قراءة تحليلية تقويمية للكتاب الثالث من سلسلة العربية للعالم في ضوء معايير إعداد كتب تعليم العربية لغة ثانية


An Evaluative Analytical Reading of the Third Book of the Arabic for the World Series in Light of the Standards for Preparing Books Teaching Arabic as a Second Language

د. مشاعل بنت ناصر آل كدم

الكلمات مفتاحية: الكلمات المفتاحية: إعداد الكتاب، العربية للعالم، المحتوى اللغوي، المحتوى الثقافي، تحليل المحتوى، تقويم المحتوى.

https://journals.iu.edu.sa/ALS/Admin/PublishArticle

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى التحقق من مدى مراعاة سلسلة العربية للعالم الكتاب الثالث، لأسس ومعايير إعداد كتب تعليم اللغة العربية لغةً ثانية. وذلك من خلال معرفة المعايير التي يجب أن تقوم عليها كتب تعليم اللغة العربية لغةً ثانية، وطريقة بناء السلسلة للكتاب الثالث وإخراجه، وكيف قدَّم المحتوى اللغوي، وكيفية عرضه للمحتوى الثقافي، وكيف جاءت أنشطته وتدريباته، ومواده التعليمية المصاحبة له. وانطلاقاً من أهمية كتب تعليم اللغة العربية لغةً ثانية، وجب الوقوف عليها؛ لإبراز جوانب القوة فيها وتعزيزها، وحصر جوانب الضعف لتقويمها وتطويرها وتحسينها بعد تحليلها. وعليه جاءت الدراسة في مبحثين: الأول نظري، ذكرت فيه الباحثة مفهوم التقويم، وأهمية تقويم كتب تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها، وأسس ومعايير إعداد كتب تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها. أما المبحث الثاني فتناول الجانب التطبيقي، ويقوم على تحليل وتقويم الكتاب (عينة الدراسة) من خلال عدة محاور، تتمثل في: إعداد الكتاب وإخراجه، والمحتوى اللغوي، والمحتوى الثقافي، والأنشطة والتدريبات، والمواد المصاحبة. وقد اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي لتقويم الكتاب (عينة الدراسة) في ضوء أسس ومعايير إعداد كتب تعليم اللغة العربية لغةً ثانية. وخلصت الدراسة إلى عدد من النتائج، أبرزها: أن الكتاب الثالث من سلسلة العربية للعالم قدم مهارات وعناصر اللغة في نظام تكاملي متدرج في الوحدة التعليمية، وأنه لم يبرز الثقافة العربية أو السعودية وقيمها، إلا في موضوعات محددة، ولم يُفعِّل الشريك اللغوي، وأغفل الرحلات الثقافية، والزيارات الميدانية، التي لها دور كبير في إكساب المتعلم اللغة، وتمكينه منها. وأوصت الدراسة بضرورة إعادة النظر في محتوى الكتاب، والقيام على تحديثه وتطويره، بما يتناسب مع أحداث العصر الحالي، وإجراء التعديلات اللازمة على نصوصه، وصوره، وأنشطته، وإبراز الثقافة العربية والسعودية، وقيمها من خلالها.




Abstract:

This study aimed to verify the extent to which the Arabic for the World Series, Book Three, takes into account the principles and standards for preparing books teaching Arabic as a second language. This is through knowing the standards upon which books teaching Arabic as a second language must be based, the way the series was built and produced for the third book? how it presented the linguistic content? how it presented the cultural content? and how its activities, exercises, and accompanying educational materials came about? Based on the importance of books teaching Arabic as a second language, it is necessary to review them, highlight and enhance its strengths, and identify its weak aspects in order to evaluate, develop and improve them after analyzing them. Accordingly, the study consisted of two sections: the first a theoretical, in which the researcher mentioned the concept of evaluation, the importance of evaluating books teaching Arabic to non-native speakers, and the foundations and standards for preparing books teaching Arabic to non-native speakers. The second section deals with the applied aspect, and is based on analyzing and evaluating the book (study sample) through several axes, namely: preparing and producing the book, linguistic content, cultural content, activities and exercises, and accompanying materials. The study adopted a descriptive analytical approach to evaluate the book (study sample) in light of the foundations and standards for preparing books teaching Arabic as a second language. The study concluded with a number of findings, most notably: that the third book of the Arabic for the World series presented language skills and elements in a gradual, integrated system in the educational unit, and that it did not highlight Arab or Saudi culture and its values, except in specific topics, it did not activate the linguistic partnership, and neglected cultural excursions and field visits, which have a major role in providing the learner with the language and empowering him with it. The study recommended the necessity of reconsidering the content of the book, updating and improving it in a way that suits the events of the current era, making the necessary amendments to its texts, images, and activities, and highlighting Arab and Saudi culture and its values through them.

