أسس الموازنات عند الرماني في النكت دراسة في الفكر البلاغي الكلي


                     The Foundations of Balancing from Al-Rumm?ni's Book al-Nukat, a Study in The Overall Rhetorical Thought

د. سهير بنت عيسى مرعي القحطاني

الكلمات مفتاحية: الكلمات المفتاحية: الرماني، أسس، ضابط، الفروق اللغوية، رتب المعاني، التئام الكلام، صريح اللفظ.

بحث منشور

                                                                                                                       المستخلص

تتناول هذه الدراسة أسس الموازنات الكلية لدى "الرماني" في رسالته "النكت في إعجاز القرآن"، محاولة لدراسة الفكر البلاغي الكلي، وقد عنيت الدراسة ببيان ضبطه ودقه تقسيمه لأسس جعلها ضابطه لأحكامه على أبلغية الكلام وتفضيل بعضه على بعض؛ لبيان تفرد إعجاز نظم القرآن على سائر البيان، كما عنيت ببيان شمول هذه الضوابط لأجزاء البيان المعتبرة في النظر عند البلاغيين، إذ عني في أسسه بالفروق اللغوية الدقيقة للمفردات، واختلاف التراكيب في المعنى الواحد، والتئام الكلام وتناسبه، وأطلق أحكاما مستنبطة من شواهده التي أوردها، وقد تميزت باطرادها لديه في جميع أبوابه، واحتوائها على رتب مترقية، لكل رتبه منها حكم ينص عليه بلفظ يناسبه.

ومن ثم اقتضى النظر في الدراسة أن تنهج المنهج الوصفي، فأتت في مقدمة وتمهيد وثلاثة مباحث موزعة على النحو الآتي: التمهيد ويتضمن ثلاثة مطالب: المطلب الأول: الحاجة إلى وضع الأسس الكلية التي قام عليها الفكر البلاغي، والمطلب الثاني: أثر تنوع ثقافة الرماني في موازناته، والمطلب الثالث: خصوصية رسالة "النكت في إعجاز القرآن" وعلاقتها بأسس الموازنات، المبحث الأول: اعتماد الفروق اللغوية الدقيقة في الترجيح، والمبحث الثاني: اعتماد المراتب في الموازنة، والمبحث الثالث: التزام التعليل في التفضيل، ثم الخاتمة وفيها خلص البحث إلى نتائج عدة من أهمها: دقة نظر "الرماني" وحسن تقسيمه في أسس موازنته، التي اعتمدها للمفاضلة؛ إذ نراه يضع الأساس، ويدرج تحته رتبا مترقية دقيقة، كما يظهر ذلك في أحكامه على الفروق اللغوية للألفاظ، ومراتب أبلغية المعاني، ومطابقة شواهده التي استشهد بها على أحكامه التي أطلقها؛ وفي ذلك دليل اعتماده على البيان العالي في استنباط أحكامه وأسسه التي اعتمدها للمفاضلة وبيان علو إعجاز بيان القرآن الكريم على سائر البيان، والتزامه ألفاظا مقننة تعبر عن أحكام يطلقها في جميع أبوابه.

الكلمات المفتاحية: الرماني، أسس، ضابط، الفروق اللغوية، رتب المعاني، التئام الكلام، صريح اللفظ.

                                                                                                                   Abstract

The present study investigates the foundations of Balancing from the viewpoint of "Al-Rummani" in his treatise "al-Nukat f? I?j?z al-Qur??n", an attempt to study the overall rhetorical thought. The study was concerned with the illustration of his proficiency and the accuracy of his division of the foundations that he made to regulate his rulings over the eloquence of speech and the preference of some of them over others. The study demonstrated the uniqueness of the miracle of the Qur’an’s over the rest of eloquences, as it is concerned with the explanation of the inclusion of these regulations for the parts of the eloquences considered by the rhetoricians. The study was concerned with the foundations in the subtle linguistic differences of the terms, the different structures in the same meaning and the harmony and proportionality of the speech released rulings derived from evidences that he cited. It was distinguished by its regularity with him in all its chapters, and its containment of advanced ranks, each of which had a ruling stipulated by an appropriate wording. 

Hence, the study necessitated that it adopts the descriptive approach. It includes an introduction, a preface, and four topics distributed as follows: The preface treated three topics: The first: the need to lay down the overall foundations upon which rhetorical thought was based. The second: the impact of the diversity of al-Rumm?ni’s traditions in his balancing. The third: the specificity of the treatise “al-Nukat f? I?j?z al-Qur’?n” and its relationship to the foundations of balancing.  

