توظيف النقاد السعوديين لمواقع التواصل الاجتماعي (تويتر أنموذجاً): الأسباب، والسمات، والوسائل
Saudi Critics' Employment of Social Media (Twitter as example):
Reasons, Features, and Tools
د.بدر بن علي المقبل
المستخلص
يهدف هذا البحث إلى دراسة وظيفة الناقد
الأدبي في تويتر، فمع انتشار منصات التواصل الاجتماعي، لم يعد الناشر التقليدي هو
الوسيط الذي يمتلك المنصة الوحيدة التي تجمع بين الناقد والمتلقي، بل أصبح الناقد
قادراً على مواجهة قارئه مباشرة، وكان اختيار تويتر مبنيًّا على الجماهيرية التي
تحظى بها هذه المنصة بين النقاد والجماهير، كما يسعى البحث لتسليط الضوء على
الأسباب المتخفية وراء استعمال النقاد لهذه الوسيلة وأدواتها التقنية، من خلال:
إلقاء الضوء على الموضوعات التي يطرحها الناقد في صفحته الشخصية، والسببية المتحكمة
في التغريد لديه، والأساليب المستعملة في تقديم رؤيته، وسمات المحتوى النقدي الذي
يقدمه، والعوامل المؤثرة في وظيفته في تويتر.
وبالاستعانة
بالمنهج التحليلي تمكن البحث من الإجابة عن بعض هذه الأسئلة، حيث اتضح أن السببية المتحكمة في تغريد النقاد هي:
التسويق للذات على مستوى المنجز أو المشاركة، والإشهار للآخر سواء أكان ذاتاً أو
حدثاً أو معرفة، بالإضافة إلى الوظيفة الاجتماعية المهتمة بتعزيز العلاقة بين
المشتغلين في المجال النقدي، والوظيفة الجمالية المعنية بالكشف عن مواطن الإبداع
في النصوص الأدبية، إلى جانب الوظيفة الاشتباكية القائمة على إسهام النقاد في أي
وسم مرتبط بالقضايا الأدبية والنقدية للإدلاء بوجهة نظرهم.
كما تبين أن سمات المحتوى النقدي لأشكال هذا التوظيف يغلب عليها الانطباعية، والسخرية، والمجاملة، وقليلة هي المواضع التي تتسم بالموضوعية والتحليل المطوّل والعميق. وقد كشفت الدراسة عن أساليب النقاد في التغريد تعبيراً عن رؤيتهم ومشاركتهم النقدية، ومن أبرزها: الأسلوب المباشر، وأسلوب الاشتباكات النقدية، والأسلوب غير المباشر، وأسلوب الانصراف أو الإهمال المتعمد لقضايا أو اتجاهات معينة. وبناء عليه، فإن أهم التوصيات التي يمكن الخروج بها هي: تناول المحتوى النقدي لتغريدات النقاد ودراستها من جهة مقارنتها باتجاهاتهم الفكرية والنقدية في الوسائط النقدية الأخرى؛ لمعرفة مدى تأثير منصة تويتر على رؤية الناقد واتجاهه الفكري والنقدي.
Abstract:
This
research aims to study the function of a literary critic in Twitter, as with
the spread of social media platforms, the traditional publisher is no longer
the mediator that owns the only platform that brings together the critic and
the recipient, rather, the critic is now able to face his reader directly, and
the choice of Twitter was based on the audience this platform enjoys among
critics and the masses, the research also seeks to shed light on the hidden
reasons behind the critics' choice of this platform and its technical tools,
through: Shedding light on the topics being raised by the critic on his
personal page, the causation that controls his tweets, the methods being used in
presenting his vision, and its features The critical content he provides, and
the factors affecting his job at Twitter.
With
the help of the analytical method, the research was able to answer some of
these questions, as it became clear that the causation controlling the critics'
tweet is: the marketing of one-self at the level of achievement or
participation, and publicizing of others, whether it is a person, an event or a
knowledge, in addition to the social function interested in strengthening the
relationship between those engaged in the critical field, and the aesthetic
function concerned with revealing the areas of creativity in literary texts, in
addition to the engaging function based on the contribution of critics in any
label related to literary and critical issues to make their point of view.
It
was also found that the features of the critical content of these forms of
employment are dominated by impressionism, irony, and courtesy, and few are the
objective positions and the lengthy and deep analysis. The study revealed the
critics' methods of tweeting as an expression of their critical vision and
participation, the most prominent of which are: the direct method, the method
of critical engagements, the indirect method, and the method of deliberately
leaving or neglecting certain issues or trends. Accordingly, the most important
recommendations that can be drawn up are: Addressing the critical content of
the critics' tweets and studying them in terms of comparing them with their
intellectual and critical trends in other critical media; in order to find out
the impact of the Twitter platform on the critic's vision and his intellectual
and critical direction.
Key
words: Employing,
Twitter, Features, literary critic, critical tools, reasons.
