مجلة اللغة العربية وآدابها

المعنى وضده في القرآن بين بلاغة التأكيد والتأسيس من خلال كتب المفسرين


Meaning and Its Opposite in the Quran Between the Rhetoric of Emphasis and Construction Through the Books of Exegetes

 د. سعيد بن عثمان بن محمد الملا

الكلمات مفتاحية: بلاغة، تأكيد المعنى، التأسيس في القرآن، الأضداد.

بحث منشور
DownloadPDF
الملخص

المستخلص

يعدُّ التأكيد من الأغراض البلاغية الكبرى، التي انطوت عليها مقاصد النظم البياني في القرآن الكريم، ولهذا جدَّ البحث هنا في الكشف عن نوع مهم منه، وهو ما كان المعنيان فيه واحدًا، وإن لم يأت تابعًا على سمت التوكيد. ومن صوره المهمة: تأكيد المعنى القرآني بضده المنفي.

وأهم ما تتميز به الأشكال المؤكِّدة، هي محافظتها على وظيفتها الأساسية التأسيسية، بالإضافة إلى معنى التوكيد، الذي دلت عليه في الخطاب.

وقد عني هذا البحث بادئ ذي بدء بالكشف عن المعاني التي شاركت التأكيد وتظافر معه في تقديم صورة المعاني في أعلى دلالتها، للوصول إلى الأغراض التي تتطلبها تلك المقامات. ثم دلف إلى دراسة تلك الشواهد التي اختارها اختيارًا قائمًا على التنوع الذي يجلي الصبغة المتكاملة له في البيان المحكم، وصنّفها تبعًا لأهم الصور الأسلوبية التي شكّلت فارقًا غنيًّا في التمايز المعنوي الذي جلّته هذه الشواهد بتلك الصبغة. فحضور العطف ـ في شواهد هذا الأسلوب ـ وهو الذي يقتضي مغايرة معنوية، مع التأكيد الذي إذ تأمل الناظر لمآل الجملتين وأنهما بالنظر إليه بمعنى واحد، أثار لديه تساؤلًا عن شأنه وشأن العطف.

كما تنوعت الجملتان المنظورتان في شواهد هذا الفن، بين كون الأخرى منفية والأولى مثبتة أو العكس، أو هي نهي والأولى أمر، أو تكون هي والتي قبلها مثبتتين أو منفيتين، بِعدِّ الإثبات أصلًا فرعه النفي؛ وقد تلمس البحث تبعًا لذلك آثارًا معنوية، ودلالات ممتدة، لاحت بسناها أمام القارئ المتدبر.

Abstract

Emphasis is one of the major rhetorical objectives, that constitute the cynosure of the objectives of eloquence structures in the Glorious Qur’an. For this reason, the research sought here to reveal an important type of it, which is what the two meanings in it are one, even if it did not come as a follower on the attribute of the emphasis. Among its important manifestations is: confirming the Qur'anic meaning with its opposite.

The most important characteristic of emphasizing forms is their preservation of their basic foundational function, in addition to the meaning of emphasis, which what indicated by the discourse.

First of all, this research was concerned with revealing the meanings that contribute in the emphasis and joined it in presenting the image of meanings at the highest level of connotation, in order to reach the purposes required by those situations. Then it went to study those evidences that were chosen based on the diversity that shows the integrated character of it in the precise statement, and classified them according to the most important stylistic images that formed a rich difference in the moral differentiation that these evidences showed in that color.

The presence of sympathy - in the evidence of this method - which requires a different moral, with the assertion that when the beholder contemplates the outcome of the two sentences and that they are looking at it with one meaning, he raises a question about it and the matter of sympathy.

The two sentences seen in the evidence for this art vary, between the other being negated and the first being affirmed or vice versa, or it is a prohibition and the first is an order, or it and the one before it are affirmed or negated, after the proof is originally its branch of negation; Accordingly, the research felt moral effects, and extended connotations, which became apparent in front of the discerning reader.

Key words: Rhetoric, meaning emphasis, construction in the Glorious Qur’an, contrasts.