The first topic: adopting subtle linguistic differences in weighting. The second topic: adopting ranks in the balancing. The third topic: the commitment of reasoning in preference. The fourth topic: the correlation between the rhyme and the meanings that are related to it. The conclusion  which contained several findings, the most important of which are: the accuracy of “al-Rumm?ni’s” consideration and its good division in the foundations of his comparisons, which he adopted for balancing, as we have seen him laying the foundation, and inserting precise ascending ranks under it, as is evident in his rulings on the linguistic differences of the words, the ranks of eloquence of meanings, and the conformity of his evidence that he cited for his rulings that he made, which proves his reliance on the high eloquence in deriving his rulings and the foundations that he adopted for balancing and the eloquence of the superiority of the miracles of the eloquence of the Noble Qur’an over the rest of eloquences, and his commitment to codified words that express the rulings he makes in all the chapters.

Keywords: al-Rumm?ni, Foundations, regulations, Linguistic Differences, Ranks of Meanings, Speech Harmony, Explicit Words.



                                                                                                                   المصادر والمراجع

امرؤ القيس. "ديوان امرئ القيس". (ط2، بيروت: دار المعرفة، 1425-2003م).

بانقيب، عبد الله بن عبد الرحمن، "مناهج التحليل البلاغي عند علماء الإعجاز- من الرماني 386هـ إلى عبد القاهر الجرجاني 471هـ"(ط1، الرياض: دار كنوز إشبيليا بالرياض- 1430هـ).

البقاعي، إبراهيم بن عمر. "نظم الدرر في تناسب الآيات والسور". (ط1، بيروت: دار الكتب العلمية، 1415هـ - 1995م).

الجرجاني، عبد القاهر بن عبد الرحمن. "أسرار البلاغة". تحقيق: محمود محمد شاكر، (ط1، مطبعة المدني بالقاهرة، دار المدني بجدة، ١٩٩2م).

الجرجاني، عبد القاهر بن عبد الرحمن. دلائل الإعجاز. تحقيق: محمود شاكر. (ط3، مطبعة المدني بالقاهرة - دار المدني بجدة، ١٤١٣هـ - ١٩٩٢م).

الخطابي، حمد بن محمد. "بيان إعجاز القرآن الخطابي". ضمن ثلاث رسائل في إعجاز القرآن". تحقيق محمد خلف الله، د. محمد زغلول سلام. (ط3، القاهرة: دار المعارف بمصر، 1976م).

الذهبي، محمد بن أحمد بن عثمان. سير أعلام النبلاء. تحقيق: شعيب الأرنؤوط. (ط2، بيروت: مؤسسة الرسالة).

الرماني، علي بن عيسى. "النكت في إعجاز القرآن". مطبوع ضمن: ثلاث رسائل في إعجاز القرآن". تحقيق محمد خلف الله، د. محمد زغلول سلام. (ط3، القاهرة: دار المعارف بمصر، 1976م).

الزركلي، خير الدين بن محمود. "الأعلام". (ط15، بيروت: دار العلم للملايين، 2002م).

الشريد، تماضر. "ديوان الخنساء". تحقيق: كرم البستاني. (ط3، بيروت: دار صادر، لبنان، 2012م).

ابن الصلت، أمية. "ديوان أمية بن الصلت". تحقيق: سميع الجبيلي. (بيروت: ط1، دار صادر، 1998م).

ابن عاشور، محمد الطاهر. "التحرير والتنوير". (ط1، بيروت: مؤسسة التاريخ العربي، 142هـ/2000م).

العسكري، الحسن بن عبد الله. " الفروق اللغوية". تحقيق: محمد إبراهيم سليم، (ط1، القاهرة مصر: دار العلم والثقافة للنشر والتوزيع، 2009م).

ابن فارس، أحمد بن زكريا. "معجم مقاييس اللغة". تحقيق: عبد السلام محمد هارون، (ط2، بيروت: دار الفكر، 1399هـ - 1979م).

القفطي، علي بن يوسف الشيباني. "إنباه الرواة على أنباه النحاة".

ابن كلثوم، عمرو. "ديوان عمرو بن كلثوم". تحقيق: إميل بديع يعقوب. (بيروت: دار الكتاب العربي، 1411هــ-1991م).

ابن منظور، محمد بن مكرم. "لسان العرب". (ط1، بيروت: دار صادر، 1398ه).


