مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

إطار إجرائي مقترح لتطوير أداء مراكز التدريب التربوي في فلسطين وفق استراتيجيات منهجية (جيمبا كايزن: "دراسة نوعية”. ‏A Proposed Action Framework for Developing the Performance of Educational Training Centers in Palestine According to the Methodical Strategies of Reggio Gemba Kaizen: "A Qualitative Study".


د. محمود بن إبراهيم خلف الله
أستاذ الإدارة التربوية المشارك
قسم أصول التربية والإدارة التربوية-كلية التربية-جامعة الأقصى بفلسطين

Dr. Mahmoud bin Ibrahim Khalfallah
Associate Professor of Educational Administration
Department of Foundations of Education and Educational Administration - Faculty of Education - Al-Aqsa University in Palestine

التخصص العام: الإدارة التربوية

التخصص الدقيق: التخطيط

DOI:10.36046/2162-000-022-017 |
DownloadPDF
الملخص
هدفت الدراسةُ إلى الكشفِ عن مستوى أداءِ مراكز التدريب التربويِّ المتعلق بتدريب مديري المدارس في فِلَسطين، من حيث: (كفاية محتوى مقررات الدورات التدريبيَّة، وتوقيت الدورات التدريبيَّة، وكفاية الوسائل المعينة، وكفاءة المدربين، والاستفادة من الدورات التدريبية في تحسين الأداء الإداريِّ، والأداء الفنيِّ، وملاءمة البيئة الفيزيقيَّة)، واقتراح إطار إجرائيٍّ لتطوير أداء تلك المراكز وفق استراتيجيات منهجية (جيمبا كايزن)، واتُّبع المنهج النوعي اعتمادًا على المقابلات، والمجموعة البؤرية لتحديد استراتيجيات المنهجية وضبط الإطار المرجعي، وقد أجريت المقابلات مع (12) من مديري المدارس الحكومية ومديراتها، وتمثلت المجموعة البؤرية من (5) خبراء، وأسفرت الدراسة عن مجموعة من الاستنتاجات، أهمها: إجماع المقابلين على تدني درجة رضاهم عن أداء مراكز التدريب التربوي في جميع المحاور، عدا المحور المتعلق بالأداء الإداري فقد أبدوا درجة مقبولة نسبيًّا، وفي ضوء ذلك تم بناء الإطار المرجعي المقترح. 

الكلمات المفتاحية: إطار إجرائي، تطوير الأداء، مراكز التدريب التربوي، فلسطين، استراتيجيات منهجية (جيمبا كايزن). 

Abstract 

This study aims to assess the performance of educational training centers related to school principals in Palestine. It examines various dimensions, including the adequacy of training course content, timing, aids, trainer efficiency, and the impact of training on administrative and technical performance. The study also evaluates the suitability of the physical environment. Drawing on the (Gemba Kaizen) methodology, a procedural framework is proposed for enhancing the performance of these centers. The research employs a qualitative approach involving interviews and focus group discussions to outline the steps and refine the framework. Interviews were conducted with (12) public school principals, and a focus group of (5) experts was assembled. The findings indicate a consensus among interviewees regarding their dissatisfaction with the centers' performance across various dimensions, except for administrative performance, which exhibited a relatively acceptable level. Based on these insights, a reference framework is developed.  

Keywords: procedural framework, performance enhancement, educational training centers, Palestine, Strategies of the (Gemba Kaizen) Methodology. 
مراجع



المراجع العربية: 


أبو بكر، نفين وشطناوي، نواف (2022). درجة تطبيق منهجية كايزن للتحسين المستمر في المدارس العربية داخل الخط الأخضر، مجلة جامعة النجاح للأبحاث (العلوم الإنسانية)، 36 (12)، 2509-2542. 


أرناؤوط، أحمد إبراهيم (2017). تصور مقترح لتطوير نظام اختيار القيادات المدرسية في مصر في ضوء خبرتي سنغافورة وفنلندا، مجلة كلية التربية، جامعة بني سويف، عدد ديسمبر (الجزء الأول)، 299-386. 


الحربي، محمد (2017). متطلبات تحسين أساليب القيادة الجامعية في ضوء منهجية (جيمبا كايزن)، مجلة العلوم التربوية، 1 (2)، 234-262. 


حيدر، عصام (2020). التدريب والتطوير، سوريا: الجامعة الافتراضية السورية.  


زعرب، سليمان (2018). الاحتياجات التدريبية لمديري المدارس بوكالة الغوث بمحافظات غزة في ضوء كفايات قيادة مدرسة المستقبل،] رسالة ماجستير [، أكاديمية الإدارة والسياسة للدراسات العليا، غزة. 


سالمان، علي أحمد (2018). تصور مقترح لتطوير نظام اختيار وتدريب مديري المدارس الابتدائية في المملكة العربية السعودية في ضوء خبرات بعض الدول، مجلة كلية التربية، جامعة أسيوط، 34(2)، الجزء الثاني، 391-456. 


السكارنة، بلال (2015). المهارات الإدارية في تطوير الذات. ط2. عمًّان: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة. 


