مجلة العلوم التربوية والاجتماعية

?واقع ومعوقات التفاعل الاجتماعي بين الطلاب الصم وضعاف السمع وأقرانهم السامعين في مدارس الدمج السعودية. Reality and obstacles of social interaction between deaf and hard of hearing students and their hearing peers in Saudi inclusive schools.

د. مبارك بن غياض محمد العنزي
أستاذ التربية الخاصة المشارك
قسم التربية الخاصة -كلية التربية - جامعة الجوف.

Dr. Mubarak bin Ghayyad Muhammad Al-Anzi
Associate Professor of Special Education
Department of Special Education - College of Education - University of Al-Jouf

التخصص العام: التربية الخاصة

التخصص الدقيق: صعوبات التعلم والإعاقة

DOI:10.36046/2162-000-022-015
DownloadPDF
الملخص

?هدفت الدراسة إلى التعرف على التفاعل الاجتماعي بين الطلاب الصم وضعاف السمع وأقرانهم السامعين في مدارس الدمج السعودية، اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت العينة من (124) فردًا من الهيئة التدريسية والإدارية. تم جمع البيانات باستخدام استبانة مكونة من 30 فقرة لقياس مستوى التفاعل الاجتماعي والمعوقات. أظهرت النتائج أن مستوى التفاعل الاجتماعي للطلاب جاء بدرجة ضعيفة، وأن طبيعة التفاعل الاجتماعي في المواقف التي يتطلب بها الدمج بالأنشطة الصفية واللاصفية ومع الأقران ذوي المواقف الإيجابية جاءت بدرجة أكبر من غيرها من المواقف، كما أظهرت النتائج ان معوقات التفاعل الاجتماعي للطلاب الصم وضعاف السمع مع أقرانهم السامعين في مدارس الدمج جاءت بدرجة مرتفعة جدًا مع وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمستوى التفاعل الاجتماعي تعزى لمتغير فئة الفقدان السمعي، وجاءت الفروق لصالح فئة الصم، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية لواقع ومعوقات التفاعل الاجتماعي في المحاور (مستوى التفاعل الاجتماعي، طبيعة التفاعل الاجتماعي، الدرجة الكلية) للطلاب الصم وضعاف السمع مع أقرانهم السامعين في مدارس الدمج تعزى لمتغير المرحلة الدراسية ولصالح المرحلة الأعلى، بينما لم تظهر فروق دالة تبعًا لمتغير المرحلة الدراسية في محور معوقات التفاعل الاجتماعي. وتقدم الدراسة توصيات عملية لتحسين التفاعل الاجتماعي في بيئات الدمج التعليمي من أهمها ضرورة استغلال الفترات الحرجة المبكرة من عمر الطفل للتدخل السمعي وتعلم لغة المجتمع والتواصل، وتوفير التجهيزات السمعية والخدمات المساندة في البيئة المدرسية وحسب احتياجات كل مرحلة، وإثراء الأنشطة والبرامج والفرص التي تسهل التفاعل الاجتماعي في مدارس التعليم العام. 


الكلمات المفتاحية: الطلاب الصم وضعاف السمع، التفاعل الاجتماعي، مدارس الدمج. 


The study aimed to identify the social interaction of Deaf and Hard of Hearing students (DHH) students with their hearing peers in classes attached to Inclusive Schools in the Kingdom of Saudi Arabia. The study followed the descriptive analytical approach and the sample consisted of (124) members of the teaching and administrative staff. Data were collected using a questionnaire consisting of 30 items responding to the level of social interaction and obstacles. The results showed that the extent of social interaction of students was weak. The nature of social interaction came to a high degree through situations that required integration into classroom and extracurricular activities and with peers with more positive attitudes than other situations. The obstacles to social interaction of students with hearing loss with their hearing peers in inclusive schools were very high. There were statistically significant differences in the level of social interaction attributed to the variable of the hearing loss category, and the differences were in favor of the deaf category, and there were statistically significant differences in the level of social interaction in the factors (extent of social interaction, nature of social interaction, total score) for DHH students with their hearing peers in inclusive schools attributed to the variable of the academic stage and in favor of the higher stage. While there were no significant differences according to the variable of the academic stage in the factor of obstacles to social interaction. 


