فاعلية برنامج قائم على التدوين الصوتي في ضوء المدخل الوظيفي في تنمية مهارات الاستماع لدى متعلمي اللغة العربية واتجاهاتهم نحوه

The Effectiveness of  A Podcast-Based Program

in Light of the Functional Approach for Developing Listening Skills for Arabic Language Learners and their Attitudes

 

د. خليوي سامر خليوي العياضي

الكلمات مفتاحية: التدوين الصوتي، podcast، مهارات الاستماع، الاتجاه نحو استخدام التدوين الصوتي.

بحث منشور

المستخلص

هدف  هذا البحث إلى تنمية مهارات الاستماع لدى متعلمي اللغة العربية لغير الناطقين بها؛ من خلال برنامج قائم على تقنية التدوين الصوتي (Podcast) في ضوء المدخل الوظيفي، وقياس اتجاهاتهم نحو تقنية التدوين الصوتي وتنميته لمهارات الاستماع, واستخدم الباحث المنهج الوصفي وشبه التجريبي لإنجاز البحث، حيث تم بناء استبانة لمهارات الاستماع اللازمة لمتعلمي اللغة العربية لغير الناطقين بها "المستوى المتوسط" وفي ضوئها تم بناء البرنامج القائم على التدوين الصوتي في ضوء المدخل الوظيفي، وتمثلت عينة البحث في ثمانية عشر طالبا من طلاب المستوى الثالث بمعهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية .

وقد توصل البحث إلى نتائج من أهمها  وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة  (0.025)  بين متوسطي درجات عينة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي في اختبار مهارات الاستماع لصالح التطبيق البعدي، والذي يدل على فاعلية البرنامج القائم على التدوين الصوتي في ضوء المدخل الوظيفي  في تنمية مهارات الاستماع لدى عينة البحث، كذلك جاءت نتائج قياس اتجاه متعلمي اللغة العربية نحو استخدام تقنية التدوين الصوتي لتنمية مهارات الاستماع مرتفعة جدا؛ حيث حصل على متوسط وقدره "4.48"، مشيرين إلى أنهم يرون هذه التقنية تؤدي إلى تنمية مهارات الاستماع.

Abstract

The research study seeks to develop listening skills for Arab language learners who are non-native speakers of Arabic, through a podcast-based program in light of the functional approach, and the measurement of their attitude towards podcast technology for developing listening skills. The researcher employs the descriptive and the semi-experimental approaches in conducting the research, where a questionnaire was developed for the necessary listening skills for learners of Arabic for non-native speakers of the "intermediate level" and in light of it the podcast-based program was built in light of the functional approach. The research sample includes eighteen third level students at Islamic University’s Arabic Language Institute .  

The research reached some significant findings, including:

There is a statistically significant difference at the level of significance (0.025) between the mean scores of the research sample in the pre and post applications in the listening skills test in favor of the post application, which indicates the effectiveness of the program based on podcast in light of the functional approach in developing the listening skills of the research sample. The results of measuring the attitude of Arabic language learners towards the use of podcast technology to develop listening skills are very high; Where he got an average of "4.48", indicating that they see this technique leads to the development of listening skills.

Keywords: Podcast – Listening Skills – Podcast Usage Attitude.

المصادر والمراجع:

شعيب، أبو بكر، المهارات اللغوية ) مفهومها، أهدافها، طرق تدريسها، تقويمها (، الدمام: مكتبة المتنبي، 1435هـ.

أكرم , حبه بنت أحمد، "فاعلية برنامج تدريبي قائم على بث الوسائط البودكاست في تنمية مهارات تدبر النص القرآني لدى معلمات القرآن الكريم"، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية شؤون البحث العلمي والدراسات العليا، الجامعة الإسلامية بغزةGI، (٢٠١٩).

تميم, عبدالله آل، "فاعلية برنامج قائم على المدخل الوظيفي في تنمية مهارات التنور اللغوي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية"، مجلة كلية التربية، جامعة أسيوط، كلية التربية GI، مجلد ٣٦، عدد ١، ٢٠٢٠م، ص ص ٤١-٧٤.

الحديبي, علي، "تصور مقترح للتغلب على المشكلات التي تواجه الجهات المعنية بتعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى"، مجلة كلية التربية بأسيوط GI، مج ٣٣، ع١، 2017م، ص ص : ١-٥٦ .

