism at Secondary Level in Jordan, Journal of Educational and Psychological Studies, 13(4): pp. 628-642.

- Al-Smadi, Hend Sam'an Ibrahim (2016). THE EFFECT OF SOCIAL NETWORKING SITES IN CAUSING INTELLECTUAL DEVIATION FROM QASSIM UNIVERSITY' STUDENTS PERSPECTIVE, International Journal of Asian Social Science, 6(11): pp. 630-643.

- Chimezie, N. (2019). Curriculum Implementation and Reforms: Teachers views about Nigeria’s Senior Secondary Social Studies Curriculum Implementation, International Journal of Contemporary Applied Researches, 6(8): 24- 32.

- Edinyang, S. D. & Adie, B. A. (2015). Repositioning Social Studies Education Towards School Security In Nigeria Schools, International Journal of International Relations, Media and Mass Communication Studies, 1(3): 23- 29.

- Elian, Eman Ahmed Mohamed Hussein (2016). Standards of Teaching Reading in the Secondary Schools in Egypt in the Light of Some International Experiences: Historical Study, Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 5(3): 504- 510.

- Elshenawi, Dina M. & Wang, Yue-fen (2018). Intellectual Deviation of Egyptian Youth: Causes and Treatments, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 221, pp. 35-39.

- Gad, Yahya Abdou Mohamed & Ahmed, Ibrahim Sabry (2019). The Relationship between the Use of Social Networking Sites and Intellectual Security among Students of Social Work, Egyptian Journal of Social Work (EJSW), 8(1): 65- 84. 

- Grigoreva, Ekaterina & Garifova, Liliya (2015). The economic security of the state: the institutional aspect, Procedia Economics and Finance, 24, pp. 266-273.

- Hussain, Zina Hamody (2015). School Administration and Role in Promoting Intellectual Security among Students, International Journal of Science and Research, 6(12): 158- 165.

- ISESCO (2016). Strategy for the Development of Education in the Islamic World, a paper presented at (the First ISESCO Conference of Education Ministers), Karthago Palace, Tunis, Republic of Tunisia: pp. 1-89.

- Iyamu, E. O. S. & Edozie, G. C. (2015). Security Education: Social Studies' Response to A Socio-Political Challenge in Nigeria, NIGERIAN JOURNAL OF SOCIAL STUDIES, XVIII (1): 166- 182.

- Lewandowski, Arkadiusz (2017). Cultural Security in the Political Programmes of the Law and Justice, ATHENAEUM Polish Political Science Studies, 56: 21- 35.

- Samier, Eugenie A. (2015). The globalization of higher education as a societal and cultural security problem, Policy Futures in Education, 13(5): 683- 702.

- Umar, Abdulrahman; Salisu, Shamsudeen & Tahir, Jamil Ahmed (2017). Revitalizing Principals Managerial Behaviours for Effective Secondary School Administration in Nigeria, International Journal of Topical Educational Issues, 1(2): 129- 141.

- A suggested proposal for social studies curricula at the secondary level in the light of the dimensions of intellectual and cultural security in the Kingdom of Saudi Arabia

List of references:

First: Arabic references:

- Ibrahim, Hana Ali (2013). The roles of a teacher of social studies in developing intellectual security among learners: a field study, Journal of the Educational Association for Social Studies, (55): 193- 189.

- Abu Al-Alaa, Hala Abdel-Aty (2018). The effectiveness of a proposed training program to develop the dimensions of intellectual security and moral intelligence among female students, home economics teachers in the light of future education challenges, Journal Arab Research in the Fields of Specific Education (10): 193-230

- Abu Arad, Saleh Ali (2010). The University's Role in Achieving Intellectual Security: A Proposed Perception, The Arab Journal of Security Studies, 27 (52): 223-294

- Ajo, Ruqaya (2016). Social media and its impact on destabilizing intellectual security, Iraqi Thesis Journal, (3612): 1—19

- Ahmed, Nasreddin Muhammad (2012). The extent of application of school activity in the secondary stage: a field study in Khartoum State, Omdurman locality, unpublished Master Thesis, College of Education, Omdurman Islamic University - Sudan.

- Ismail, Najat Aref (2014). The concepts of intellectual security included in the curriculum of national education at the secondary level, an evaluation study, Educational Journal, 38: 281-371.

- Albany, Reem Bint Khalif (2017). The culture of dialogue among high school students in the city of Riyadh and its role in promoting some moral values, 3rd edition, King Abdulaziz Center for National Dialogue, Riyadh.

- Jaballah Abdel-Hamid Saidi (2012), a proposed concept for social studies curricula in the preparatory stage and its effect on developing achievement and awareness of the dimensions of intellectual and cultural self-security for second-year preparatory students, Journal of the Educational Association for Social Studies, (38): 80-119

- Al-Harbi, Fahd Awad Al-Khawalada Nasser Ahmed (2018). The degree of availability of security education concepts in Islamic education books and the book of social and national studies for the third intermediate grade in the Kingdom of Saudi Arabia

- Saudi Arabia, Educational Sciences Studies, 40 (4): 202-270.