Key Words: Book preparation, Arabic for the World, linguistic content, cultural content, content analysis, content evaluation.


المصادر والمراجع:

التميمي، خالد حفظي. "الكتب التعليمية، واتجاهاتها في تدريس اللغة العربية لغير الناطقين بها (كتاب العربية بين يديك الجزء الأول أنموذجا) ". مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، 48 ، (2020):187-200.

سبوعي، صالح. "تقويم كتب تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها بجامعة السلطان الشريف علي الإسلامية: سلسلة مهارات لغة القرآن الكريم للجمهور (الاستماع والكلام نموذجاً)". مجلة لسانيات اللغة العربية وآدابها،2، (2019)،18-42.

شحاتة، حسن. " المناهج الدراسية بين النظرية والتطبيق". (القاهرة، الدار العربية للكتاب، 2003).

شعيب، أبو بكرعبدالله. "تحليل كتب اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى، سلسلة العربية بين يديك نموذجاً".(رسالة دكتوراه، الخرطوم: جامعة النيلين، 2009).

صبري، ماهر إسماعيل و الرافعي، محب محمود. " التقويم التربوي أسسه وإجراءاته".(الرياض، مكتبة الرشد، 2008).

طعيمة، رشدي أحمد. "المرجع في تعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى". (مكة المكرمة، جامعة أم القرى، 1986).

طعيمة، رشدي أحمد. "دليل عمل في إعداد المواد التعليمي لبرامج تعليم العربية". (مكة المكرمة، جامعة أم القرى، 1985).

العليمات، فاطمة و العلي، محمد و الربابعة، إبراهيم. "تقويم الكتاب السادس لتعليم العربية للناطقين بغيرها في مركز اللغات في الجامعة الأردنية من وجهة نظر المعلمين والطلبة". مجلة  أبحاث لسانية،31، (2014)، 73-101.

العليمات، فاطمة. "تقويم الكتاب الثاني لتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في المعهد الدولي لتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في الجامعة الأردنية من وجهة نظر المعلمين والطلبة". مجلة دراسات، العلوم الإنسانية والاجتماعية 3، (2011): 939-951.

عمر، أحمد مختار وآخرون. "معجم اللغة العربية المعاصر". (القاهرة، عالم الكتب، 2008).

الغالي، ناصر عبد الله وعبد الله، عبدالحميد. "أسس إعداد الكتب التعليمية لغير الناطقين بالعربية". (دار الاعتصام، 1991).

فراج، خالد خميس. "العربية بين يديك لتعليم العربية للناطقين بغيرها: دراسة نقدية لغوية تربوية في ضوء اللسانيات التطبيقية". مجلة لساننا، 2، (2017): 188-212.

الفوزان، محمد إبراهيم. "تقويم كتاب تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها "العربية للعالم" في ضوء معايير الكتاب التعليمي الجيد". مجلة العلوم التربوية 21، (2019): 289-338.

الفوزان، محمد إبراهيم. "تقويم محتوى كتاب تعليم العربية للناطقين بغيرها "العربية بين يديك" من وجهة نظر المدرسين والطلاب بجامعة الملك سعود". مجلة الحكمة للدراسات التربوية والنفسية 7، (2016): 159-183.

لسان العرب، ابن منظور، دار المعارف، القاهرة، ج5، 1997م.

الناقة، محمود كامل و طعيمة، رشدي أحمد. " الكتاب الأساسي لتعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى إعداده- تحليله- تقويمه". (مكة المكرمة: جامعة أم القرى، 1983).