الحديبي, علي (٢٠١٨)، "برنامج قائم على التعلم المنظم ذاتيا لتنمية مهارات استخدام التقنية في التدريس والاتجاه نحو التقنية لدى متعلمي اللغة العربية لغير الناطقين بها"، مجلة العلوم التربوية والنفسية GI، المجلد 19، العدد 1، 2018م، ص ص : ١٤١-١٩٠.

حطب, فؤاد أبو، القدرات العقلية،  القاهرة: مكتبة الانجلو المصرية، ١٩٩٠م.

حميدة, السيد فتوح، "تصميم برنامج قائم على المدخل الوظيفي لتنمية سلوكيات الأمان والسلامة في (المنزل / المدرسة / الطريق) اللازمة لأطفال مدارس التربية الفكرية"، المجلة التربوية، كلية التربية، جامعة سوهاج GI، 2019م.

الربابعة, إبراهيم (٢٠١٩)، "تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها من منظور المدخل الوظيفى"، مجلة دراسات، العلوم الإنسانية والاجتماعية، الجامعة الأردنية GI،  مج ٤٦، ع١، 2019م، ص ص: ١٠٥-١٢٢.

رشوان ؛ أحمد علي، "فاعلية استخدام المدخل الوظيفي في تنمية مهارات التحدث الوظيفية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين باللغة الأسبانية"، دراسات في المناهج وطرق التدريس، جامعة عين شمس، كلية التربية، الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس GI، ع ١٤١، 2008م، ص ص ٧٠-١١٧.

السناني, ماجد، فاعلية برنامج مقترح قائم على المدخل الوظيفي في علاج الصعوبات النحوية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، رسالة دكتوراة . (٢٠١٧).

عبدالرحمن, سعد، القياس النفسي -النظرية والتطبيق-، القاهرة: دار الفكر العربي، ١٩٩٨م.

العتبيبي, محمد علي عياد، "فاعلية توظيف أدوات الجيل الثاني للويب في اكتساب طلاب كلية إدارة الأعمال بعفيف لمهارات استخدام الحوسبة السحابية واتجاهاتهم نحو هذه الأدوات"، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية GI، مج ٢٨، ع٤، 2020م ص ص: ١٨٥-٢١٧.

عريف, هنية ؛ لبوخ بوجملين، "المداخل الحديثة في تعليم اللغة العربية من تعليم اللغة إلى تعليم التواصل باللغة"، مجلة الأثر GI، ع ٢٣، 2015م، ص ص ٢١ -٣٠ .

علام, صلاح الدين محمود، القياس والتقويم التربوي والنفسي "أساسياته وتطبيقاته وتوجهاته المعاصرة، القاهرة: دار الفكر العربي، 2000م.

عماشة, محمد، "تصميم برنامج تدريبي قائم على التكامل بين تكنولوجيا (تقنية) بث الوسائط (البودكاستينج) وشبكات الخدمات الاجتماعية وفاعليته في تنمية بعض مهارات استخدام التطبيقات التعليمية للويب لدى معلمي التعليم العام واتجاهاتهم نحوها"، الجمعية العربية لتكنولوجيا التربية العربية وجامعة القاهرة – معهد الدراسات التربوية GI، مج ٢، 2011م، ص ص: ٤٩١-٥٤٧.

عوض, فايزة السيد،وآخرون، مداخل تعليم اللغة العربية : رؤية تحليلية، مباحث لغوية ٤٤،  الرياض: مركز الملك عبدالله لخدمة اللغة العربية، 2019م.

الغامدي, منال عبدالله، "فاعلية البودكاست التعليمي فى تنمية مهارة التحدث باللغة الإنجليزية لدى طالبات المرحلة المتوسطة"، المؤسسة العربية للبحث العلمي والتنمية البشرية GI، ع ١٠، 2018م، ص ص: ١٥٠-٢٠٠ .

الفيومي, الزهراء السيد، "استخدام القصص الرقمية في تنمية مهارات فهم المسموع والمقروء في اللغة العربية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية"، مجلة القراءة والمعرفة، الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة GI، ع ٢١٣، 2019، ص ص : ٢٣٣-٢٥٣.

قاسم, محمد ؛ والحديبي, علي، معايير تعليم اللغة العربية، الرياض: المركز التربوي للغة العربية لدول الخليج، 2015م.