                                                                                                                      Bibliography

Imruʼ Al-Qays. "Dīwān Imriʼ Al-Qays". (2nd ed., Beirut: Dār Al-Maʻrifah, 1425-2003).

Al-Biqāʻī, Ibrāhīm Ibn ʻUmar. "Naẓm Al-Durar fī Tanāsub al-Āyāt wa-al-Suwar". (1st ed., Beirut: Dār Al-Kutub Al-ʻIlmīyah, 1415 AH-1995).

Al-Jurjānī, ʻAbd al-Qāhir Ibn ʻAbduraḥmān. "Asrār al-balāghah". investigated by: Maḥmūd Muḥammad Shākir, (1st ed., Maṭbaʻat Al-madanī -Cairo, Dār Al-madanī -Jiddah, 1992).

Al-Jurjānī, ʻAbd al-Qāhir Ibn ʻAbdurraḥmān. “Dalāʼil Al-Iʻjāz”. Investigated by: Maḥmūd Shākir. (3rd, Maṭbaʻat al-Madanī Cairo: Dār al-Madanī –Jeddah: 1413 AH-1992).

Al-Khaṭṭābī, Ḥamad Ibn Muḥammad. "Al-Bayān fī Iʻjāz Al-Qurʼān Al-Khaṭṭābī". ḍimna thalāth Rasāʼil fī Iʻjāz al-Qurʼān". Investigated by: Muḥammad Khalaf Allāh, Dr. Muḥammad Zaghlūl Sallām. (3rd ed., Cairo: Dār al-Maʻārif bi-Miṣr, 1976).

Al-Dhahabī, Muḥammad Ibn Aḥmad Ibn ʻUthmān. “Siyar Aʻlām Al-Nubalāʼ. Investigated by: Shuʻayb Al-Arnaʼūṭ. (2nd ed., Beirut: Muʼassasat Al-Risālah).

Al-Rummānī, ʻAlī ibn ʻĪsá. "Al-Nukat fī Iʻjāz Al-Qurʼān". maṭbūʻ ḍimna: thalāth Rasāʼil fī Iʻjāz al-Qurʼān". Investigated by: Muḥammad Khalaf Allāh, Dr. Muḥammad Zaghlūl Sallām. (3rd ed., Cairo: Dār Al-Maʻārif -Miṣr, 1976).

Al-Ziriklī, Khayr Al-Dīn ibn Maḥmūd. "Al-Aʻlām". (15th ed., Beirut: Dār al-ʻIlm lil-Malāyīn, 2002).

Al-Sharīd, Tumāḍir. "Dīwān al-Khansāʼ". Investigated by: Karam Al-Bustānī. (3rd ed., Beirut : Dār Ṣādir, Lubnān, 2012).

Ibn Al-Ṣalt, Umayyah. "Dīwān Umayyah Ibn Al-Ṣalt". Investigated by: Samīʻ Al-Jubaylī. (Beirut : 1st ed., Dār Ṣādir, 1998).

Ibn ʻĀshūr, Muḥammad Al-Ṭāhir. "Al-Taḥrīr wa-al-Tanwīr". (1st ed., Beirut: Muʼassasat Al-Tārīkh Al-ʻArabī, 1420 AH - 2000).

Al-ʻAskarī, Al-Ḥasan Ibn ʻAbdullāh. "Al-Furūq Al-lughawīyah". Investigated by: Muḥammad Ibrāhīm Salīm, (1st ed., Cairo – Egypt: Dār Al-ʻIlm wa-Al-Thaqāfah lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, 2009).

Ibn Fāris, Aḥmad Ibn Zakarīyā. "Muʻjam Maqāyīs al-Lugha". Investigated by: ʻAbd al-Salām Muḥammad Hārūn, (2nd ed., Beirut: Dār Al-Fikr, 1399-1979).

Al-Qifṭī, ʻAlī Ibn Yūsuf Al-Shaybānī. "Inbāh Al-ruwāh ʻalá anbāh Al-nuḥāh".

Ibn Kulthūm, ʻAmr. "Dīwān ʻAmr Ibn Kulthūm". Investigated by: Imīl Badīʻ Yaʻqūb. (Beirut : Dār Al-Kitāb Al-ʻArabī, 1411 AH -1991).

Ibn Manẓūr, Muḥammad Ibn Mukarram. "Lisān Al-ʻArab". (1st ed., Beirut: Dār Ṣādir, 1398 AH).