مراجع

المصادر والمراجع

ابن الحاجب، محمد بن حسن الرضي الإسترباذي. شرح الرضي على الكافية. (تعليق يوسف حسن عمر). ليبيا، جامعة قابوس بني غازي، (1398ه).

ابن السراج. الأصول في النحو. (تحقيق عبد الحسين الفتلي). بيروت، مؤسسة الرسالة، (ط3).1996م

ابن جني، أبو الفتح عثمان. المحتسب في تبيين وجوه شواذ القراءات والإيضاح عنـها. (تحقيق: محمد عبد القادر عطا). بيروت، دار الكتب العلمية، (ط1). (1998. م).

 ابن رشد، أبو الوليد محمد بن أحمد. العبارة. (تحقيق جيرار جهامي). بيروت، دار الفكر اللبناني، (1992م).

ابن سيده، أبو الحسن علي بن إسماعيل المرسي. المحكم والمحيط الأعظم. (تحقيق عبد الحميد هنداوي). بيروت، دار الكتب العلمية، (ط1). (1421 هـ).

ابن عاشور، محمد الطاهر. التحرير والتنوير. تونس، الدار التونسية للنشر. (1984م).

ابن عرفة، أبو عبد الله محمد بن محمد. تفسير ابن عرفة. (المحقق د. حسن المناعي). تونس، مركز البحوث بالكلية الزيتونية (ط1). (1986 م).

ابن عطية الأندلسي، أبو محمد عبد الحق بن غالب. المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز. (تحقيق: عبد السلام عبد الشافي محمد). بيروت، دار الكتب العلمية، (ط1). (1422 هـ).

ابن فارس، أبو الحسين أحمد. مقاييس اللغة. دار الفكر، (1399ه).

ابن منظور، أبو الفضل جمال الدين الأنصاري. لسان العرب. بيروت، دار صادر، (ط3). (1414 هـ).

ابن هشام، جمال الدين الأنصاري. شرح قطر الندى وبل الصدى. (تحقيق محمد محيي الدين عبدالحميد). القاهرة، دار الكلمة للنشر والتوزيع (2012م).

 ابن هشام، جمال الدين عبدالله. أوضح المسالك. بيروت، دار الجيل، (ط 5). (1979.م).

ابن يعيش، أبو البقاء موفّق الدين. شرح المفصل. (تحقيق: إميل بديع يعقوب). بيروت، دار الكتـب العلمية، (ط1).

أبو موسى، محمد محمد. البلاغة القرآنية في تفسير الزمخشري وأثرها في الدراسات البلاغية، القاهرة، مطبعة وهبة، (1408ه).

الأزهري، خالد. شرح الشيخ خالد على الآجرومية. (باعتناء: نزار حمادي). تونس، نشر: دار إلمام ابن عرفة. (ط1)، (1331ه).

الألوسي، شهاب الدين محمود بن عبد الله الحسيني. روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني. (تحقيق: علي عبد الباري عطية). بيروت، دار الكتب العلمية، (ط1)، (1415هـ).

الأندلسي، أبو حيان محمد بن يوسف. البحر المحيط. (تحقيق: صدقي محمد جميل). بيروت، دار الفكر، 1420هـ.

البقاعي، إبراهيم بن عمر بن حسن الرُّباط. نظم الدرر في تناسب الآيات والسور. القاهرة، دار الكتاب الإسلامي.

البقري، أحمد ماهر. أساليب النفي في القرآن. الإسكندرية، المكتب العربي الحديث، (1989م).

بن حبنكة، عبد الرحمن الميداني. قواعد التدبر الأمثل لكتاب الله عز وجل. دمشق. دار القلم، (ط3). (2004 م).

التفتازاني، سعد الدين. المطول شرح تلخيص المفتاح. (تحقيق عبد الحميد هنداوي). بيروت، دار الكتب العلمية. (ط2) (2007م).

الجرجاني، عبد القاهر. أسرار البلاغة. (قرأه وعلّق عليه: محمود محمد شاكر). القاهرة، مطبعة المدني، دار المدني بجدة.

الجرجاني، عبد القاهر. دلائل الإعجاز. (تحقيق: محمود محمد شاكر). القاهرة، مطبعة المدني، دار المدني بجدة. (ط3). (1413ه).