- Al Hanaki, Lulwa Ibrahim (2018). Analysis of the content of the social and national studies course for the third intermediate grade in the light of the requirements of intellectual security, Journal of Reading and Knowledge, (203): 45 – 79

- Hamidi Hamida (208). Jurisprudence rules related to security and its applications in Islamic jurisprudence, unpublished doctoral dissertation, Faculty of Humanities and Islamic Civilization, University of Oran, People's Democratic Republic of Algeria.

- Al-Hoshan, Baraka Bin Zamil (2010). The School's Importance in Promoting Intellectual Security, Police Thought, 24 (94): 208-231

- Khubrani, Muhammaduosi Al-Zahrani, Ahmed Othman (2018), practices of social media goers and their dangers to intellectual security, the ninth international academic scientific conference under the title "Contemporary trends in social sciences, humanities and natural sciences, (9): 138-108.

- Al-Zahrani, Ibrahim bin Abdullah (2011). Intellectual Security: Its Concept, Significance, and Fields, Security Research Journal, 219-190: (50) 20

- Al-Saeedi, Hamid bin Muslim (2014). Participation of educational supervisors in developing a social studies curriculum in the Sultanate of Oman, Journal of Educational and Psychological Studies, (84): 245- 274.

- The Two Sharifs, Imad Muhammad (2010). Promoting intellectual security in the content of educational curricula: a theoretical study, Security Research Journal, 24 (10): 121-107.

- Al-Shehri, Abdullah Al-Yossi (2013). The Impact of the Internet on Intellectual Security, Scientific Forum: Towards a Strategy for Intellectual and Cultural Security in the Islamic World, (1): 1- 23

- Tawil, Muhammad (2010). The implications of intellectual security in light of the universality of human rights, unpublished Master Thesis, Faculty of Law and Political Science, University of Hajj Lakhdar Batna, Algeria.

- Abdul Rahim, Jihan Ahmed (2018). Planning indicators to enhance the dimensions of intellectual security among university youth, Social Work Journal, 6 (60): 123-170.

- Abdel Mumin, Ali Muammar (2008). Research in Social Sciences, October 7 University Publications Department -Publications and Publishing, Libya.

- Ali, Asmaa Fathi (2018), The role of high school in enhancing intellectual security for Talama (a field study in Menoufia Governorate), Educational Journal, (54): 220 - 290.

- Faris, Rami Tayseer (2012). Intellectual Security in Islamic Law, Unpublished Master Thesis, College of Sharia and Law, Islamic University of Gaza, Palestine.

- Fahhan, Nasr Khalil (2012). The role of school administration in enhancing intellectual security among high school students in Gaza governorates and ways to activate it, unpublished Master Thesis, College of Education, Islamic University Gaza, Palestine.

- Alfredi, Mohamed Abdel Rahman (2019). Requirements to achieve the dimensions of intellectual security for secondary school students, the security point of view of teachers and educational supervisors in Buraidah, unpublished Master Thesis, College of Education, Umm Al-Qura University, Saudi Arabia.

- Al-Fiqi, Ibrahim Ali (2010). Intellectual Security Concept Developments - Problems, First National Conference

- For intellectual security “concepts and challenges,” (1): 1- 43

- Al-Fifi, Issa bin Suleiman (2014). Intellectual Security and Intellectual Outreach, 1st Edition, Ministry of Education, Saudi Arabia.

- Al-Qahtani, Cloudy Ayed (2011). Environmental Variables and Emphasis on Intellectual Security for Secondary Stage Students, Journal of Psychological and Educational Research, 29 (1): 47 - 79.

- Qawasimia, Arrows; Qarun, Arrows (2019). The role of religious discourse in achieving intellectual security within society, Al-Hussein Bin Talal University Journal for Research, (2): 241-209.

- Mahrous, Mohamed Al-Asmai (2010). Development of school organizational culture to achieve the dimensions of security awareness: an analytical study, educational sciences, 23 (4): 497-541. Center for Studies and Research (2005). Intellectual Security, 1st floor, Naif Arab University for Security Sciences, Kingdom of Saudi Arabia.

- Nasr, Mohamed Morsi (2016). The role of school administration in enhancing intellectual security among students of Al-Azhar secondary institutes in Gharbia Governorate, Arab studies in education and psychology, (72): 379- 416.

- Al-Hazani, Noura Nasser (2018). Social Networking and its Impact on Promoting Intellectual Security for Princess Nurah University Students, King Fahd National Library Journal, 29 (2): 181-207.

- Al-Hamash, Muthab Muhammad (2010). Strategy to Promote Intellectual Security, Research presented to the First National Conference on Intellectual Security "Concepts and Challenges", (1): 1-39.