السلمي، عائض (2017). تطوير أداء القيادات التربوية في المدارس الثانوية بمحافظة جده في ضوء منهجية كايزن، مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية، العدد (5)، 1-73. 


الطعاني، حسن (2013). التدريب الإداري وفق رؤية تطويرية، عمان: دار وائل للنشر والتوزيع. 


عبد المنعم، سامية والمصري، بلال (2018). التجربة الماليزية في التعليم الالكتروني: واقع وآفاق المصدر، المجلة الدولية للتعليم بالإنترنت، جمعية التنمية التكنولوجية والبشرية، عدد (ديسمبر)، 65-95. 


عدوان، سوسن فهمي (2020). المعايير المتوفرة لدى مديري المدارس المهنية في وزارة التربية والتعليم دراسة حالة مديريات شمال الضفة الغربية،] رسالة ماجستير [، جامعة النجاح الوطنية، فلسطين. 


عيداروس, أحمد نجم الدين وعبـــــده، فـيـــــولا مـنيـــــر وفراج، تامر إسماعيل (2019). الخبرة الماليزية في تطوير وحدات التدريب بمدارس التعليم العام وإمکان الإفادة منها في مصر. مجلة کلية التربية، بنها، العدد (117)، الجزء (1)، 255-309. 


فلبمان، عهود والشريف، رجاء (2020). دور استراتيجية كايزن (الأنموذج الياباني) في تمكين الموارد البشرية: دراسة ميدانية على الموظفات في الإدارة العامة للتعليم بمحافظة جدة، مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية والقانونية، 4 (5).  151-168. 


قشوع، إسراء (2023). إعداد مديري المدارس في فلسطين في ضوء اتجاهات الإدارة الحديثة، مجلة الجامعة الإسلامية بغزة للدراسات التربوية والنفسية، 31 (3)، 510-.535 


محمود، حمدي (2006). مهارات التدريب، حائل: دار الأندلس للنشر والتوزيع. 


الوتري، حسن والطوخي، هيثم وعوض الله، إبراهيم (2017). أساليب اختيار وتأهيل مديري المدارس في خبرات بعض الدول وإمكانية الإفادة منها بدولة الإمارات العربية المتحدة، مجلة عالم التربية، 59(3)، 1-34، تم الاسترجاع بتاريخ 03/09/2023، متاح عبر: (http://search.mandumah.com/Record/1013073). 


وزارة التربية والتعليم العالي (2022). الكتاب الإحصائي السنوي للتعليم العام في محافظات غزة 2021_2022م، غزة، فلسطين. 


وزارة التربية والتعليم العالي الفلسطينية (2015). التحسين المدرسي المبني على المعايير _ المعايير الفلسطينية للمدرسة الفاعلة، المعهد الوطني للتدريب التربوي، رام الله. 


وزارة التربية والتعليم الفلسطينية (2024). المعهد الوطني للتدريب التربوي، رام الله، فلسطين. تم الاسترجاع بتاريخ 15/11/2024، متاح عبر: (https://moe.edu.ps/category/content/6175).  


ترجمة المراجع العربية: 


Abdel Moneim, S., & Al-Masry, B. (2018). Financial Expertise in E-Learning: Reality and Prospects Source (in Arabic), Electronic Journal of E-Learning, Society for Class and Human Development, issue (December), 65-95. 


Abu Bakr, N., & Shatnaoui, N. (2022). The Degree of Application of the Kaizen Methodology for Continuous Improvement in Arab Schools Within the Green Line (in Arabic), An-Najah University Journal for Research (Human Sciences), 36 (12), 2509-2542 


Adwan, S. F. (2020). Standards available to principals of vocational schools in the Ministry of Education, a case study of the northern West Bank directorates, [master’s thesis] (in Arabic), An-Najah National University, Palestine. 


Aidaros, A; Abdo, V. M. & Farag, T. I. (2019). Malaysian experience in developing training units in general education schools and the possibility of benefiting from them in Egypt (in Arabic), Journal of the College of Education, Banha, Issue (117), Part (1), 255-309. 


Al-Harbi, M. (2017). Requirements for improving university leadership styles in light of the Gemba Kaizen methodology (in Arabic), Journal of Educational Sciences, 1 (2), 234-262. 


Al-Sulami, A. (2017). Developing the performance of educational leaders in secondary schools in Jeddah Governorate in the light of the Kaizen methodology (in Arabic), Journal of Research in the Fields of Specific Education, Issue (5), 1-73. 


Al-Taani, H. (2013). Administrative training according to a developmental vision (in Arabic), Amman: Dar Wael for publication and distribution 


Al-Wattari, H; Al-Toukhi, H. & Awadallah, I. (2017). Methods of selecting and qualifying school principals in the experiences of some countries and the possibility of benefiting from them in the United Arab Emirates (in Arabic), World of Education Magazine, 59(3), 1-34, retrieved on 09/03/2023, Available [online]: (http://search.mandumah .com/Record/1013073). 


Arnaout, A.I. (2017). A proposed vision for developing the system for selecting school leaders in Egypt in light of the experiences of Singapore and Finland (in Arabic), Journal of the Faculty of Education, Beni Suef University, December issue (Part One), 299-386. 


