صعوبات تعلم اللغة العربية عن بعد بوصفها لغة ثانية "من وجهة نظر متعلميها"

Difficulties in Arabic Distance Learning As A Second Language “From the Perspectives of the Learners”


د., عادل علي غانم السناني

الكلمات مفتاحية: صعوبات تعليم اللغة العربية عن بعد، لغة ثانية، متعلمو اللغة العربية الناطقين بغيرها.

بحث منشور

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على صعوبات تعلم اللغة العربية عن بعد بوصفها لغة ثانية من وجهة نظر متعلميها. والتعرف على أهم الوسائل التعليمية التي استخدمها المتعلمون في التعلم عن بعد. والكشف عن الاختلاف في درجة وجود هذه الصعوبات وفقاً لمتغير: مكان إقامة المتعلم، والمستوى الدراسي له. ولتحقيق أهداف البحث قام الباحث بإعداد استبانة تكونت من قسمين: القسم الأول: البيانات الأساسية للمتعلمين شملت مكان إقامتهم أثناء تلقي التعليم عن بعد، ومستواهم الدراسي. وأهم الوسائل التعليمية التي استخدموها في التعليم عن بعد، والقسم الثاني: المحاور الأربع التي تدور حولها الصعوبات وهي: الصعوبات التي مصدرها المعلم، والمتعلم، والمحتوى التعليمي، والوسائل التعليمية، بمجموع (58) فقرة لجميع المحاور، ثم وزعت على عينة البحث البالغة (162) متعلماً من طلاب المستوى (الثالث والرابع) الذين مارسوا التعليم عن بعد أثناء جائحة كورونا للكشف عن الصعوبات التي مرت بهم، وتوصل البحث إلى عدة نتائج من أهمها: أنَّ المتعلمين واجهوا صعوبات كبيرة أثناء التعليم عن بعد فيما يتعلق بالمحتوى التعليمي والوسائل التعليمية، وبدرجة متوسطة فيما يتعلق بالمعلم والمتعلم. وأنَّ من تلقى التعليم عن بعد خارج السعودية واجه صعوبات أكبر ممن تلقاه داخلها. وفي ضوء نتائج البحث قدَّم الباحث توصيات من أهمها: إعادة هيكلة مناهج تعليم اللغة العربية المقدمة للناطقين بغيرها بحيث تكون مرنة وملائمة للتعليم عن بعد والتعليم الوجاهي، وتدريب المعلمين والمتعلمين على مهارات التعليم عن بعد.


Abstract 

The aim of the research is to identify the difficulties of learning the Arabic language as a second language from distance from the learners' perspectives. And to identify the most important educational means that the learners used in distance learning. And revealing the difference in the degree of the presence of these difficulties according to a variable: the place of residence of the learner, and his academic level. To achieve the objectives of the research, the researcher prepared a questionnaire that consisted of two parts: The first section: the basic data of the learners, including their place of residence while receiving distance education, and their academic level. The most important educational aids that they used in distance education, and the second section: the four criteria around which the difficulties revolve, namely: the difficulties that originate from the teacher, the learner, the educational content, and the teaching aids, with a total of (58) paragraphs for all criteria, then distributed over the research sample of (162) learners from the students of the third and fourth level. Those who practiced distance education during the Corona pandemic to reveal the difficulties they experienced, and the research reached several results, the most important of which are: that the learners faced great difficulties during distance education related to educational content and teaching aids, and to a medium degree related to the teacher and the learner. And that those who received distance education outside Saudi Arabia faced greater difficulties than those who received it inside it. Through the results of the research, the researcher recommends: Restructuring the Arabic language teaching curricula offered to non-native speakers so that they are flexible and appropriate for distance education and face-to-face education, and to train teachers and learners in distance education skills.

Keywords: Difficulties of teaching Arabic from a distance, a second language, learners of Arabic for non-native speakers.


المصادر والمراجع

أولاً: المراجع العربية:

الأسود، الزهرة "معوقات التعليم عن بعد وسبل مواجهتها"، المجلة العربية للتربية النوعية، م (5)،ع (17)، 2021م.

بادي، سوهام "سياسات وإستراتيجيات توظيف تكنولوجيا المعلومات في التعليم"، رسالة ماجستير، الجزائر: جامعة منتوري، 2005م.

بيتس، طوني. التكنولوجيا والتعلم الإلكتروني والتعلم عن بعد، ترجمة وليد شحادة. الرياض: مكتبة العبيكان 2007م.

الحديبي، علي "تأثير استراتيجية أتقن المقترحة في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى"، مجلة العربية للناطقين بغيرها، جامعة أفريقيا العالمية، ع (13)، 2012م.

