التوظيف البلاغي لمادتي(شَرى) و(بدّل) في النّظم القرآني

 

The Rhetorical Use of the Root Words (Shar?) and (Baddala) in the Qur’anic Composition

د., عبد المجيد بن محمد الصاعدي

الكلمات مفتاحية: التوظيف، البلاغي، النّظم القرآني، شرى وبدّل.

بحث منشور

المستخلص:

يتناول هذا البحث التوظيف البلاغي لمادتي(شرى) و(بدّل) في النّظم القرآني، من خلال تحليلهما تحليلا بلاغيا، يكشف عن الدلالات البلاغية الكامنة فيهما، وذلك بالوقوف على المعاني اللغوية والدلالات الصرفية والتركيبية، وعلاقة الأساليب البلاغية التي تتآزر معهما وفقا لمطابقتهما لمقامات القرآن الكريم.

وتأتي أهمية هذا الموضوع في تقارب هاتين المادتين في الدلالة التفاعلية التبادلية، وتعدد اشتقاقاتهما اللغوية بما يدعو إلى معرفة خصائصهما الدلالية في النّظم القرآني.

وقد سار البحث وفق المنهج الوصفي التحليلي مستفيدا من المنهج الاستقرائي والإحصائي، وصُنفت خطته في مقدمة، وتمهيد يتناول المعاني اللغوية لهاتين المادتين، ومبحثين: الأول عن مقامات مادة(شرى) في القرآن الكريم، فتضمن الحديث عن مقامات الترغيب والترهيب، والأحكام الشرعية، والقصص القرآني، والثاني عن مقامات مادة(بدّل) في القرآن الكريم فتضمن الحديث عن مقام بيان عظمة الله وقدرته، ومقامات الترغيب والترهيب، ومقام الأحكام الشرعية، والقصص القرآني، وخاتمة خلصت إلى أبرز النتائج، وثبت للمصادر والمراجع.

ومن أبرز نتائج هذا البحث: توظيف البيان القرآني مادتي(شرى)و(بدّل) في مقامات متنوعة، حيث أسهمت المادتان في تحقيق معنى الحث والتأكيد في مقام الترغيب، وتحقيق التحذير والنذارة في مقام الترهيب، وإيضاح الأحكام وغايتها، وحفظ الحقوق في مقام الأحكام الشرعية، وتجلية مقاصد القصص وتحقيق معنى العبرة والعظة في مقام القصص القرآني، وبيان عظمة الله تعالى والاستدلال على عزته وجلاله في مقام بيان عظمة الله وقدرته، وهو المقام الذي اختصت به مادة(بدّل) وكثر ورودها فيه.


Abstract

This research deals with the rhetorical use of the two root words (Shar?) and (Baddala) in the Qur’anic composition, through their rhetorical analysis, which reveals the rhetorical connotations inherent in them. This will be achieved by exploring the linguistic meanings, morphological and structural connotations, and the relationship of rhetorical styles that are synergistic with them according to their conformity to the situations in the Noble Qur’an.

This theme draws its importance from the convergence of these two root words in the interactive and reciprocal meaning, and the multiplicity of their linguistic derivations, which calls for knowing their semantic properties in the Qur’anic composition.

The research was executed in accordance with the descriptive analytical method, taking advantage of the inductive and statistical method. Its plan was classified in an introduction, a preface dealing with the linguistic meanings of these two root words, and two research topics: the first about the places where the root word (Shar?) was mentioned in the Noble Qur’an, which included discussion of the situations of encouragement and intimidation, legal rulings, and Quranic stories. The second research topic was on the places of the root word (Baddala) in the Noble Qur’an, which included discussion of the situation of stating All?h’s greatness and power, the situations of encouragement and intimidation, the situation of legal rulings, and Quranic stories. The research also contained a conclusion that stated the most prominent findings, and a list of references.

The most prominent findings of this research include that the Qur’anic discourse has explained the two root words (Shar?) and (Baddala) in various places, whereby both root words contributed to achieving the meaning of exhortation and affirmation in the situation of encouragement, and realization of warning and cautioning in the situation of intimidation, clarifying the legal rulings and their purpose, and preserving rights in the situation of legal rulings. Also is the clarification of the purposes underlying the Qur’anic stories, realizing the meaning of learning a lesson in the situation of Qur’anic stories, statement of the greatness of All?h Almighty and inference of His glory and majesty in the situation of stating All?h’s greatness and power, which is the situation specifically and frequently stated by the root word (Baddala).

