الاختيار والتأليف في حماسة ابن الشَّجري (اللوم والعتاب أنموذجا) مقاربة أسلوبية


                    Choice and Composition in the Hamasa of Ibn al-Shajari (Blame and Admonition as Case Study) A Stylistic Approach

د. وفاء أحمد جابر أحمد

الكلمات مفتاحية: الكلمات المفتاحية: (اللوم – العتاب – الحقول الدلالية – الإحالة – الظواهر الإسلوبية)

بحث منشور

                                                                                                                          ملخص البحث

تعمد هذه الدراسة إلى سبر جماليات أبيات اللوم والعتاب واستشراف فرادتها من خلال أساليبها الشعرية، ومضامينها الحية، واستجلاء الظواهر الأسلوبية البارزة، وقد اختارت الباحثة باب اللوم والعتاب في حماسة بن الشجري نموذجا للتطبيق، وهدفت من وراء هذه الدراسة إلى محاولة تعميق الشعور بالكينونة الجمالية للشعر العربي في غرض شعري مائز، والولوج إلى العالم الفني لشعراء الحماسة؛ لمعرفة مدى تأثير هذا الغرض في اختيار معجمهم الشعري، وكشف جماليات الاختيار وأسرارها في اختيارات ابن الشجري لشعراء الحماسة، وأسباب تفضيله لشاعر على الآخر.

وقد اتبع البحث المنهج الأسلوبي الذي يعالج علل الاختيار والتأليف والإحصاء لمكونات البناء الشعري في قسم اللوم والعتاب من حماسة ابن الشجري، أما عن أهم النتائج التي توصل إليها البحث فهي:

-          لم يسر ابن الشجري في باب العتاب واللوم وفق منهجية معينة، فلم يعتمد العصور الأدبية في ترتيب نماذجه، ولا أسماء الشعراء مرتبة أبجدياً.. إنما كان يذكر النماذج دوان مراعاة للترتيب الزمني أو الأبجدي.

-          اتكأ الشعراء في تشكيل معجمهم الشعري على ألفاظ العتاب الرقيقة، فكانت أكثر بروزا من بين ألفاظهم العتابية، كما ظهرت بعض ألفاظ اللوم الممزوج بالهجاء.

-          اعتمد شعراء الحماسة على التكرار في كثير من المقطوعات، لتأكيد المعنى الذي يهيمن على أنفسهم سواء كان حبا، لوعة، عتب أو ندم.

-          نوع شعراء الحماسة في استخدامهم للأساليب الخبرية والإنشائية، فجاء الأسلوب الخبري؛ لتقرير حالة الحزن والأسى التي يشعر بها المعاتِب، كذلك عكست الأساليب الإنشائية ما بدخل الشعراء من ثورة وتعجب ودهشة تجاه معاتبيهم.

-          جاءت قافية معظم المقطوعات الشعرية مكسورة الروي، مما يتناسب مع مشاعر الحزن والأسى التي تسيطر على الشعراء، فأمد الروي المكسور الإيقاع بمعاني الحسرة والندم.

-          اتسمت ألوان العتاب واللوم بتوظيف الصور البلاغية من تشبيهات وكنايات، واعتمد شعراء العتاب على أساليب بلاغية؛ كالطباق والتقابل والتكرار...

الكلمات المفتاحية: (اللوم العتاب الحقول الدلالية الإحالة الظواهر الإسلوبية)

                                                                                                                             Abstract

This study deliberately probes the aesthetics of the verses of blame and reproach and anticipates their uniqueness through their poetic approaches, and their vibrant contents, and clarifying the significant stylistic phenomena therein.  The researcher chose the part related to blame and admonition in the Hamaasha of Ibn Shajari as case study for application, and it was aimed through this research to deepen the feeling A sense of the aesthetic being of Arabic poetry in a distinct poetic purpose, and access to the artistic world of the enthusiastic poets; To find out the extent of the impact of this purpose in choosing their poetic lexicon, and to reveal the aesthetics of choice and its secrets in Ibn al-Shajari’s choices for the poets of enthusiasm, and the reasons for his preference for one poet over the other.

The research followed the stylistic approach that deals with the causes of choice, composition, and enumeration of the components of the poetic construction in the blame and reproach section of Hamasa Ibn al-Shajari. As for the most important findings of the research, they are:

-Ibn al-Shajari did not adopt a particular approach in his reproach and blame, he neither adopt the literary ages in arranging his models, nor the names of poets arranged alphabetically; Rather, he mentioned the models without taking into account the chronological or alphabetical order.

- In forming their poetic lexicon, the poets relied on the kind words of reproach, which were more prominent among their reproachable expressions, as well as some expressions of blame mixed with satire.

-The poets of enthusiasm relied on repetition in many of the stanzas, to confirm the meaning that dominates themselves, whether it is love, anguish, reproach or regret.