الخطيب، معن "تحديات التعلم الإلكتروني في ظل أزمة كورونا وما بعدها". 2020م.  تم الاسترجاع من:

https://www.aljazeera.net/knowledgegate/opinions/2020/4/14/%D8%AA%D8%AD%D8%AF%D9%8A%D8%A7%D8%AA -%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%85- %D8%A7%D9%84%D8%A5%D9%84%D9%83%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%8A-%D9%81%D9%8A- %D8%B8%D9%84-%D8%A3%D8%B2%D9%85%D8%A9-%D9%83%D9%88%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-) %D9%88%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D8%B9%D8%AF%D9%87%D8%A7

خليف، زهير "الفرق بين التعليم عن بعد والتدريس عن بعد في حالات الطوارئ". 2020م. تم الاسترجاع من:

https://arabicpost.net/opinions/2020/04/02/%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%B1%D9%82- %D8%A8%D9%8A%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%85-%D8%B9%D9%86- %D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AF%D8%B1%D9%8A%D8%B3- %D8%B9%D9%86-%D8%A8%D8%B9/

رباح، ماهر. التعلم الإلكتروني. عمان: دار المناهج للنشر والتوزيع،2014م.

الشديفات، منيرة "واقع توظيف التعليم عن بعد بسب مرض الكورونا في مدارس قصبة المفرق من وجهة نظر مديري المدارس فيها"، المجلة العربية للنشر العلمي، ع (19)،2020م.

صوالحية، عماد "الدمج بني التعليم الإلكتروني والتعليم القانوني في ظل الأزمات"، مجلة دراسات في العلوم الإنسانية والاجتماعية، م (3)، ع (4)، 2020م.

عامر، طارق. التعليم عن بعـد والتعليم المفتوح. عمان: دار اليازوري العملية للنشر والتوزيع، 2013م.

عزمي، نبيل. نظريات التعليم عن بعد ومصطلحات التعليم الإلكتروني. لبنان: مكتبة بيروت، ط2، 2015م.

العشي، فايزة "استراتيجيات تفعيل نظام التعليم الإلكتروني في الجامعة". مجلة العلوم الإنسانية، جامعة الشرق الأوسط، م (18) ع (2)، 2018م.

 العماس، عمر. التعليم عن بعد والتعليم التقليدي في الميزان. الخرطوم: دار جامعة أفريقيا العالمية للطباعة، 2009م.

عميرة، وآخرون "خصائص وأهداف التعليم عن بعد والتعليم الإلكتروني دراسة مقارنة عن تجارب بعض الدول العربية"، المجلة العربية للآداب والدراسات الإنسانية. ع (6)، 2019م.

الغريب، اسماعيل. التعليم الإلكتروني من التطبيق إلى الاحتراف والجودة. القاهرة: عالم الكتب، 2009م.

كاضم، سمير "واقع التعليم عن بعد في الجامعات العراقية في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر الطلبة وأعضاء هيئة التدريس"، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط: كلية العلوم، 2021م.

اليمين، فالته وصدارتي، فضيلة "عوائق استخدام التعليم الإلكتروني في تدريس طلبة الماستر بالجامعة الجزائرية"، المجلة العربية للإعلام وثقافة الطفل. ع (6)، 2019م.

ستيفان كيسكس، "تأثير اللغة الثانية في اللغة الأم مقاربة اللغة الثنائية" ترجمة وليد العناتي، مجلة تبين للدراسات الفكرية والثقافية، المركز العربي للأبحاث، م (5) ع (18)، 2016م.

يونسكو الأمم المتحدة، موجز سياسي، التعليم أثناء جائحة كوفيد19 وما بعدها، آب أغسطس، 2020م.

اليونيسكو، منظمة الأمم المتحدة للتربية والعلم والثقافة، 2017م. تم استرجاعه بتاريخ 22/7/1443هـ من:

 http://www.unesco.org/new/ar/social-and-human-sciences

ثانياً: المراجع الأجنبية:

Al-Amas, Omar. Distance education and traditional education in the balance. (In Arabic) Khartoum: International University of Africa Press, 2009.

Al-Ashi, Fayza, Strategies for activating the e-learning system at the university, (in Arabic) Journal of Human Sciences, Middle East University, Vol. (18) p. (2), 2018.

Al-Aswad, Venus, "Distance education obstacles and ways to confront them", (in Arabic) The Arab Journal of Specific Education, v. (5), v. (17), 2021 AD.

Al-Hudaibi, Ali, The Effect of the Proposed Atqan Strategy on Developing the Reading Comprehension Skills of Arabic Language Learners Who Native Speakers of Other Languages, (in Arabic) Al-Arabiya Journal for Speakers of Other Languages, International University of Africa, p. (13), 2012.

