تقنياتُ السَّردِ وجمالياتُ غَزْلِ الذكريات في القصَّةِ القَصيْرةِ جدًا مجموعة "مَنْسِيَّة" لشيمة الشمّري نموذجًا


Narrative Techniques and Aesthetics of Spinning Memories in the Very Short Story

The “Forgotten” collection by Shaima Al-Shammari as a case study 


د. وفاء أحمد جابر أحمد

الكلمات مفتاحية: الكلمات المفتاحية: (تقنيات السرد - الاسترجاع الذاكراتي - عتبات النص - التكثيف - الرمز - عين الكاميرا).

https://journals.iu.edu.sa/ALS/Admin/PublishArticle

 ملخص البحث:

يحاول هذا البحث الولوج إلى عوالم الوجع الإنساني في القصة القصيرة جدا، خلال مجموعة "منسية" للقاصة شيمة الشمري، ورصد أهم تقنيات السرد التي اتكأت عليها القاصة في تذكر قصصها، كما تهدف الدراسة إلى كشف الإيحاءات والإيماءات الخفية التي تختبئ خلف كلمات القاصة ومشاهدها التصويرية، التي تومئ إلى فكرها ومشاعرها تجاه مواقف معينة، وقد ارتكز البحث على مجموعة من التقنيات (عتبات النص - التكثيف والحذف - المفارقة - الرمز والتشخيص والتجسيد - التصوير المشهدي) وقد اعتمدت في هذه الدراسة على المنهج السيميائي؛ لأنه من أكثر المناهج النقدية التي تعين الناقد على فك شفرات النص، وتعطي له مجالا أرحب لتحليل النصوص وتأويل معناها.

أهم نتائج البحث:

-  اهتمت الكاتبة بهموم المرأة وصراعها مع الرجل واحتل ذلك مساحة كبيرة من هذه المجموعة القصصية.

-  توضّح قراءة العتبات أن غلاف المجموعة القصصية جاء تعبيراً عن حساسية موضوعات تلك القصص، إذ هي موضوعات شائكة ليس من السهل ولوجها فضلا عن الحديث عنها.

-  تميزت الومضات القصصية لهذه المجموعة بالإيجاز والاختصار والاتكاء على الإضمار والحذف من أجل تنشيط ذاكرة المتلقي واستحضار خياله ومخيلته.

-  تميز أسلوب الكاتبة باللغة البسيطة السهلة لتقيم جسرا بينها وبين المتلقي، وتصل إلى روحه وتمتعه، بدلا من أن تقف الكلمات الصعبة عند أذنه فتقلقه.

-  اعتمدت الكاتبة في أغلب قصصها على المنولوج أكثر من الديالوج، ولاءم ذلك فكرة المجموعة والاسترجاع الذاكراتي.

-  اعتمدت الكاتبة في هذه المجموعة القصصية على تقنية عين الكاميرا؛ لتصور لنا عبر قصصها مشاهدا متقطعة من حياة بطلتها (الأنثى) ليقرأها المتلقي وكأنه يراها.

الكلمات المفتاحية: (تقنيات السرد - الاسترجاع الذاكراتي - عتبات النص - التكثيف - الرمز - عين الكاميرا).

?

Abstract

This research attempts to penetrate the worlds of human pain in the very short story, through the collection “Mannsiyyah” (Forgotten) by the storyteller Shaima Al-Shammari, and monitor the most important narrative techniques that the storyteller relied on in spinning her stories. The study also aims to reveal the hidden suggestions and gestures that hide behind the storyteller’s words and her pictorial scenes. Which refers to her thoughts and feelings regarding certain situations. The research was based on a set of techniques (text thresholds - condensation and deletion - paradox - symbol, diagnosis and embodiment - scenic photography). In this study, I relied on the semiotic approach; Because it is one of the most critical approaches that helps the critic to decode the text, and gives it a wider scope to analyze texts and interpret their meaning.

Most important findings:

-The writer paid attention to women’s concerns and their conflict with men, and this occupied a large space in this collection of stories.