The study's most important recommendations were the need to exploit the early critical periods of a child's life for auditory intervention, learning the language of the community and communication. Providing auditory equipment and support services in the school environment according to the needs of each stage, Enriching activities, programs and opportunities that facilitate social interaction in public schools. 


Keywords: Hearing Loss, Social Interaction, Inclusive Schools. 

مراجع
 

المراجع العربية: 

أبو الرب، محمد. (2015). فعالية برنامج تدريبي مقترح قائم على الأنشطة الاجتماعية لتنمية بعض المهارات الاجتماعية للتلاميذ المعاقين سمعيا. مجلة التربية، 163(1)، 145 – 180. 

أبو صالح، محمد. (2004). مقدمة في الإحصاء/ مبادئ وتحليل باستخدام spss، عمان، الأردن: دار المسيرة للطباعة والنشر. 

الشاذلي، السيد. والنشار، مصطفى. وعبد الرحيم، أحمد. (2020). التفاعل الاتصالي للمراهقين الصم بمواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته بمستوى التوافق النفسي لديهم. مجلة دراسات الطفولة، 23(88)، 41 – 46. 

الشخص، عبد العزيز. والسيد، نعيمة. ومنيب، تهاني. (2015). برنامج تدخل مبكر مقترح لعلاج تأخر النمو اللغوي وتحسين التفاعل الاجتماعي لدى الأطفال ذوي الإعاقة السمعية. مجلة كلية التربية، 39(1)، 713-790. 

العنزي، مبارك. (2021). التحديات التي تواجه الطلاب الصم وضعاف السمع في فصول برامج الدمج كما يدركها المعلمون بالمملكة العربية السعودية. المجلة التربوية، 90، 581 – 619. 

درويش، احمد. (2018). مناهج البحث في العلوم الإنسانية، القاهرة، مصر: مؤسسة الأمة العربية للنشر والتوزيع. 

عبد الكريم، نهى. (2007). تنمية مهارات التواصل الاجتماعي لدى الطلاب المعاقين سمعيا: تصور مقترح. عالم التربية،7(21)، 127 – 215. 

علي، منال. (2010). فاعلية برنامج من منظور طريقة العمل مع الجماعات وتحسين الكفاءة الاجتماعية للأطفال المعاقين سمعيا. المؤتمر العلمي الدولي الثالث والعشرين للخدمة الاجتماعية - انعكاسات الازمة المالية العالمية على سياسات الرعاية الاجتماعية، المجلد 4، القاهرة: كلية الخدمة الاجتماعية، جامعة حلوان، 1792 - 1861. 

محمد، دينا. (2019). التسلط الإلكتروني عبر مواقع التواصل الاجتماعي كما يدركه الطلاب من ذوي الإعاقة السمعية وعلاقته بالتفاعل الاجتماعي. مجلة التربية الخاصة، 29(1)، 378 – 415.  

محمود، خالد. (2014). دور الدمج في تنمية العلاقات الاجتماعية لدى المعاقين سمعيا: دراسة مطبقة على مدارس الدمج للمعاقين سمعيا بمدينة جدة. مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية والعلوم الإنسانية، 37(3)، 817 – 854.  

نافع، نشوى. وجاد، رامى. والهادي، حسام. ومنصور، دينا. (2023). تأثير استخدام الدمج على التفاعل الاجتماعي لدى تلاميذ المعاقين ذهنيًا. المجلة العلمية للتربية البدنية وعلوم الرياضة،31(1)، 23 – 68. 

ترجمة المراجع العربية: 

Abu Al-Rub, Muhammad. (2015). An effective training program based on social planning for some social skills for hearing-impaired students. Journal of Education, 163(1), 145-180. 