هارون, الطيب أحمد (٢٠١٣)، "فاعلية تقنية البودكاست التعليمي في تدريس الأحياء على التحصيل الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية"، كلية التربية النوعية، جامعة المنصورة GI، ع ٣٢، 2013م، ص ص :٣٧٤-٤١٩.

همشري, عمر أحمد، "واقع استخدام طلبة كلية العلوم التربوية في جامعة الزرقاء لمواقع التواصل الاجتماعي كمصادر للمعلومات واتجاهاتهم نحوها"، مجلة الزرقاء للبحوث والدرسات الإنسانية GI، مج ١٨، ع ٣، 2018م، ص :٣٨٧-٤٠٢.

والي, فاضل فتحي (١٩٩٨)، تدريس اللغة العربية في المرحلة الابتدائية. طرقه، أساليبه، قضاياه، المملكة العربية السعوية: دار الأندلس للنشر والتوزيع، حائل، 1998م.


Bibliography

Abdel-Rahman, Saad, Psychometrics - Theory and Application -,(in Arabic), Cairo: Arab Thought House, (1998)

Abdulrahman, Basalama, and Widodo ,The Impact Of Podcasts On Efl Students’listening Comprehension." nternational Journal of Language Education, 2(2) (2018), pp 23-33.

Akram, Habeh Bint Ahmed, The effectiveness of a training program based on the use of podcast in developing the skills of deep understanding (Tadabbur) of the Quranic text for Quran teachers,(in Arabic) Journal of the Islamic University for Educational and Psychological Studies, Scientific Research Affairs and Postgraduate Studies, the Islamic University of Gaza. (2019).

Al-Fayoumi, Al-Zahra Al-Sayed, The Use of Digital Stories in Developing Listening and Reading Comprehension Skills in the Arabic Language among Elementary School Students,(in Arabic), Reading and Knowledge Magazine, Egyptian Society for Reading and Knowledge, No. 213, (2019), pp. 233-253.

Al-Ghamdi, Manal Abdullah, The Effectiveness of the Educational Podcast in Developing the Skills of Speaking English among Middle School Students,(in Arabic), The Arab Foundation for Scientific Research and Human Development, No. 10, (2018), pp. 150-200.

Al-Hudaybi, Ali, A programme based on self-regulated learning for developing tafl teachers’ skills of implementing technology in education, and attitude towards technology ,(in Arabic), Journal of Educational and Psychological Sciences, Volume 19, Issue 1, (2018), pp: 141-190.

Al-Hudaybi, Ali, a proposal to overcome the problems facing the authorities concerned with teaching the Arabic language to speakers of other languages,(in Arabic), Journal of the Faculty of Education in Asyut, Vol. 33, Issue 1, (2017) pp: 1-56.

Allam, Salah El-Din Mahmoud, Educational and psychological measurement and evaluation, “Its fundamentals, applications, and contemporary trends.”,(in Arabic), Cairo: Arab Thought House, (2000)

Al-Otaibi, Muhammad Ali Ayyad, The Effectiveness of Employing Second Generation Web Tools in Afif College of Business Administration Students' Acquiring Skills in Using Cloud Computing and Their Attitudes Toward These Tools,(in Arabic), Journal of the Islamic University for Educational and Psychological Studies, Vol. 217. (2020).

AlQasim, N, and Al Fadda ,From Call to Mall: The Effectiveness of Podcast on EFL Higher Education Students' Listening Comprehension." English Language Teaching , 6(9), (2013), pp 30-41.

Al-Rababa`, Ibrahim, Teaching Arabic to Non-Speakers from a functional approach Perspective,(in Arabic), Dirasat Journal, Humanities and Social Sciences, University of Jordan, Vol. 46, Issue 1, (2019), pp: 105-122.

Al-Senani, Majed, Effectiveness of a proposed program based on functional approach in treating grammatical difficulties among Arabic language learners speaking other languages,(in Arabic),ph.D. (2017).

Amasha, Muhammad, Designing a training program based on integration between podcasting technology and social service networks and its effectiveness in developing some skills of using educational applications for the web among public education teachers and their attitudes towards it,(in Arabic), The Arab Society for Arab Education Technology and Cairo University - Institute of Educational Studies, Volume 2, (2011). pp. 491-547.