- The kind of enthusiastic poets in their use of constative and performative methods, so the constative method came to report the state of sadness and grief felt by the ones being reproached, the performative methods also reflected the poets' revolution, amazement, and astonishment towards the ones reproaching them.

- The rhyme of most of the poems was broken in rhyme, which is commensurate with the feelings of sadness and sorrow that dominate the poets, so the broken rhyme extended the rhythm with the meanings of heartbreak and regret.

-The colors of the reproach and blame were characterized by the use of rhetorical images of similes and metaphors, as well as rhetorical methods.  Like antithesis, antonyms and repetition.

Keywords: (blame - reproach - semantic fields - referral - stylistic phenomena)



                                                                                                          المصدر والمراجع

أولا- المصدر:

ابن الشجري، هبة الله بن علي العلوي الحسيني "الحماسة الشجرية". تحقيق عبد المعين الملوحي، وأسماء الحصيني، (دمشق: منشورات الثقافة، 1970م).

ثانيا- المراجع:

إبراهيم بن علي بن تميم الأنصاري، أبو إسحاق الحُصري القيرواني، "زهر الآداب وثمر الألباب"، بيروت: دار الجيل.

أحمد الشايب، تاريخ الشعر السياسي إلى منتصف القرن الثاني الهجري، بيروت: دار القلم، 1976م.

ابن أبي الأصبع المصري، تحرير التحبير في صناعة الشعر والنثر وبيان إعجاز القرآن، تحقيق: حنفي محمد شرف، القاهرة: لجنة إحياء التراث، 1963 م.

الجاحظ، أبو عثمان عمرو بن بحر بن محبوب الكناني الليثي، الحيوان، ط 2، بيروت: دار الكتب العلمية، 1424 هـ.

حمدة خلف العنزي، قصيدة ما على ظني باس- رؤية نحوية، المجلة العلمية لجامعة الملك فيصل العلوم الإنسانية والإدارية 1،2019م.

خالد نبيل علي، الحقول الدلالية في الحماسة الشجرية دراسة أسلوبية، مجلة الجامعة الإسلامية للبحوث الإنسانية 1، 2018 م.

الدينوري، أبو محمد عبد الله بن مسلم بن قتيبة الدينوري، عيون الأخبار، بيروت: دار الكتب العلمية، 1418ه.

رائدة مهدي جابر، العتاب في الشعر العباسي، جامعة بابل، مجلة كلية التربية الأساسية، 10، كانون الثاني 2013م.

الأزهر زناد، نسيج النص، بيروت، المركز الثقافي العربي، 1993 م.

سعد مصلوح "الأسلوب دراسة لغوية إحصائية"، عالم الكتب،1992م.

العسكري، أبو هلال الحسن بن عبد الله بن سهل بن سعيد بن يحي بن مهران اللغوي العسكري، ديوان المعاني، تحقيق أحمد سليم غانم، دار الغرب الإسلامي 2003م.

العسكري، أبو هلال الحسن بن عبد الله بن سهل بن سعيد بن يحيى بن مهران العسكري، الفروق اللغوية، حققه وعلق عليه: محمد إبراهيم سليم، القاهرة مصر: دار العلم والثقافة للنشر والتوزيع.

علي بن عمر، قصيدة ذي الإصبع العدواني، شبكة المعلومات الدولية:

http://afaqattaiseer.net/vb/archive/index.php/t-9468.html

عمر فروخ، تاريخ الأدب العربي من مطلع القرن الخامس الهجري إلى الفتح العثماني. ط4، لبنان: درا النشر، 923 هـ.

ابن المقفع، الأدب الكبير. تحقيق أحمد باشا، مطبعة مصر 1330هـ.

القيرواني، ابن رشيق، العمدة في محاسن الشعر وآدابه ونقده. تحقيق محمد محي الدين عبد الحميد، ط5، بيروت: دار الجيل، 1951م.

محمد غنيمي هلال، النقد الأدبي الحديث. القاهرة: دار نهضة مصر.

محمود عياد، " الأسلوبية الحديثة محاولة تعريفية" مجلة فصول2، 1981م.

مزاهر بشير علي أحمد، القيم الأدبية والشعرية في حماسة ابن الشجري، رسالة ماجستير، جامعة الخرطوم، 2008م.

مصطفى النحاس، نحو النص في ضوء التحليل اللساني للخطاب، الكويت: منشورات ذات السلاسل، 2001م.

ابن منظور، محمد بن مكرم بن على، أبو الفضل، جمال الدين ابن منظور الأنصاري الإفريقي، لسان العرب، ط3، بيروت: دار صادر،1414 ه.

يحيى بن علي بن محمد الشيبانيّ التبريزي، أبو زكريا، شرح ديوان الحماسة: ديوان الحماسة: اختاره أبو تمام حبيب بن أوس، بيروت: دار القلم.


