توظيف النقاد السعوديين لمواقع التواصل الاجتماعي (تويتر أنموذجاً): الأسباب، والسمات، والوسائل

 

Saudi Critics' Employment of Social Media (Twitter as example): Reasons, Features, and Tools

د.بدر بن علي المقبل

الكلمات مفتاحية: توظيف، تويتر، السمات، النقد الأدبي، الوسائل النقدية، السببية.

بحث منشور

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى دراسة وظيفة الناقد الأدبي في تويتر، فمع انتشار منصات التواصل الاجتماعي، لم يعد الناشر التقليدي هو الوسيط الذي يمتلك المنصة الوحيدة التي تجمع بين الناقد والمتلقي، بل أصبح الناقد قادراً على مواجهة قارئه مباشرة، وكان اختيار تويتر مبنيًّا على الجماهيرية التي تحظى بها هذه المنصة بين النقاد والجماهير، كما يسعى البحث لتسليط الضوء على الأسباب المتخفية وراء استعمال النقاد لهذه الوسيلة وأدواتها التقنية، من خلال: إلقاء الضوء على الموضوعات التي يطرحها الناقد في صفحته الشخصية، والسببية المتحكمة في التغريد لديه، والأساليب المستعملة في تقديم رؤيته، وسمات المحتوى النقدي الذي يقدمه، والعوامل المؤثرة في وظيفته في تويتر.

وبالاستعانة بالمنهج التحليلي تمكن البحث من الإجابة عن بعض هذه الأسئلة، حيث اتضح أن السببية المتحكمة في تغريد النقاد هي: التسويق للذات على مستوى المنجز أو المشاركة، والإشهار للآخر سواء أكان ذاتاً أو حدثاً أو معرفة، بالإضافة إلى الوظيفة الاجتماعية المهتمة بتعزيز العلاقة بين المشتغلين في المجال النقدي، والوظيفة الجمالية المعنية بالكشف عن مواطن الإبداع في النصوص الأدبية، إلى جانب الوظيفة الاشتباكية القائمة على إسهام النقاد في أي وسم مرتبط بالقضايا الأدبية والنقدية للإدلاء بوجهة نظرهم.

كما تبين أن سمات المحتوى النقدي لأشكال هذا التوظيف يغلب عليها الانطباعية، والسخرية، والمجاملة، وقليلة هي المواضع التي تتسم بالموضوعية والتحليل المطوّل والعميق. وقد كشفت الدراسة عن أساليب النقاد في التغريد تعبيراً عن رؤيتهم ومشاركتهم النقدية، ومن أبرزها: الأسلوب المباشر، وأسلوب الاشتباكات النقدية، والأسلوب غير المباشر، وأسلوب الانصراف أو الإهمال المتعمد لقضايا أو اتجاهات معينة. وبناء عليه، فإن أهم التوصيات التي يمكن الخروج بها هي: تناول المحتوى النقدي لتغريدات النقاد ودراستها من جهة مقارنتها باتجاهاتهم الفكرية والنقدية في الوسائط النقدية الأخرى؛ لمعرفة مدى تأثير منصة تويتر على رؤية الناقد واتجاهه الفكري والنقدي.


Abstract:

This research aims to study the function of a literary critic in Twitter, as with the spread of social media platforms, the traditional publisher is no longer the mediator that owns the only platform that brings together the critic and the recipient, rather, the critic is now able to face his reader directly, and the choice of Twitter was based on the audience this platform enjoys among critics and the masses, the research also seeks to shed light on the hidden reasons behind the critics' choice of this platform and its technical tools, through: Shedding light on the topics being raised by the critic on his personal page, the causation that controls his tweets, the methods being used in presenting his vision, and its features The critical content he provides, and the factors affecting his job at Twitter.

With the help of the analytical method, the research was able to answer some of these questions, as it became clear that the causation controlling the critics' tweet is: the marketing of one-self at the level of achievement or participation, and publicizing of others, whether it is a person, an event or a knowledge, in addition to the social function interested in strengthening the relationship between those engaged in the critical field, and the aesthetic function concerned with revealing the areas of creativity in literary texts, in addition to the engaging function based on the contribution of critics in any label related to literary and critical issues to make their point of view.

It was also found that the features of the critical content of these forms of employment are dominated by impressionism, irony, and courtesy, and few are the objective positions and the lengthy and deep analysis. The study revealed the critics' methods of tweeting as an expression of their critical vision and participation, the most prominent of which are: the direct method, the method of critical engagements, the indirect method, and the method of deliberately leaving or neglecting certain issues or trends. Accordingly, the most important recommendations that can be drawn up are: Addressing the critical content of the critics' tweets and studying them in terms of comparing them with their intellectual and critical trends in other critical media; in order to find out the impact of the Twitter platform on the critic's vision and his intellectual and critical direction.

Key words: Employing, Twitter, Features, literary critic, critical tools, reasons.