Filipman, O., & Al-Sharif, R. (2020). The Role of the Kaizen Strategy (Japanese Model) in Empowering Human Resources: A Field Study on Female Employees in the General Administration of Education in Jeddah Governorate (in Arabic), Journal of Economic, Administrative and Legal Sciences, 4 (5). 151-168. 


Haider, E. (2020). Training and development (in Arabic), Syria: Syrian Virtual University. 


Mahmoud, H. (2006). Training Skills (in Arabic), Hail: Dar Al-Andalus for Publishing and Distribution. 


Ministry of Education and Higher Education. (2022). The annual statistical book for public education in the governorates of Gaza 2021_2022 (in Arabic), Gaza, Palestine. 


Palestinian Ministry of Education and Higher Education (2015). Standards-Based School Improvement - Palestinian Standards for Effective School (in Arabic), National Institute for Educational Training, Ramallah. 


Palestinian Ministry of Education. (2024). National Institute for Educational Training (in Arabic). Retrieved on 11/15/2024, available at: (https://moe.edu.ps/category/content/6175). 


Qashua, E. (2023). Preparation of school principals in Palestine in the light of modern management trends (in Arabic), Journal of the Islamic University of Gaza for Educational and Psychological Studies, 31 (3), 510-.535 


Sakarna, B. (2015). Administrative skills in self-development (in Arabic). e2. Amman: Dar Al Masirah for publishing, distribution and printing. 


Salman, A. (2018). It is possible to envision a system for selecting and training primary schools in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the experiences of some countries (in Arabic), Journal of the Faculty of Education, Assiut University, 34(2), Part Two, 391-456. 


Zorob, S. (2018). The training needs of UNRWA school principals in the governorates of Gaza in light of the competencies of the leadership of the School of the Future, [master's thesis] (in Arabic), the Academy of Management and Politics for Postgraduate Studies, Gaza. 


المراجع الأجنبية: 


Al-Saud, R. S., & Hamde, E. N. A. (2018). Application Degree of High School Principals in Aqaba/Jordan to the Japanese KAIZEN Model to Reduce the Waste of School Time as Perceived by Teachers. Modern Applied Science, 12 (8), 1-45. 


Brauckmann, S., Pashiardis, P. & ?rlestig, H. (2023). Bringing context and educational leadership together: Fostering the professional development of school principals. Professional development in education, 49 (1), 4-15.‏ 


Gümü?, S., & Belliba?, M. ?. (2020). The relationship between professional development and school principals’ leadership practices: the mediating role of self-efficacy. International Journal of Educational Management, 34 (7), 1155-1170. 


Hancock, D. R., Müller, U., Wang, C., & Hachen, J. (2019). Factors influencing school principals’ motivation to become principals in the USA and Germany. International Journal of Educational Research, 95, 90-96.‏ 


Hutton, D. M. (2013). Training Programme for Secondary School Principals: Evaluating its Effectiveness and Impact. International Journal of Educational Leadership Preparation, 8  (1), 31-48.‏ 


Ibrahim, N. (2011). Preparation and development of public secondary schools principals in Kenya. International journal of humanities and social science, 1 (9), 291-301.‏ 


Imai, M. (2012). Gemba Kaizen: A commonsense approach to a continuous improvement strategy. New York: McGraw Hill.‏ 


Mathibe, I. (2007). The professional development of school principals. South African journal of education, 27 (3), 523-540 


Nasreen, A., & Odhiambo, G. (2018). The Continuous Professional Development of School Principals: Current Practices in Pakistan. Bulletin of Education and Research, 40 (1), 245-266.‏ 


Provincial Health Services Authority & Healthy Built Environment Initiative. (2010). Health 201: A Knowledge-to-action Framework for Creating Healthier Built Environments, Provincial Health Services Authority (B.C.), 8/May, Available [online]: (https://books.google.ps/books?id=dZcZnQAACAAJ). 


Sapungan, R. M., & Cuarteros, J. B. (2018). Improving teaching and learning through Kaizen and 7th Habit. International Journal Advances in Social Science and Humanities, 4 (1), 1-7. 


Tingle, E., Corrales, A., & Peters, M. L. (2019). Leadership development programs: Investing in school principals. Educational Studies, 45 (1), 1-16 


Valiente Sand?, P., Prada, J. J. D. T., Sarduy, Y. P., & Ram?rez, J. G. (2018). The training of school principals: A study in the Cuban context. Educational Management Administration & Leadership, 46 (2), 258-278.‏ 


Wekhuyi, S. A. (2014). Influence of in-service training on public secondary school principals' management of finances and human resources in Busia County, Kenya. 


Yen, D. T. H., Huyen, N. P., Duong, N. T., & Hoang, N. H. (2021). The process of developing leadership competencies for high school principals-insights from Vietnamese case. Educational Sciences: Theory & Practice, 21 (2), 27-43.‏ 


Yirci, R., & Kocabas, I. (2010). The importance of mentoring for school principals: A conceptual analysis. International Journal of educational leadership Preparation, 2 (5), 1-7.