Keywords: Use, Rhetoric, Quranic composition, Shar? and Baddala.

المصادر والمراجع:

الأزهري، محمد بن أحمد، تهذيب اللغة، تحقيق: محمد عوض مرعب، دار إحياء التراث العربي - بيروت- الطبعة: الأولى، 2001م.

الألوسي، محمود بن عبد الله، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، تحقيق: علي عبد الباري عطية، دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة: الأولى، 1415 هـ.

الأندلسي، ابن عطية، عبد الحق بن غالب، المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز، تحقيق: عبد السلام عبد الشافي محمد، دار الكتب العلمية -بيروت، الطبعة: الأولى - 1422 ه.

الأندلسي، أبو حيان محمد بن يوسف، البحر المحيط في التفسير، تحقيق: صدقي محمد جميل، دار الفكر – بيروت، الطبعة: 1420 هـ.

البقاعي، إبراهيم بن عمر بن حسن، نظم الدرر في تناسب الآيات والسور، دار الكتاب الإسلامي، القاهرة (د.ت د. ط).

الحموي الفيومي أبو العباس، أحمد بن محمد، المصباح المنير في غريب الشرح الكبير، المكتبة العلمية – بيروت (د.ت د. ط).

الخطيب، عبد الكريم يونس، التفسير القرآني للقرآن، دار الفكر العربي – القاهرة (د.ت د. ط).

الخفاجي، شهاب الدين أحمد بن محمد، حاشية الشهاب على تفسير البيضاوي (عناية القاضي وكفاية الراضي على تفسير البيضاوي)، دار صادر- بيروت (د.ت د. ط).

الرازي أحمد بن فارس، معجم مقاييس اللغة، تحقيق: عبد السلام محمد هارون، دار الفكر، 1399هـ - 1979م (د.ط).

الرازي محمد بن عمر بن الحسن، مفاتيح الغيب (التفسير الكبير)، دار إحياء التراث العربي - بيروت، الطبعة: الثالثة - 1420 ه.

الراغب الأصفهاني، الحسين بن محمد، المفردات في غريب القرآن، تحقيق: صفوان عدنان الداودي، دار القلم، الدار الشامية- دمشق بيروت، الطبعة: الأولى - 1412 ه.

الراغب، عبد السلام أحمد، وظيفة الصورة الفنية في القرآن، فصلت للدراسات والترجمة والنشر- حلب، الطبعة: الأولى، 1422 هـ - 2001 م.

الزركشي، محمد بن بهادر بن عبد الله، البرهان في علوم القرآن، دار المعرفة - بيروت، 1391ه، تحقيق: محمد أبو الفضل إبراهيم (د.ط).

الزمخشري، محمود بن عمر بن أحمد، الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، دار الكتاب العربي- بيروت، الطبعة: الثالثة - 1407 هـ.

أبو زهرة، محمد بن أحمد، زهرة التفاسير، دار الفكر العربي، (د.ت د. ط).

الطبري، محمد بن جرير بن يزيد، جامع البيان في تأويل القرآن، تحقيق: أحمد محمد شاكر، مؤسسة الرسالة، الطبعة: الأولى، 1420 هـ - 2000 م.

الطيبي، شرف الدين الحسين بن عبد الله، فتوح الغيب في الكشف عن قناع الريب (حاشية الطيبي على الكشاف)، مقدمة التحقيق: إياد محمد الغوج، القسم الدراسي: د. جميل بني عطا، المشرف العام على الإخراج العلمي للكتاب: د. محمد عبد الرحيم سلطان العلماء، جائزة دبي الدولية للقرآن الكريم، الطبعة: الأولى، 1434 هـ - 2013 م.

ابن عاشور، محمد الطاهر، التحرير والتنوير، الدار التونسية للنشر، تونس-1984م (د.ط).

عبد الله، عايد محمد، دلالة فعلي البيع والشراء في القرآن الكريم، مجلة مركز دراسات الكوفة، العدد العاشر، 2011م.

العمادي، أبو السعود، محمد بن محمد بن مصطفى، إرشاد العقل السليم إلى مزايا الكتاب الكريم، دار إحياء التراث العربي-بيروت (د.ت).