المصادر والمراجع

أولاً: المصادر (حسابات النقاد الواردة أسماءهم في الدراسة)

١. أشجان هندي  @AshjanHendi

٢. حاتم الزهراني @HoYalieOfArabia

٣. حمد السويلم @hamad976_dr

٤. دوش فلاح الدوسري @doashfalah

٥. رانية العرضاوي @raniahalardawe

٦. الريم الفواز @Dr__alreem

٧. زكية العتيبي @ZakYahALotaibi

٨. سعد البازعي @albazei

٩. سعيد السريحي @Saidalharbi

١٠. سامي العجلان @SamiAljuman

١١. صالح الحربي @AlharbiSaleh

١٢. صالح زيّاد @SalehZayyad

١٣. عبدالله الحيدري @aaah1426

١٤. عبدالله الرشيد @1401Shfa

١٥. عبدالله السويكت @dr_alswaiket

١٦. عبدالله الغذامي @ghathami

١٧. علي الحمود @alimh85

١٨. كوثر القاضي @kaw993

١٩. ماجد الزهراني @mmmm12345m

٢٠. محمد حبيبي @Habibihhm

٢١. محمد الدكان @dr_m_aldakan

٢٢. محمد الراشدي @rashdi29

٢٤. محمد المشهوري @DR_ALMASHHORI

٢٥. محمد العباس @Abbassooo

٢٦. مسعد العطوي @300Masd

٢٧. منصور البلوي @MansourAlblwy

المراجع:

المحارب، سعد. الإعلام الجديد في السعودية، دراسة تحليلية في المحتوى الإخباري، بيروت، دار جداول، ط١، ٢٠١١م.

الفواز، الريم. تمثلات الناقد الأدبي في تويتر، أ.د. محمد صالح أنموذجًا. المدينة المنورة: الجامعة الإسلامية، أبحاث مؤتمر الإعلام الجديد واللغة العربية، مج٣، ٢٠-٢٢ ربيع الأول ١٤٤١هـ.

المفرح، حصة. سيميائية الخطاب الإشهاري للأعمال الأدبية، مواقع الأدباء الشخصية أنموذجاً، المدينة المنورة: الجامعة الإسلامية، أبحاث مؤتمر الإعلام الجديد واللغة العربية، مج٣، ٢٠-٢٢ ربيع الأول ١٤٤١هـ.

الصكر، حاتم. كتابة الذات (دراسات في وقائعية الشعر)، عمَّان: دار الشروق، ط١، ١٩٩٤م.

بلمليح، إدريس. المختارات الشعرية وأجهزة تلقيها عند العرب (من خلال المفضليات وحماسة أبي تمام)، الرباط: كلية الآداب والعلوم الإنسانية، ط١، ١٩٩٥م.

تشيلر، هربر. الاتصال والهيمنة الثقافية، ترجمة: وجيه سمعان عبدالمسيح، القاهرة: الهيئة المصرية العامة للكتاب، ط١، ٢٠٠٧م.

حبيبي، محمد. توظيف الشعراء لمواقع التواصل الاجتماعي في نشر تجاربهم الشعرية، المدينة المنورة: الجامعة الإسلامية، أبحاث مؤتمر الإعلام الجديد واللغة العربية، مج٢، ٢٠-٢٢ ربيع الأول ١٤٤١هـ.

حمودة، حنان. النقد الضمني (دراسة في المناهج والمعايير)، إربد: عالم الكتب الحديث، ط١، ١٤٢٥ه/٢٠٠٤م. 

 Bibliography:

Al-Mofareh, Hessah. The Text Semiotics in Literary Works, The Personal Websites of the Literary Icons as Case Study (Arabic), AlMadenah AlMunwarah, Islamic University, the researches of Arabic Language and new media conference, 3rd edition, 1441 AH.

Al-Saker, Hatem. Self-Writing (A Study in the Factual Poetry) (Arabic). Amman: Dar Al-Shorooq, 1st Edition, 1994.

Al-Muharib, Saad. Saudi New Media, Analytic Study in the Informative Content (Arabic), Beirut, Dar Jadawel, 1st edition, 2011.

Al-Fawaz, Reem. The Representation of Literary Critic on Twitter, Prof. Mohammed Saleh as Case Study (Arabic). AlMadenah AlMunwarah, Islamic University, the researches of Arabic Language and new media conference, 3rd edition, 1441 AH.

Balmaleh, Edrees. The Poetic Selections and Its Reception by the Arab, (Through the Preferences and Enthusiasm of Abu Tamam) (Arabic), Rabat: College of Arts and Humanities. 1st edition, 1995.

Herbert, Schiller. Communication and Cultural Domination, translated by Wajeeh Saman. Qairo, General Egyptian Commission for Books, 1st edition, 2007.

Habibi, Mohammed. The Poets Use of Social Media in the Publicity of their Poetic Experience (Arabic), AlMadenah AlMunwarah, Islamic University, the researches of Arabic Language and new media conference, 2nd edition, 1441 AH.

Hamodah, Hanan. Implicit Criticism (a Study in the Curricula and Standards) (Arabic), Irbid, the new books world, 1st edition, 2004, 1425H.