-Reading the Thresholds makes it clear that the cover of the short story collection was an expression of the sensitivity of the topics of those stories, as they are thorny topics that are not easy to approach let alone talk about.

-The narrative flashes of this collection were characterized by brevity and reliance on connotation and deletion in order to stimulate the recipient’s memory and evoke his imagination.

-The writer's style is distinguished by simple, easy language to build a bridge between her and the recipient, and to reach his soul and please him, instead of making difficult words that worries him.

-In most of her stories, the writer relied on monologue rather than dialect, and this fit the idea of group and memory recall.

-In this collection of short stories, the author relied on the camera eye technique to depict for us, through her stories, intermittent scenes from the life of her (female) heroine so that the recipient can read them as if they were seeing them.

Keywords: (Narrative techniques - memory retrieval - text thresholds - condensation - symbol - camera eye).


 المصادر والمراجع

أولا: المصادر

شيمة الشمري: منسية، شركة تكوين للطباعة والنشر واالتوزيع، جدة، ط1، 2021م.

ثانيا: المراجع

أحمد جاسم الحسين، القصة القصيرة جدّا: دار التكوين، دمشق، 2010م.

أسامة البحيري: مقارنات في السرد العربي، نادي الباحة الأدبي، ط1، 2012م.

آمنة يوسف: تقنيات السرد (في النظرية والتطبيق) دار الحوار، سوريا ط1، 1997م.

جيرار برنس: المصطلح السردي، ترجمة: عابد خزندار، المجلس الأعلى للثقافة، القاهرة، ط2003.

جميل حمداوي: القصة القصيرة جداً: أركانها وشروطها، دار نشر المعرفة، الرباط، ط: 1، 2013م.

جميل حمداوي: القصة القصيرة جدا جنس أدبي جديد، مجلة ندوة الإلكترونية للشعر المترجم، https://www.arabicnadwah.com/articles/veryshortstory-hamadaoui.htm

حسام ياغي: الألوان ودلالاتها في الفن التشكيلي: كي نفهم اللوحة، دمشق 2022م.https://www.syria.tv/175691

حمد الهادي المطوي، فن التعالي النصي والمتعاليات النصية، المجلة العربية للثقافة، تونس، ع32، 1997م، ص 95.

حمود بن خلف الدغيشي: سيميائية العنوان "الأشجار لا تفارق مواطنها الأولى" لـ سماء عيسى، مجلة كلية دار العلوم، القاهرة، 2017، ع 102، ص 729.

دنيال تشاندلر: أسس السيميائية، ترجمة طلال وهبة، مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت، ط1 2008.

روبرت دي بو جراند، النص والخطاب والإجراء، ترجمة تمام حسان، عالم الكتب، القاهرة، ط1، 1998م.

رينيه ويلك، مفاهيم نقدية، ترجمة محمد عصفور، سلسة عالم المعرفة، الكويت، ط 1، 1987 م.

السرد المكتنز، سلسلة كتابات نقدية، هيئة قصور الثقافة، ط1، 2002م.

سعيد علوش: معجم المصطلحات الأدبية المعاصرة (عرض وتقديم وترجمة)، دار الكتاب اللبناني، بيروت، ط: 1، 1985م.

شيمة الشمري: حكايتي من القصة القصيرة، الجوبة، مركز عبد الرحمن السديري الثقافي، ع 39، 2013م.

صديقة معمر: شعرية الألوان في النص الجزائري المعاصر فترة (1988-2007م) رسالة ماجستير، جامعة منتوري - قسنطينة:2010م.

طاهر مصطفى علي، نور فاضل بكر: الاسترجاع الذاكراتي في مجموعة بخور للقاصة ابتسام عبد الله، مجلة ديالي للبحوث الإنسانية، العدد 98 المجلد 1، 2023 م.

عبد الله رضوان: البنى السردية دراسة تطبيقية في القصة القصيرة الأردنية، منشورات رابطة الكتاب الأردنيين، ط1، 1995م.