العمايرة أنس، مقال بعنوان: (الفرق بين شرى واشترى في التعبير القرآني) الموقع الإلكتروني الموسوم بـــــ (إعجاز القرآن والسنة- الإعجاز اللغوي والبياني-) على الرابط: https://2u.pw/3G3vA

الفراء أبو زكريا، يحيى بن زياد، معاني القرآن، تحقيق: أحمد يوسف النجاتي ومحمد علي النجار وعبد الفتاح إسماعيل الشلبي، دار المصرية للتأليف والترجمة – مصر، الطبعة: الأولى (د.ت).

القرطبي، محمد بن أحمد بن أبي بكر، الجامع لأحكام القرآن (تفسير القرطبي)، تحقيق: أحمد البردوني وإبراهيم أطفيش، دار الكتب المصرية – القاهرة، الطبعة: الثانية، 1384هـ - 1964 م.

محمد حسن حسن جبل، المعجم الاشتقاقي المؤصل لألفاظ القرآن الكريم، مكتبة الآداب-القاهرة، الطبعة: الأولى، 2010 م.

المطعني، عبد العظيم إبراهيم محمد، خصائص التعبير القرآني وسماته البلاغية، مكتبة وهبة، الطبعة: الأولى، 1413 هـ - 1992 م.

النيسابوري، مسلم بن الحجاج، صحيح مسلم، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، دار إحياء التراث العربي-بيروت (د. ت د.ط).


Bibliography

Al-Azhari, Muhammad bin Ahmad, Tahdhib al-Lughah, edited by: Muhammad Awad Mur’eb, Dar 'Ihya' al-Turath al-‘Arabi - Beirut – 1st Edition, 2001.

Al-Alusi, Mahmoud bin Abdullah, Ruh al-Ma’ani Fi Tafsir al-Qur’an al-‘Azim Was-Sab’e al-Mathani, edited by: Ali Abdul-Bari Atiyyah, Dar al-Kutub al-Ilmiyyah - Beirut, 1st Edition,1415 AH.

Al-Andalusi, Ibn Atiyyha, Abdul Haq bin Ghalib, Al-Muharrar al-Wajiz Fi Tafsir al-Kitaab al-Aziz, edited by: Abdus-Salam Abdus-Shafi Muhammad, Dar al-Kutub al-Ilmiyyah - Beirut, 1st Edition, 1422 AH.

Al-Andalusi, Abu Hayyan Muhammad bin Yusuf, Al-Bahr al-Muhit fi al-Tafsir, edited by: Sidqi Muhammad Jamil, Dar al-Fikr - Beirut, 1420AH edition.

Al-Biqa’ei, Ibrahim bin Umar bin Hassan, Nazm al-Durar fi Tanasub al-Aayaat was-Suwr, Dar al-Kitab al-Islami, Cairo, (without publication date nor edition).

Al-Hamawi Al-Fayyumi Abu al-Abbas, Ahmad bin Muhammad, Al-Misbah al-Munir fi Ghareeb al-Sharh al-Kabeer, Al-Maktabah al-‘Elmiyyah – Beirut, (without publication date nor edition).

Al-Khatib, Abdul Karim Yunus, Al-Tafsir al-Qur’ani lil-Qur’an, Dar al-Fikr al-Arabi – Cairo, (without publication date nor edition).

Al-Khafaji, Shihab al-Din Ahmad bin Muhammad, Hashiyat al-Shehab ala Tafsir al-Baydawi entitled (‘Enayat al-Qadi wa Kifayat al-Radi ala Tafsir al-Baydawi), Dar Sādir – Beirut, (without publication date nor edition).

Al-Razi Ahmad bin Faris, Mu’jam Maqayis al-Lughah, edited by: Abdul Salam Muhammad Haroun, Dar al-Fikr, 1399 AH - 1979 (without edition No.).

Al-Razi Muhammad bin Umar bin Al-Hassan, Mafatih al-Ghayb (al-Tafsir al-Kabir), Dar 'Ihya' al-Turath al-‘Arabi - Beirut, 3rd edition - 1420AH.

Al-Rāghib al-Asfahani, Al-Hussein bin Muhammad, Al-Mufradat fi Ghareeb al-Qur’an, edited by: Safwan Adnan Al-Daudi, Dar al-Qalam, Al-Dar Al-Shamiya – Damascus, Beirut, 1st Edition: 1412 AH.