Al-Khatib, Maan "The Challenges of E-Learning in the Light of the Corona Crisis and Beyond".(in Arabic) 2020 AD. Retrieved from:  https://www.aljazeera.net/knowledgegate/opinions/2020/4/14/%D8%AA%D8%AD%D8%AF%DoonA%D8%A7%D8%AA 0% 5 %D8%A7%D8%A%D8%A%D8%A%D8%A%D8%A%D8%A%D8%A%D8%A%D8%A%D8%A%D8%A%D8%A7%Discovery,D8%A7%Dfollowers%B1%B%D8%BIL%D8%A3%D8%B2%D8%A9-%D8%B8%D8 %D8%B1%D on Instagram @6%D8%A7-)AF%D8%D8%A7

Al-Shdeifat, Munira, "The reality of the employment of distance education due to the Corona disease in the schools of the Mafraq district from the point of view of the school principals in them", (in Arabic) The Arab Journal for Scientific Publishing, p. (19), 2020 AD.

Al-Yaam, Faltah and Sadarati, the virtue of "obstacles to using e-learning in teaching master's students at the Algerian University",(in Arabic) The Arab Journal of Media and Child Culture. A. (6), 2019 AD.

Amer, Tariq. Distance education and open education. (in Arabic) Amman: Dar Al-Yazuri Al-Amya for Publishing and Distribution, 2013.

Amira, and others, "The characteristics and objectives of distance education and e-learning, a comparative study on the experiences of some Arab countries", (in Arabic) The Arab Journal of Literature and Human Studies. A. (6), 2019 AD.

Azmy, Nabil. Distance education theories and e-learning terminology. (in Arabic) Lebanon: Beirut Library, 2nd Edition, 2015.

Badi, Soham "Policies and Strategies for Employing Information Technology in Education", (in Arabic) Master's Thesis, Algeria: Mentouri University, 2005 AD.

Bates, Tony. Technology, e-learning and distance learning, translated by Walid Shehadeh. (in Arabic) Riyadh: Obeikan Library, 2007.

Hodges, Charles, and others. (2020): The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. EDUCAUSE MAGAZINE, Retrieved From:

 https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-    between-emergency-remote-teaching-and-onlinelearning?fbclid=IwAR0-Icg00fRWDzpZNAfUUbm4w82sEmnRvJaHnGUs27Mdp7LbD6WhLNlwiw.

Ishmael. E-learning from application to professionalism and quality. (in Arabic) Cairo: The World of Books, 2009.

Kadhim, Samir, "The reality of distance education in Iraqi universities in light of the Corona pandemic from the point of view of students and faculty members",(in Arabic) unpublished master's thesis, Middle East University: College of Science, 2021 AD.

Khalif, Zuhair "The difference between distance education and distance teaching in emergency situations".(in Arabic) 2020 AD. Retrieved from:

https://arabicpost.net/opinions/2020/04/02/%D8%A7%Dadobe1%D8%B1%D{2-%D8%A8%D{A%] %D8%A8%B9%D8%B9%D8%B9%D8%B9%D8%B9%D8%A8%D8%B9%D8%AF%D8%A%D8%A7%D8%D8%A%D8%AF%D8%B1%D8%D8%B3-%D8%B9%D8%D8% A8%D8%B9/.

Rabah, Maher. e-learning. (in Arabic) Amman: Dar Al-Murajab for Publishing and Distribution, 2014.

Sawalhieh, Emad, Integrating e-learning and legal education in times of crises, (in Arabic) Journal of Studies in Humanities and Social Sciences, vol. (3), v. (4), 2020 AD.

Stefan Kiskes, "The Impact of the Second Language on the Mother Language: A Bilingual Approach",(in Arabic) translated by Walid Al-Anati, Tabaween Journal for Intellectual and Cultural Studies, the Arab Research Center, vol. (5), vol. (18), 2016.

UNESCO United Nations, Policy Brief, Education during the COVID-19 Pandemic and Beyond, (in Arabic) August, 2020.

UNESCO, United Nations Educational Scientific and Cultural Organization, (in Arabic) 2017. Retrieved on 2/7/1443 AH from:

http://www.unesco.org/new/ar/social-and-human-sciences.

 Yulia, H. (2020). Online Learning to Prevent the Spread of Pandemic Corona Virus in Indonesia, English Teaching Journal,11(1).  

ثالثاً: المراجع الإلكترونية:

Berg, G., Simonson, M. (2018). Distance learning. Britannica. Retrieved, 2/12/2020. From

https://www.britannic:a.com/topic/distance-learning.