الجرجاني، علي بن محمد. التعريفات. (تحقيق إبراهيم الأبياري). بيروت دار الكتاب العربي (ط3). (1996م).

الجعيد، إبراهيم بن علي. خصائص بناء الجملة القرآنية ودلالتها البلاغية في تفسير التحرير والتنوير. مكة المكرمة، جامعة أم القرى، كلية اللغة العربية، (1419ه).

الجوهري، أبو نصر إسماعيل بن حماد الفارابي. الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية. (تحقيق: أحمد عبد الغفور عطار). الناشر: بيروت، دار العلم للملايين. (ط4). (1407 هـ).

الرازي، فخر الدين. التفسير الكبير، المسمى بمفاتيح الغيب. بيروت، دار إحياء التراث العربي(1420ه).

رفاعي، رجب. بلاغة ضروب التأكيد في أحاديث الترغيب والترهيب. القاهرة، مجلة كلية اللغة العربية، العدد 21.، (2006م).

الزركشي، أبو عبد الله بدر الدين محمد بن عبد الله بن بهادر. البرهان في علوم القرآن. (المحقق: محمد أبو الفضل إبراهيم)، القاهرة، دار إحياء الكتب العربية، عيسى البابي الحلبي وشركاؤه، (ط1). (1376 ه).

الزمخشري، أبو القاسم جار الله محمود بن عمر. الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل. بيروت، دار الكتاب العربي. (ط3). (1407هـ).

الزمخشري، أبو القاسم جار الله محمود بن عمرو بن أحمد. أساس البلاغة. بيروت، دار بيروت للطباعة والنشر، (1984م).

سعد، محمود توفيق. صورة الأمر والنهي في القرآن الكريم. مصر، مطبعة الأمانة، (ط1). (1413ه).

السمين الحلبي، أبو العباس شهاب الدين أحمد بن يوسف. الدر المصون في علوم الكتاب المكنون. (تحقيق الدكتور أحمد محمد الخراط). دمشق، دار القلم.

سيبويه، أبو بشر عمرو بن عثمان. الكتاب. (تحقيق: عبد السلام محمد هارون). بيروت، دار الجيل، (ط1).

الشيخ علوان، نعمة الله النخجواني. الفواتح الإلهية والمفاتح الغيبية الموضحة للكلم القرآنية والحكم الفرقانية. مصر، الغورية، دار ركابي للنشر، (ط1). (1419هـ).

الشيرازي، عارف. عفو العافية في شرح الكافية. (تحقيق محمد مصطفى الخطيب)، بيروت، دار الكتب العلمية.

الصبان، محمد بن علي. حاشية الصبان. (تحقيق: إبراهيم شمس الدين) بيروت. منشورات محمد علي بيضون. دار الكتب العلمية.

الطيبي، شرف الدين الحسين بن عبد الله. فتوح الغيب في الكشف عن قناع الريب (حاشية على الكشاف). (تحقيق: إياد الغوج). جائزة دبي الدولية للقرآن الكريم، (ط1). (1434ه).

عباس، إسماعيل حسين. الكف بين النهي والنفي في القرآن الكريم- رؤية دلالية معاصرة. بغداد، الجامعة المستنصرية، كلية الآداب، قسم اللغة العربية.

عبيزة، عائشة. دراسة وظيفية لأسلوب التوكيد في القرآن. الجزائر، جامعة الحاج لخضر بباتنة، (2008م).

العثماني، بدرية بنت محمد بن حسن. من بلاغة القرآن الكريم في مجادلة منكري البعث. عمّان. دار الراية للنشر والتوزيع، (ط1). (1417ه).

الفاكهي، جمال الدين. الفواكه الجنية. (اعتنى بها خليل إبراهيم إبراهيم). بيروت، دار الكتب العلمية.

الفاكهي، جمال الدين. كشف النقاب عن مخدرات ملحة الإعراب. (تعليق محمود نصار). بيروت، دار الكتب العلمية.

فرج، سعيد بن أحمد. دوران اللفظ بين التأسيس والتوكيد. القصيم، جامعة القصيم، سجل بحوث مؤتمر النص الشرعي: القضايا والمنهج.