Al-Rāghib, Abdus-Salam Ahmad, Wazifat al-Suwrah al-Fanniyyah fi al-Qur’an, Fussilat for Studies, Translation and Publishing - Aleppo, 1st Edition, 1422 AH - 2001.

Al-Zarkashi, Muhammad bin Bahadir bin Abdullah, Al-Burhan fi ‘Ulum al-Qur’an, Dar Al-Ma’rifah- Beirut, 1391 AH, edited by: Muhammad Abu Al-Fadl Ibrahim, (without edition No.).

Al-Zamakhshari, Mahmoud bin Umar bin Ahmad, Al-Kashaaf ‘An Haqayiq Ghawamid al-Tanzil, Dar Al-Kitab al-Arabi - Beirut, 3rd edition - 1407 AH.

Abu Zuhra, Muhammad bin Ahmad, Zahrat al-Tafasir, Dar al-Fikr al-Arabi, (Without Publication Date Nor Edition).

Al-Tabari, Muhammad bin Jarir bin Yazid, Jami’ al-Bayan fi Ta’wil al-Qur’an, edited by: Ahmad Muhammad Shakir, Al-Risala Foundation, 1st edition, 1420 AH - 2000.

Al-Taibi, Sharaf al-Din al-Hussein bin Abdullah, Futuh al-Ghayb fi al-Kashf ‘An Qina’ al-Raib (Hashiyat al-Taybi ‘Alaa al-Kasshaf), Introduction edited by: Iyad Muhammad Al-Ghouj, Study section edited by: Dr. Jamil Bani Ata, General Supervisor of the Scientific Printing of the Book: Dr. Muhammad Abdur-Rahim Sultan Al Ulama, Dubai International Noble Qur’an Award, 1st edition, 1434 AH - 2013.

Ibn Ashour, Muhammad Al-Tahir, Al-Tahrir wat-Tanwir, Tunisian Publishing House, Tunis-1984 AH (Without Edition No.).

Abdullah, Ayed Muhammad, Dalalat Fi’lay al-Ba’e was-Shirā' fi al-Qur’an al-Karim, Journal of Kufa Studies Center, Issue 10, 2011.

Al-Emadi, Abu Al-Saud, Muhammad bin Muhammad bin Mustafa, 'Irshad al-Aql al-Salim 'ilaa Mazaya al-Kitaab al-Karim, Dar 'Ihya' al-Turath al-‘Arabi - Beirut (Without Publication Date ).

Al-Amayirah Anas, Article entitled: (Al-Farq bayna Sharā wa Ishtarā fi al-Ta’bir al-Qur’ani), the website tagged as (The Miracles of the Qur’an and Sunnah - Linguistic and Verbal Miracles-) via the link: https://2u.pw/3G3vA.

Al-Farr’a Abu Zakariyya, Yahya bin Ziyad, Ma’ani al-Qur’an, edited by: Ahmad Yusuf Al-Najati, Muhammad Ali Al-Najjar and Abdul-Fattah Ismail Al-Shalabi, Dar Al-Misriyyah for Authoring and Translation - Egypt, 1st Edition, (Without Publication Date).

Al-Qurtubi, Muhammad bin Ahmad bin Abi Bakr, Al-Jami’e li'Ahkam al-Qur’an (Tafsir al-Qurtubi), edited by: Ahmad Al-Baradouni and Ibrahim Atfiesh, Dar al-Kutub al-Misriyyah - Cairo, 2nd Edition, 1384 AH - 1964.

Muhammad Hassan Hassan Jabal, Al-Mu’jam al-Ishtiqaqi al-Mu’assal li'-Alfaz al-Qur’an al-Karim, Maktabat al-Aadab- Cairo, 1st Edition, 2010.

Al-Mat’ani, Abdul Azim Ibrahim Muhammad, Khasayis al-Ta’bir al-Qur’aani Wasimatuhu al-Balaghiyyah, Maktabat Wahbah, 1st Edition, 1413 AH - 1992.

Al-Naisaburi, Muslim bin al-Hajjaj, Sahih Muslim, edited by: Muhammad Fuad Abdul-Baqi, Dar 'Ihya' al-Turath al-‘Arabi - Beirut (without publication date nor edition).