فاضل الأسود: السرد السينمائي، الهيئة المصرية للكتاب، ط1، 1996 م.

فيصل الأحمر: معجم السيميائيات، الدار العبية للعلوم ناشرون، منشورات الإختلاف. ط1 2010.

شيمة الشمري https://ar.wikipedia.org


Bibliography

Sourc:

Shaima Al-Shammari. Forgotten, (in Arabic), 1st edition, Jeddah, Takween Printing, Publishing and Distribution Company, 2021. 

References

Ahmad Jasim Al-Husain, The Very Short Story, (in Arabic), Damascus: Dar Al-Takween, 2010. 

Osama Al-Buhairi. Comparisons in Arabic Narrative, (in Arabic), 1st edition, Al-Baha Literary Club, 2012. 

Amna Yousouf. Narrative Techniques (in Theory and Practice), (in Arabic), 1st ed., Syria: Dar Al-Hiwar, 1997. 

Gerard Prince: The Narrative Term (in Arabic), translated by: Abed Khazandar, 1st edition, Cairo, Supreme Council of Culture, 2003.  

Jamil Hamdawi. The Very Short Story: Its Pillars and Conditions (in Arabic), 1st edition, Rabat, Knowledge Publishing House, 2013. 

Jamil Hamdawi: The very short story is a new literary genre, Nadwa Electronic Magazine for Translated Poetry, (in Arabic)

https://www.arabicnadwah.com/articles/veryshortstory-hamadaoui.htm

Husām Yaghi. Colors and their connotations in plastic art: in order to understand the painting (in Arabic), Damascus 2022.   https://www.syria.tv/175691

Hamad Al-Hadi Al-Matwi, The Art of Textual Transcendence and Textual Transcendences (in Arabic), Arab Journal of Culture, Tunisia, iss. 32, 1997 AD, p. 95. 

Hamoud bin Khalaf Al-Daghishi. The semiotics of the title “Trees Do Not Leave Their First Places” by Samaa Issa (in Arabic), Dār Al-Ulum College Journal, Cairo, 2017, iss. 102, p. 729. 

Daniel Chandler. Foundations of Semiotics, translated by Talal Wahba, 1st edition, Beirut, Center for Arab Unity Studies, 2008. 

Robert de Beaugrand, Text, Discourse, and Procedure, translated by: Tammam Hassan, 1st edition, Cairo World of Books, 1998. 

René Wilke, Critical Concepts, translated by: Muhammad Asfour, 1st edition, Kuwait, World of Knowledge series, 1987. 

The Compact Narrative, Critical Writings Series, 1st edition, Culture Palaces Authority, 2002. 

Saʿeed Alloush. Dictionary of Contemporary Literary Terms (Presentation, and Translation), 1st edition, Beirut, Dār Al-Kitab Al-Lubani, 1985. 

Shaima Al-Shammari. My Story from the Short Story (in Arabic), Al-Jawba, Abdul Rahman Al-Sudairi Cultural Center, iss. 39, 2013. 

Siddiqa Muammar. The Poetics of Colors in Contemporary Algerian Text, Period (1988-2007), Master’s Thesis, Mentouri University - Constantine: 2010. 

Tahir Mustafa Ali, Nour Fadel Bakr. Memory retrieval in Bakhour Collection by the storyteller Ibtisam Abdullah (in Arabic), Diyala Journal for Human Research, Issue 98, Volume 1, 2023. 

Abdullah Radwan. Narrative Structures, an Applied Study in the Jordanian Short Story (in Arabic), 1st edition, Publications of the Jordanian Writers Association, 1995. 

Fadil Al-Aswad. Cinematic Narrative (in Arabic), 1st edition, Egyptian Book Authority, 1996.

Faisal Al-Ahmar. Dictionary of Semiotics (in Arabic), 1st edition, Dar Al-Abiyah Al-Ulum Publishers, Al-Ikhtifa Publications, 2010. 

https://ar.wikipedia.org/ Shaima Al-Shammari.