الوزان، ختام محمد والعساف، ونادية مصطفى و العساف، دلال محمد. "تحليل كتب المستويات الثلاثة المبتدئة في مركز اللغات بالجامعة الأردنية في ضوء أسس إعداد الكتب التعليمية للناطقين بغير العربية". مجلة دراسات 73 (2018):12- 35.



Bibliography:

Al-Alimat, Fatima, Al-Ali, Muhammad and Al-Rababa, Ibrahim. “Evaluation of the Sixth Book of Teaching Arabic to Speakers of Other Languages at the Language Center at the University of Jordan from the Point of View of Teachers and Students”, (in Arabic) Journal of Linguistic Research, 31, (2014), 73-101.

Al-Alimat, Fatima. “Evaluating the second book for teaching Arabic to non-native speakers at the International Institute for Teaching Arabic to non-native speakers at the University of Jordan from the point of view of teachers and students”. (in Arabic) Journal of Studies, Humanities and Social Sciences 3, (2011) 939-951.

Al-Fawzan, Muhammad Ibrahim. “Evaluating the book on teaching Arabic to non-native speakers “Arabic for the World” in light of the standards of a good educational book” (in Arabic), Journal of Educational Sciences 21, (2019): 289-338.

Al-Fawzan, Muhammad Ibrahim. “Evaluating the content of the book Teaching Arabic to Non-Native Speakers “Arabic in Your Hands” from the point of view of teachers and students at King Saud University” (in Arabic). Al-Hikma Journal for Educational and Psychological Studies 7, (2016): 159-183.

Al-Ghali, Nasser Abdullah and Abdullah, Abdul Hamid. "Basics of preparing educational books for non-Arabic speakers" (in Arabic) (Dar Al-Etisam, 1991). 

Al-Tamimi, Khaled Hefzy. “Educational books and their trends in teaching the Arabic language to non-native speakers (The Arabic book in your hands, part one, as an example)” (in Arabic). College of Basic Education Journal of Educational and Human Sciences, 48, (2020) 187-200.

Al-Wazzan, Khatam Muhammad and Al-Assaf, Nadia Mustafa and Al-Assaf, Dalal Muhammad. “Analysis of the books for the three beginning levels at the Language Center at the University of Jordan in light of the principles of preparing educational books for non-Arabic speakers” (in Arabic). Dirasat Journal 73 (2018): 12-35.

Farraj, Khalid Khamis. “Arabic in your hands for teaching Arabic to non-native speakers: a critical linguistic and educational study in the light of applied linguistics” (in Arabic). Lisanununā journal, 2, (2017) 188-212.

Ibn Manzur, Muhammad bin Mukarram. “Lisan al-Arab”. Dar al-Maaref, Cairo, vol. 5, 1997.

Omar, Ahmad Mukhtar and others. "Contemporary Arabic Language Dictionary" (in Arabic). (Cairo, World of Books, 2008).

Sabri, Mahir Ismail and Al-Rafii, Mohib Mahmoud. “Educational evaluation, its foundations and procedures” (in Arabic). (Riyadh, Al-Rushd Library, 2008).

Seboui, Saleh. “Evaluation of books teaching Arabic to non-native speakers at Sultan Sharif Ali Islamic University: Holy Qur’an language skills series for the public (listening and speaking as an example)” (in Arabic). Journal of Arabic Linguistics and Literature, 2, (2019), 18-42.

Shehata, Hassan. “Curriculum between theory and practice” (in Arabic). (Cairo: Arab House for Books, 2003).

Shuaib, Abu Bakr Abdullah. “Analysis of Arabic language books for speakers of other languages, the Arabic series in your hands as an example” (in Arabic). (PhD dissertation, Khartoum: Al-Nilein University, 2009).

Taima, Rushdi Ahmad. “A work guide for preparing educational materials for Arabic teaching programs” (in Arabic). (Mecca: Umm Al-Qura University, 1985).

Taima, Rushdi Ahmad. “The reference for teaching Arabic to speakers of other languages” (in Arabic). (Mecca: Umm Al-Qura University, 1986).

Al-Nāqah, Mahmoud Kamil and Taima, Rushdi Ahmad. “The basic book for teaching Arabic to speakers of other languages: its preparation, analysis, and evaluation” (in Arabic). (Makkah Al-Mukarramah: Umm Al-Qura University, 1983).