القاسمي، محمد جمال الدين بن محمد سعيد بن قاسم الحلاق. محاسن التأويل، (المحقق: محمد باسل عيون السود). بيروت، الناشر: دار الكتب العلمية، (ط1). (1418ه).

القزويني، أبو المعالي جلال الدين محمد بن عبد الرحمن بن عمر الشافعي. الإيضاح في علوم البلاغة. (تحقيق: محمد عبد المنعم خفاجي). بيروت: دار الجيل.

مبخوت، شكري. إنشاء النفي. جامعة منوبة، مركز النشر الجامعي، (2006م).

النجار، محمد علي. الخصائص، القاهرة، الهيئة المصرية العامة للكتاب، (ط4)..

وطار، خميسة. حـروف العطـف في العربيـــة وتطبيقــات من القرآن الكريم. (إشراف حمزة دحماني) الجزائر-أم البواقــي، جامعـة العربي بن مهيدي قسم اللغة والأدب العربي.

Bibliography

Afw Al-afya fe Sharh Al-kafya, by Areef Al-sherazi, authenticated by Mohammed Mostafa, Al-khateb, Dar Al-kotob Al-ilmoyah. 

AL KASHAF ‘AN HAQAEQ GHWAMED ALTANZEL, by Abi Quasem Jar Allah Mahmoud bin Amr Al-zamkhshari, Publisher: Dar Al-Kitab Al-Arabi, Biuret, 3rd Edition – 1407 H.  

Al-Bahr Al-Moheet, by Abu Hayyan Mohammed bin Yusuf bin Ali bin Yusuf bin Hayyan Atheer Al-Din Al-Andalusi, Authenticated by: Sidqi Mohammed Jamil, publisher: Dar Al-Fikr - Beirut, 1420.

Al-Balagha Al-Qura’niya fi Tafseer Al-Zamkhshri w Atharha fi Al-Derasat Al-Balaghiyya, by Sheikh Dr. Mohammed Mohammed Abu Musa, Wahba Press, 1408 edition.

Al-dor Al-mason fil oloum Al-ketab Al-maknon, by Abo Al-abass Shehab Al-deen. Ahmed bin Youssef bin Abduldaem, known as Sameen Al-halabi, authenticated by: Prof. Ahmed Mohammed Al-kharat. Dar El Qalam. 

Al-ebara, by Ibn Rushd, authenticated by Gerard Gihami, Dar Al Fikr Al Lubnani, Beirut, 1992 G. 

Al-Fawakeh Al-janiya le Jamal Aldeen Alfakhi, noted by Khalil Ibrahim Ibrahim, Dar Al-kotob Al-ilmoyah.

Al-Fawakeh Al-janiya le Jamal Aldeen Alfakhi, noted by Khalil Ibrahim Ibrahim, Dar Al-kotob Al-ilmoyah.

Al-fawateh Al-ikahya wa Al-mafateh Al-ghaybi Akmowadha Leljalem Al-qura’nya wa Al-hekam Al-forquanya, by Neama Allah Al-Nakhjwany, known as Al-sheikh Alwan: Dar Al-rkabi, Al-Ghoryaa.

Al-Muhkam wa-al-muhit al-a'zam, by Abu Al-Hassan Ali bin Ismail bin Sayiduhu Al-Mursi, authenticated by:: Abdul Hamid Hindawi, publisher: Dar al Kotob al ilmiyah, Beirut, 1st edition, 1421 H.

Al-Muhtasib in explaining the faces of the anomalous readings and clarifying them, by Ibn Jinn, authenticated by:: Mohamed Abdel Qader Atta. Dar al Kotob al ilmiyah, Beirut, 1st edition, 1998.

Al-Osoul fi Al-Nahw, by Ibn Al-Siraj, Authenticated by‎: Abdul-Hussein Al-Fatli. Al-Resalah Foundation, Beirut, 3rd edition, 1996.

Al-Ta’rifaat, by Ali bin Muhammad Al-Jarjani, Authenticated by: Ibrahim Al-Abyari, Dar Al-Kitab Al-Arabi. Beirut, Lebanon, 3rd edition, 1996.