                                                                                                                     Bibliography

 sourc:

Ibn Al-Shajari, Hibatullah Bin Ali Al-Alawi Al-Husseini, "Al-Hamaasah Al-Shajariyyah". Investigated by Abd al-Mu’in al-Malouhi and Asma al-Hussaini, (Damascus: Manshorat Al-thaqafa, 1970 CE).

Second: References:

 Ibrahim bin Ali bin Tamim Al-Ansari, Abu Ishaq Al-Husari Al-Qayrawani, " Zaher Al- adab wa Thmer Al-albab " (Beirut: Dar Al-Jeel).

 Ahmed Al-Shayeb, “The History of Political Poetry to the Middle of the Second Hijri Century.” (Beirut: Dar Al-Qalam, 1976).

 Ibn Abi Al-Asba' Al-Masry, "Editing Al-Tabeer in Poetry and Prose Industry, and the Chapter on the Miracles of the Qur'an."  Edited by Hanafi Muhammad Sharaf, (Cairo: Lajnat Ehiaa Al- Turath, 1963 AD).

 Al-Jahiz, Amr bin Bahr bin Mahboub Al-Kinani with loyalty, Al-Laithi, Abu Othman, famous for Al-Jahiz, "Al-Hayyah" (2nd ed., Beirut: Dar Al-Kutub Al-Ilmiyya, 1424 AH).

 Hamda Khalaf Al-Enezi, “A Poem I Don’t Think Bass – A Syntactic Vision,” The Scientific Journal of King Faisal University - Humanities and Administrative Sciences 1, (2019 AD).

 Khaled Nabil Ali, "Semantic Fields in Tree Passion, a Stylistic Study".  Journal of the Islamic University of Human Research 1, (2018 AD).

 Al-Dinori, Abu Muhammad Abdullah bin Muslim bin Qutaiba Al-Dinori, "Uyun Al-Akhbar" (Beirut: Dar Al-Kutub Al-Ilmiyya, 1418 AH).

 Raeda Mahdi Jaber, "Abbas in the Abbasid Poetry".  (University of Babylon, Journal of the College of Basic Education, 10, January 2013).

 Al-Azhar Zinad, "Nashes Al-Nass" (Beirut: The Arab Cultural Center, 1993(

Saad Maslouh, "Stylistics, a Statistical Linguistic Study," The World of Books, 1992(.

-Al-Askari, Abu Hilal Al-Hassan Bin Abdullah Bin Sahel Bin Saeed Bin Yahya Bin Mahran Al-Askari Linguist, “Diwan Al-Ma’ani”.  Investigated by Ahmed Salim Ghanem, (Al-Gharb Al-Islami House, 2003).

 Ali bin Omar, "The Poem of the Aggressive Finger":

 http://afaqattaiseer.net/vb/archive/index.php/t-9468.html

 Omar Farroukh, "The History of Arabic Literature from the Beginning of the Fifth Century Hijri to the Ottoman Conquest."(4th edition, Lebanon: Dar Al-Nashr, 923 AH).

 Ibn Al-Muqaffa', "Al-Adab Al-Kabeer".  Investigation by Ahmed Pasha, (Egypt Press 1330 AH).

Al-Qayrawani, Ibn Rashiq, “The Mayor in the Beauties of Poetry, Literature and Criticism.” Investigated by Muhammad Muhyi al-Din Abd al-Hamid, (5th edition, Beirut: Dar al-Jeel, 1951 AD).

 Muhammad Ghunaimi Hilal, "Modern Literary Criticism".  (Cairo: Egypt's Renaissance House).

Mahmoud Ayad, "Modern Stylistics, An Attempt to Define," Fosoul 2 Magazine, 1981 AD.

Mazahir Bashir Ali Ahmed, "The Literary and Poetic Values in Ibn Al-Shagari's Enthusiasm" (Master's Thesis, University of Khartoum, 2008).

 Mustafa Al-Nahhas, "Towards the Text in the Light of the Linguistic Analysis of the Discourse" (Kuwait: That Al-Silsil Publications, 2001).

 Ibn Manzur, Muhammad Ibn Makram Ibn Ali, Abu al-Fadl, Jamal al-Din Ibn Manzur al-Ansari al-Afriqi, "Lisan al-Arab".  (3rd Edition, Beirut: Dar Sader, 1414 AH).

 Abu Hilal Al-Hassan bin Abdullah bin Sahel bin Saeed bin Yahya bin Mahran Al-Askari, "Linguistic Differences", edited and commented on by: Muhammad Ibrahim Selim, (Cairo – Dar Al- Elm wa Al- ThaQafa ).

 Yahya bin Ali bin Muhammad al-Shaibani al-Tabrizi, Abu Zakaria, "Explanation of the Diwan of enthusiasm (Diwan Al-Hamasa: chosen by Abu Tammam Habib bin Aws)" (Beirut: Dar al-Qalam).