Abu Saleh, Muhammad. (2004). Introduction to statistics/principles and analysis using SPSS, Amman, Jordan: Dar Al Masirah for Printing and Publishing. 

Abdul Karim, Noha. (2007). Developing social communication skills among hearing-impaired students: A proposed scenario. The World of Education, 7(21), 127-215. 

Al-Anazi, Mubarak. (2021). The challenges facing students with hearing loss in inclusion program classrooms as perceived by teachers in the Kingdom of Saudi Arabia. Educational Journal, 90(1), 581–619. 

Ali, Manal. (2010). The effectiveness of a program from the perspective of working with groups and improving the social competence of hearing-impaired children. The Twenty-Third International Scientific Conference on Social Work - Implications of the Global Financial Crisis on Social Welfare Policies, Volume 4, Cairo: Faculty of Social Work, Helwan University, 1792 - 1861. 

Al-Shazly, Alsaid., Al-Nashar, Mustafa., & Abdul Rahim, Ahmed. (2020). Communicative interaction of deaf adolescents on social networking sites and its relationship to their level of psychological adjustment. Journal of Childhood Studies, 23(88), 41-46. 

Alshakhes, Abdul Aziz., Al-Sayed, Naima., & Muneeb, Tahani. (2015). A proposed early intervention program to treat delayed linguistic development and improve social interaction in children with hearing disabilities. College of Education Journal, 39(1), 713-790. 

Darwish, Ahmed. (2018). Research Methods in the Human Sciences, Cairo, Egypt: Arab Nation Foundation for Publishing and Distribution.  

Mahmoud, Khaled. (2014). The role of inclusion in developing social relationships among the hearing-impaired: a study applied to inclusion schools for the hearing-impaired in Jeddah. Journal of Studies in Social Service and Human Sciences, 37(3), 817-854. 

Muhammad, Dina. (2019). Cyberbullying through social networking sites as perceived by students with hearing disabilities and its relationship to social interaction. Journal of Special Education, 29(1), 378-415. 

Nafi', Nashwa., Wajad, Rami., & Al-Hadi, Hossam., & Mansour, Dina. (2023). The effect of using inclusion on social interaction among mentally disabled students. Scientific Journal of Physical Education and Sports Sciences, 31(1), 23-68. 

  

المراجع الأجنبية: 

Batten, G., Oakes, P. M., & Alexander, T. (2014). Factors Associated With Social Interactions Between Deaf Children and Their Hearing Peers: A Systematic Literature Review. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 19(3), 285–302. 

Da Silva, B. M., Rieffe, C., Frijns, J. H., Sousa, H., Monteiro, L., & Veiga, G. (2022). Being deaf in mainstream schools: The effect of a hearing loss in children’s playground behaviors. Children, 9(7), 1091. 

DeLuzio, J., & Girolametto, L. (2011). Peer Interactions of Preschool Children with and without Hearing Loss. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 54(4), 1197–1210. 

Fobi, D. & Oppong, A. M. (2019) ‘Communication approaches for educating deaf and hard of hearing (DHH) children in Ghana: historical and contemporary issues’, Deafness and Education International, 21(4), pp. 195–209. 

Jahnukainen, M. (2015). Inclusion, integration, or what? A comparative study of the school principals’ perceptions of inclusive and special education in Finland and in Alberta, Canada, Disability & Society, 30(1): 59–72.  

Ko?uh, I., & Debevc, m. (2018). Challenges in Social Media Use Among Deaf and Hard of Hearing People. Social Networks Science: Design, Implementation, Security, and Challenges, 151-171. 

Lasanen, M., M??tt?, K., & Uusiautti, S. (2019). “I Am Not Alone” -- An Ethnographic Research on the Peer Support among Northern-Finnish Children with Hearing Loss. Early Child Development and Care, 189(7), 1203–1218.  

Martin, D., Bat-Chava, Y., Lalwani, A., & Waltzman, S. B. (2011). Peer Relationships of Deaf Children With Cochlear Implants: Predictors of Peer Entry and Peer Interaction Success. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 16(1), 108–120.  