Al-Tafsir Al-Kabir (Mafatih Al-Ghayb), Abu Abdullah Mohammed bin Omar, nicknamed Fakhr Ad-Din Al-Razi: House of Revival of Arab Heritage, Beirut, 1420H edition.

Al-Tahrir w Al-Tanweer (Tahrir Al-Ma’na Alsadid w Tanweer Alaql Algadid min Tafseer Al-Kitab Al-Majeed) by Muhammad al-Tahir Ibn Ashour al-Tunisi, Publisher: Dar Al-Nashr Al-Tunisiya, Tunis, 1984.

Asaleeb Al-Nafii fi Al- Qur’an, by Ahmed Maher Al-Baqari, The Modern Arab Office, 1989.

Asrar al-Balagha, by Abd al-Qaher al-Jurjani, read and commented on by: Mahmoud Muhammad Shaker, Publisher: Al-Madani Press in Cairo, Dar Al-Madani in Jeddah.

Awdah Al-Masalik, Dar Al-Jeel, Beirut, 5th edition, 1979.

Characteristic by Ibn Jinnie, authenticated by: Muhammad Ali Al-Najjar, Scientific Library.

Dalel Al-ejaz, by Abdelquaher Al-jerjani, authenticated by: Mahmoud Mohammed Shaker, Al-madani Printing House in Cairo, Dar Al-madani in Jeddah, 3rd Edition, 1413 H.  

Dawran Al-lafz bayn Al-tases wa Al-tawked, by Prof. Saaed bin Ahmed faraj, Scholarly journal, King Khaled University. 

Ensha’a Al-Nafii, by Shukri Mabkhout, Manouba University, University Publishing Center, 2006.

Fotoh Al-ghayb fe Al-kashf ‘An Quena’ Al-rayeb (Hasya A’la Al-kashaf) Le Sharaf Al-deen Al-hussein bin Abduallah Al-taybi, authenticated by Eyad Alghoh: Dubai International Holy Quran Award, 1st Edition, 1434 H.

Hashiyat Al-Sabban by Mohammed bin Ali Al-Sabban, Authenticated by: Ibrahim Shams Al-Din. Mohammed Ali Beydoun Publications, Dar Al-Kotoub Al-Ilmiyah, Beirut.

Horouf Al-Atf fi Al-Arabiya w Tatbiqat min Al-Quran Al-Karim, by Khamsa Watar, supervised by Hamza Dahmani, Department of Arabic Language and Literature, University of Larbi Ben M’hidi - Oum El Bouaghi - Algeria.

KASHF ANNEQAB ‘AN MUKHADARAT MULHAT AL-ERAB, by Jamal Aldeen Alfakhi, explained by Mahmoud Nassar, Dar Al-kotob Al-ilmoyah.

Lengthy explanation of the key to summarize, authenticated by:: Abdul Hamid Hindawi, publisher: Dar al Kotob al ilmiyah, Beirut, 2nd edition, 2007 G.

Lisan al-Arab, by Abu al-Fadl, Jamal al-Din Ibn Manzur al-Ansari, publisher: Dar Sader – Beirut, 3rd edition – 1414 H.

Nazm al Durar Fi Tanasub al Ayat wa al Suwar, by Ibrahim Ibn 'Umar Ibn Hasan Biqa'I, publisher: Dar kutub Al Islamiy, Cairo.

Of the eloquence of the Qur'an in the Baath dispute deniers, Badria bint Muhammad bin Hassan Al Othmani, Dar Al-Raya for Publishing and Distribution, 1st edition, 1417 H.

Proof Science in the Koran, by Abu Abdullah Badr Al-Din Mohammed bin Abdullah bin Bahader Al-Zarkashi, Authenticated by: Mohammed Abu Al-Fadl Ibrahim, 1st edition, Dar Ihya Al-Kutub Al-Arabiyaa Revival Issa Al-Babi Al-Halabi and his associates, 1376H.

Qawaid al-Tadabbur al-Amthal li Kitab Allah 'Azza wa-Jalla, by Abd al-Rahman bin Habannakah Al-Maydani, Dar El Qalam, Damascus, 3rd Edition, 2004 G.