المصادر
والمراجع
أولاً: المصادر (حسابات النقاد الواردة أسماءهم في
الدراسة)
1.
أشجان هندي @AshjanHendi
2. حاتم
الزهراني @HoYalieOfArabia
3. حمد السويلم @hamad976_dr
4. دوش فلاح الدوسري @doashfalah
5. رانية العرضاوي @raniahalardawe
6. الريم الفواز @Dr__alreem
7. زكية العتيبي @ZakYahALotaibi
8. سعد البازعي @albazei
9. سعيد السريحي @Saidalharbi
10. سامي العجلان @SamiAljuman
11. صالح الحربي @AlharbiSaleh
12. صالح زيّاد @SalehZayyad
13. عبدالله الحيدري @aaah1426
14. عبدالله
الرشيد
@1401Shfa
15. عبدالله السويكت @dr_alswaiket
16. عبدالله الغذامي @ghathami
17. علي الحمود @alimh85
18. كوثر القاضي @kaw993
19. ماجد
الزهراني
@mmmm12345m
20. محمد حبيبي @Habibihhm
21.
محمد الدكان
@dr_m_aldakan
22.
محمد الراشدي
@rashdi29
24. محمد
المشهوري
@DR_ALMASHHORI
25. محمد
العباس
@Abbassooo
26. مسعد العطوي @300Masd
27. منصور البلوي @MansourAlblwy
المراجع:
المحارب،
سعد. الإعلام الجديد في السعودية، دراسة تحليلية في المحتوى الإخباري، بيروت، دار
جداول، ط1، 2011م.
الفواز،
الريم. تمثلات الناقد الأدبي في تويتر، أ.د. محمد صالح أنموذجًا. المدينة المنورة: الجامعة الإسلامية، أبحاث مؤتمر
الإعلام الجديد واللغة العربية، مج3، 20-22 ربيع الأول 1441هـ.
المفرح،
حصة. سيميائية الخطاب الإشهاري للأعمال الأدبية، مواقع الأدباء الشخصية أنموذجاً، المدينة
المنورة: الجامعة
الإسلامية، أبحاث مؤتمر الإعلام الجديد واللغة العربية، مج3، 20-22 ربيع الأول
1441هـ.
الصكر، حاتم. كتابة الذات (دراسات في وقائعية الشعر)، عمَّان:
دار الشروق، ط1، 1994م.
بلمليح، إدريس. المختارات الشعرية وأجهزة تلقيها عند العرب
(من خلال المفضليات وحماسة أبي تمام)، الرباط: كلية الآداب والعلوم الإنسانية، ط1،
1995م.
تشيلر،
هربر. الاتصال والهيمنة الثقافية، ترجمة: وجيه سمعان عبدالمسيح، القاهرة: الهيئة
المصرية العامة للكتاب، ط1، 2007م.
حبيبي،
محمد. توظيف الشعراء لمواقع التواصل الاجتماعي في نشر تجاربهم الشعرية، المدينة
المنورة: الجامعة
الإسلامية، أبحاث مؤتمر الإعلام الجديد واللغة العربية، مج2، 20-22 ربيع الأول
1441هـ.
حمودة، حنان. النقد الضمني (دراسة في المناهج والمعايير)، إربد:
عالم الكتب الحديث، ط1، 1425ه/2004م.
Al-Mofareh,
Hessah. The Text Semiotics in Literary Works, The Personal Websites of the
Literary Icons as Case Study (Arabic), AlMadenah AlMunwarah, Islamic
University, the researches of Arabic Language and new media conference, 3rd
edition, 1441 AH.
Al-Saker, Hatem. Self-Writing (A Study
in the Factual Poetry) (Arabic). Amman: Dar Al-Shorooq, 1st Edition,
1994.
Al-Muharib,
Saad. Saudi New Media, Analytic Study in the Informative Content (Arabic),
Beirut, Dar Jadawel, 1st edition, 2011.
Al-Fawaz, Reem. The Representation
of Literary Critic on Twitter, Prof. Mohammed Saleh as Case Study (Arabic).
AlMadenah AlMunwarah, Islamic University, the researches of Arabic Language and
new media conference, 3rd edition, 1441 AH.
Balmaleh,
Edrees. The Poetic Selections and Its Reception by the Arab, (Through the Preferences
and Enthusiasm of Abu Tamam) (Arabic), Rabat: College of Arts and Humanities. 1st
edition, 1995.
Herbert, Schiller. Communication and
Cultural Domination, translated by Wajeeh Saman. Qairo, General Egyptian
Commission for Books, 1st edition, 2007.
Habibi, Mohammed. The Poets Use of Social
Media in the Publicity of their Poetic Experience (Arabic), AlMadenah
AlMunwarah, Islamic University, the researches of Arabic Language and new media
conference, 2nd edition, 1441 AH.
Hamodah, Hanan. Implicit Criticism
(a Study in the Curricula and Standards) (Arabic), Irbid, the new books world,
1st edition, 2004, 1425H.