NDCS (2024) National Deaf Children’s Society. Available at: http://www.ndcs.org.uk/about_us/ (Accessed: 25 September 2024). 

Nzioka, B. M., Ouko, O. H. M., & Backy, I. (2022). A Reflection on Challenges Faced by Deaf Trainees in Effective Social Interaction in St. Angela Mumias Vocational School, Kakamega, Kenya. (2022). Randwick International of Social Science Journal; Vol. 3 No. 2 (2022): RISS Journal, April; 447-456. 

Olsson, S., Dag, M., & Kullberg, C. (2018). Deaf and Hard-of-Hearing Adolescents’ Experiences of Inclusion and Exclusion in Mainstream and Special Schools in Sweden. European Journal of Special Needs Education, 33(4), 495–509.  

  

Olsson, S., Dag, M., & Kullberg, C. (2021). Hard of Hearing Adults’ Interpersonal Interactions and Relationships in Daily Life. Disabilities, 1(2), 71-88.‏. (2021). Hard of Hearing Adults’ Interpersonal Interactions and Relationships in Daily Life. Disabilities, 1(2), 71–88.  

Olsson, S., & Gustafsson, C. (2022). Longing to Belong: Hard of Hearing Young Adults’ Experiences of Social Identity and Group Membership. American Annals of the Deaf, 166(5), 638–662.  

Paatsch, L., Scott, K., & Toe, D. (2022). Supporting pragmatic skills in deaf and hard-of-hearing students during peer-to-peer interactions. Deafness & Education International, 24(4), 314-333.‏ 

Powell, D., Hyde, M., & Punch, R. (2014). Inclusion in Postsecondary Institutions With Small Numbers of Deaf and Hard-of-Hearing Students: Highlights and Challenges. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 19(1), 126–140.  

Rodriguez, C & Garro-Gil, N. (2015). Inclusion and Integration on Special Education’, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, pp. 1323–1327. 10.1016/j.sbspro.2015.04.488. 

Rose, R. (2000). An Investigation into Teacher Perceptions of the Conditions Required to Include Key Stage 2 Pupils with Special Educational Needs in Mainstream School Provision. Submitted in part fulfilment of the requirements for the degree of Doctor of Education ( Ed ’. 

Sarason, S & Doris, J. (1979). Educational handicap, public policy, and social history: A broadened perspective on mental retardation’, Free Press. 

Shakespeare, T. (2014) Disability rights and wrongs revisited, Disability & Society. 

Stokoe, E. (2013). The (in) authenticity of simulated talk: Comparing role-played and actual interaction and the implications for communication training. Research on Language & Social Interaction, 46(2), 165-185.‏ 

Terlektsi, E., Kreppner, J., Mahon, M., Worsfold, S., & Kennedy, C. R. (2020). Peer Relationship Experiences of Deaf and Hard-of-Hearing Adolescents. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 25(2), 153–166.  

Thomas, D. (2015). The Social Psychology of Childhood Disability. New York, 

Topcu, O., Senli, F. D., Batuk, M. O., Kilic, S., & Sennaroglu, G. (2021). Social competence in children with cochlear implants: is it possible to catch up with their peers? European Archives of Oto-Rhino-Laryngology, 278(8), 2775-2780–2780.  

Van Rhijn, T., Osborne, C., Ranby, S., Rzepecki, L., Hemmerich, A., Maich, K., & Hall, C. (2021). Peer Play in Inclusive Child Care Settings: Assessing the Impact of Stay, Play, & Talk, a Peer-Mediated Social Skills Program. Child Care in Practice, 27(3), 224-238–238.  

  

Watkin, P. M. & Baldwin, M. (2011) ‘Identifying deafness in early childhood: requirements after the newborn hearing screen’, Archives of Disease in Childhood, 96(1), pp. 62–66 

Xie, Y.-H., Potm??il, M., & Peters, B. (2014). Children Who Are Deaf or Hard of Hearing in Inclusive Educational Settings: A Literature Review on Interactions With Peers. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 19(4), 423–437