Qawaid al-Tadabbur al-Amthal li Kitab Allah 'Azza wa-Jalla, by Abd al-Rahman bin Habannakah Al-Maydani, Dar El Qalam, Damascus, 3rd Edition, 2004 G.

Rhetoric legend in science, by Abu Al-Ma’ali Jalal Al-Din Mohammed bin Abdul Rahman bin Omar Al-Qazwini Al-Shafi’i, known as the preacher of Damascus, Authenticated by: Mohammed Abdul-Moneim Khafaji: Dar Al-Jeel, Beirut.

Roh Al-ma’ni fi tafser AL-quraan Al-azeem we Al-Saba Al-mothani, by Shehan Al-deen Mahmoud bin Abduallah Al-hossani Al-alosi, authenticated by: Ali Abdulbary Atya, publisher: Dar Al-kotob Al-ilmoyah, Biuret, 1st Edition, 1415 H. 

Sharah Al-radi ala Al-kafya, noted by Youssef Hassan Omar: Qabos bin Ghazi University 1398 H.

Sharh Al-mofasl, by Abo Mowafq Al-deen ibn Ya??sch, authenticated by Emil Badea Yaqoub, Dar Al-kotob Al-ilmoyah, Beirut, 1st Edition. 

Sharh Al-sheikh Khaled Al-azhari ala Alajromya, noted by Nizzar Hamadi, publisher: Dar Al-Imam ibn Arafa-Tunisia.

Sharh Qatr al?Nada wa?Ball al?Sada, by Jamal Ak-deen Al-Ansari known as Ibn Hisham, authenticated by Mohammed Mohi Al-deen Abdulhameed, Dar El Kalema Library, 2012 G.

Tafseer Ibn Arafa, by Abu Abdullah Mohammed bin Mohammed Ibn Arafa al-Tunisi al-Maliki, Authenticated by Dr. Hassan Al-Mannai, Publisher: Research Center at the Zaytouniya College, Tunis, 1, 198st edition 1986.

Taj al-Lugha wa Sihah al-Arabiya, by Abo Nasr Ismaeil bin Hamad Al-johari Al-farabi, authenticated by: Ahmed Abdulghfor Atared, publisher, Dar El Ilm Lilmalayin, Beirut, 1992 G.

The Basis of Rhetoric, by Abu Al-Qasim Jar Al-Lakh Mahmoud bin Amr bin Ahmed Al-Zamakhshari: Dar Beirut for Printing and Publishing, Beirut, 1984 G.

The brief editor in the interpretation of the dear book. Abu Muhammad Abd al-Haq ibn Ghalib ibn Abd al-Rahman ibn Tammam ibn Attia al-Andalusi al-Muharibi, authenticated by: Abdul Salam Abdul Shafi Muhammad, publisher: Dar al Kotob al ilmiyah, Beirut, 1st edition, 1422 H.

The characteristics of the syntax and semantics of Quranic interpretation in the rhetorical (liberation and enlightenment), by Ibrahim bin Ali Al-Juaid: College of Arabic Language, Umm Al-Qura University, 1419 H.

The Kitab of Sibawayh, authenticated by Abd El Salam Mohammed Haroun, Dar AL-Jeel, Biuret, 1st Edition.

The Kitab of Sibawayh, authenticated by Abd El Salam Mohammed Haroun, Dar AL-Jeel, Biuret, 1st Edition.

The merits of interpretation: Muhammad Jamal Al-Din bin Muhammad Saeed bin Qasim Al-Hallaq Al-Qasimi, investigator Muhammad Basil Ayoun Al-Aswad, publisher: Dar al Kotob al ilmiyah, Beirut, 1st edition, 1418 H.

The Prevention between Prohibition and Negation in the Quran (Contemporary vision), Dr. Ismail Abbas Hussein, Department of Arabic Language, College of Arts – Al-Mustansiriyah University. Baghdad.

The style: An analytical rhetorical study of the origins of literary styles, by Ahmed Al-Shayeb, Al-Nahda Library, Cairo, twelfth edition, 2003.