Areef, Haniyeh; Labok Boujmelin, Modern Approaches to Teaching Arabic from Language Teaching to Teaching Language Communication,(in Arabic), Al-Athar Magazine, No. 23, (2015), pp. 21-30..

Awad, Fayza Al-Sayed, and others, Approaches for Teaching Arabic: An Analytical View,(in Arabic), Linguistic Investigations 44, Riyadh: King Abdullah Center for Arabic Language Service, (2019).

Farangi, M. R., Nejadghanbar, H., Askary, F., & Ghorbani, A,"The effects of podcasting on EFL upper-intermediate learners’ speaking skills." CALL-EJ Online. (2015).

Hamida, Alsayed. Fattouh, designing a program based on the functional approach to develop safety and security behaviors in "home / school / road" needed for children of intellectual education schools,(in Arabic),The Educational Journal, College of Education, Sohag University. (2019).

Hamshari, Omar Ahmed, The Reality of Using Social Media by Students of the College of Educational Sciences at Zarqa University for social media as sources of information and their attitudes towards it,(in Arabic), Zarqa Journal for Research and Humanitarian Studies, Vol. 18, No. 3, (2018), pp. 387-402.

Haroun, Al-Tayyib Ahmed, The Effectiveness of Educational Podcast Technology in Teaching Biology to Academic Achievement Among High School Students, College of Specific Education, Mansoura University, No. 32, (2013), pp. 374-419.

Hatab, Fouad Abu, Mental Abilities,(in Arabic), Cairo:  The Anglo-Egyptian Library, (1990).

in Developing Linguistic Enlightenment  Skills among Elementary School Students,(in Arabic) Journal of the College of Education, Assiut University, College of Education, Volume 36, No. 1 41-74.

in Developing Linguistic Enlightenment Skills among Elementary School Students,(in Arabic) Journal of the College of Education, Assiut University, College of Education, Volume 36, No. 1 41-74.

Khany, and Abol-Nejadian, "The Effect Of Podcast On ranian EFL Learners' Listemng Comprehension." 3rd Edition Of The ICT For Language Learning Conference. (2010).

Li, Ho Ching ,Using podcasts for learning English: perceptions of Hong Kong Secondary 6 ESL students." Début: the undergraduate journal of languages, linguistics and area studies, 86. (2010).

Masika, M. M., & athors. Use of mobile learning technology among final year medical students in Kenya. Pan African Medical Journal , Vol 21 ,No 1. . (2016)

Qasim, Muhammad; Al-Hudaibi, Ali, Standards for Teaching Arabic,(in Arabic), Riyadh: Educational Center for the Arabic Language for the Gulf States, (2015).

Rahman ,podcast effects on efl learners listening comprehension." universitas negeri makassar، Doctoral dissertation. (2018).

Shuaib, Abu Bakr, Language Skills (its concept, objectives, methods of teaching, and evaluation),(in Arabic) , Dammam: Al-Mutanabi Library (1435 AH).

Similarweb,https://www.similarweb.com/website/soundcloud.com/. (2021)

Taber, K. S ,The use of Cronbach’s alpha when developing and reporting research instruments in science education." Research in Science Education , (2018) pp 1273-1296.

Tamim, Abdullah Al, The Effectiveness of a Program Based on functional approach. (2020).

Tamim, Abdullah Al, The Effectiveness of a Program Based on functional approach. (2020)

The Effectiveness of Using Functional Approach in Developing Functional Speaking Skills for Spanish-Speaking Arabic Language Learners. Studies in Curriculum and Teaching Methods,(in Arabic), Ain Shams University, College of Education, Egyptian Association for Curricula and Teaching Methods, pp. 141, p. 70- 117.

UNESCO. Mobile learning for teachers in Africa and the Middle East: exploring the potential of mobile technologies to support teachers and improve practice. (2012)

Vázquez-Cano. Mobile Distance Learning with Smartphones and Apps in Higher Education . Educational Sciences: Theory and Practice, Vol 14, No4. (2017). 

Voxnest ,coronavirus-impact-on-podcast-listening

. https://blog.voxnest.com/coronavirus-impact-on-podcast-listening. (2020)

Wali, Fadel Fathy, Teaching Arabic at the elementary stage. His Methods, Methods, and Issues,(in Arabic), Saudi Arabia: Dar Al-Andalus for Publishing and Distribution, Hail, (1998).