Basilaia, G., &Kvavadze, D. (2020). Transition to Online Education in Schools during a SARS-CoV-2 Coronavirus (COVID-19). Pandemic in Georgia. Pedagogical Research, 5(4), 50-66.

Yilmiz, Aysa. (2019): "Distance and Face-To-Face students' 2019perceptions towards distance education". Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE January, Volume: 20 Number: 1, Article 12.

Bibliography of the Arabic References:

Al-Aswad, Al-Zahra, "Distance Education Obstacles and Ways to Confront them", The Arab Journal of Specific Education, vol. (5), issue (17), 2021 AD.

Badi, Soham "Policies and Strategies for Employing Information Technology in Education", MA thesis, Algeria: Mentouri University, 2005 AD.

Bates, Tony. Technology, e-learning and distance learning, translated by Walid Shehadeh. Riyadh: Obeikan Library 2007 AD.

Al-Hudaibi, Ali, The effect of the proposed Atqan strategy on developing the reading comprehension skills of learners Arabic for Speakers of Other Languages", Journal of Arabic for Speakers of Other Languages, International University of Africa, vol. (13), 2012.

Al-Khatib, Maan, The Challenges of E-Learning in the Light of the Corona Crisis and Beyond. 2020 AD. It was completedRetrieved from: https://www.aljazeera.net/knowledgegate/opinions/2020/4/14/%D8%AA%D8%AD%D8%AF%DoonA%D8%A7%D8%AA D8 %A7%D8%A5%D8%D8%A%D8%A%D8%A%D8%A%D8%A%D8%A%D8%A%D8%A%D8%A%D8%A%D8%A%D8%A%D8%A%D8%A%D8%A7%Dadherence to,%D8%A7%D8%Adtail#%D8%A%D8%B%D8%A%D8%B2%D8%A9% #%D8%B1%D on Instagram @6%D8%A7-) %D8%D8%A7

Khalif, Zuhair "The difference between distance education and distance teaching in emergency situations". 2020 AD. It was completed Retrieved from:

https://arabicpost.net/opinions/2020/04/02/%D8%A7%Dadobe1%D8%B1%D{2%D8%A8%DinstagramA%D9%86%D8%A7%D8%Ban%D8%A%D8%B9%Dabi%D8%A8%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%A%D8%A%D8%AF%D8%B1%D8%A%D8B3%D8%B9%D8%A8 %D8%B9/

Rabah, Maher. e-learning. Amman: Dar Al-Murajab for Publishing and Distribution, 2014.

Al-Shdeifat, Munira, The reality of the employment of distance education due to Corona disease in the schools of the Mafraq Kasbah From the point of view of the school principals in it", The Arab Journal for Scientific Publishing, No. (19), 2020 AD.

Sawalhieh, Imad, Integrating e-learning and legal education in times of crises, Dirasat Journal In Humanities and Social Sciences, vol. (3), n. (4), 2020 AD.

Amer, Tariq. Distance education and open education. Amman: Dar Al-Yazuri Al-Amya for Publishing and Distribution, 2013.

Azmy, Nabil. Distance education theories and e-learning terms. Lebanon: Beirut Library, 2nd edition, 2015 AD.

Al-Ashi, Fayza, Strategies for activating the e-learning system at the university. Journal of Human Sciences Middle East University, Vol. (18) a.s. (2), 2018.

Al-Amas, Omar. Distance education and traditional education in the balance. Khartoum: The House of the International University of Africa For printing, 2009.

Amira, et al., The characteristics and objectives of distance education and e-learning, a comparative study of Experiences of some Arab countries", The Arab Journal of Literature and Human Studies, p. (6), 2019.

Gareeb, Ishmael. E-learning from application to professionalism and quality. Cairo: The world of books, 2009 AD.

Kadhim, Samir "The reality of distance education in Iraqi universities in light of the Corona pandemic from the point of view of Students and Faculty Members", unpublished master's thesis, Middle East University:  College of Science, 2021 AD.

Al-Yameen, Falah and Sadarati, the virtue of obstacles to using e-learning in teaching masters students At the Algerian University, The Arab Journal of Media and Child Culture, p. (6), 2019.

Stefan Kiskes, "The Impact of a Second Language on the Mother Language: A Bilingual Approach", translated by Walid Al-Anati, magazine Tabayyun for Intellectual and Cultural Studies, Arab Research Center, vol. (5) n. (18), 2016.

UNESCO United Nations, Policy Brief, Education during the COVID-19 Pandemic and Beyond, August, 2020 AD.

UNESCO, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2017. Retrieved on 22/7/1443 AH from: http://www.unesco.org/new/ar/social-and-human-sciences