تلقي النقاد للشعر السعودي في تويتر

The Critics' Reception of Saudi Poetry on Twitter

د. أحمد بن ماطر أحمد اليتيمي 

الكلمات مفتاحية: التلقي، الشعر السعودي، شعراء تويتر، نقد

بحث منشور

المستخلص

حظي الشعر السعودي في تويتر باهتمام النقاد، وقامت عدة دراسات اتخذت من ذلك الشعر مادة لها، كما تعددت اتجاهات النقاد في دراسته؛ وبناء على ذلك فقد جاءت هذه الدراسة كاشفة عن أبرز الاتجاهات والموضوعات النقدية والسمات الفنية، وجماليات التلقي التي تطرق إليها نقاد الشعر السعودي في تويتر.

وتسعى هذه الدراسة للإجابة عن عدد من التساؤلات، كان من أبرزها: ما رؤية النقاد لفضاء تويتر بوصفه حاضنا للشعر السعودي؟ وما أبرز السمات التقنية التي أتاحها تويتر للشعراء؟ وكيف واكب الشعراء هذا الفضاء الإلكتروني؟ وما أبرز الموضوعات الشعرية التي اهتم بها النقاد في دراساتهم؟ وما الجماليات الفنية للتلقي الشعري في تويتر؟

ومن هنا فقد قامت الدراسة على تمهيد موجز لنظرية التلقي، وأبرز سماتها، فيما جاء المبحث الأول مناقشا تلقي النقاد للشكل الشعري في تويتر، ومدى تأثير الخصائص التقنية على حركة الشعر وتوجهات الشعراء، في حين اهتم المبحث الثاني بتلقي النقاد للمضامين الشعرية الناهضة في تويتر، وأبرز الموضوعات التي طرقها الشعراء، ومدى تأثر تلك الموضوعات بسمات تويتر، ثم ارتكز المبحث الثالث على جماليات التلقي التي رصدها النقاد في حركة الشعر السعودي في تويتر، وأبان عن تعدد مستويات التلقي، وأثر ذلك في تحقق أفق الانتظار لدى المتلقي أو كسره، وكشف عن جماليات اللغة الشعرية، وأثرها في عملية التلقي، واختتمت الدراسة بخاتمة تضمنت أبرز نتائج الدراسة وتوصياتها.


Abstract

Saudi poetry has received the attention of the critics on Twitter, and a number of studies have been conducted that made based on this poetry, and also the critics' trends are of different guises in its study. Accordingly, this study came to reveal the most prominent trends, critical issues, artistic features, and the aesthetics of reception that critics of Saudi poetry touched on Twitter.

This study seeks to answer variety of questions, the most important of which are: What is the critics' view of ''the Twitter space'' as a home for Saudi poetry? What are the most important technical features that Twitter has made available to poets? And in what way did the poets adapt with this electronic space? What are the most prominent poetic topics that critics focused on in their studies? What are the artistic aesthetics of twitter poetry?

Hence, the study made a short introduction to the theory of reception, and its most prominent features. The first chapter discussed the reception of critics on the poetic form on Twitter, and also the extent of the impact of technical features on the movement of poetry and the conceptions of the poets, while the second chapter focused on the reception of critics on the poetic content emerging on Twitter, and the most prominent topics touched by the poets, and the extent to which these topics were influenced by the features of Twitter, then the third chapter focused on the aesthetics of reception that the critics monitored within the Saudi poetry movement on Twitter, and it showed the varieties in the levels of reception, and the effect of this on achieving or breaking the waiting horizon of the recipient, revealing the aesthetics of the poetic language, and its impact on the reception process, and therefore the study concluded with a conclusion that included the most prominent findings of the study and its recommendations.

Key words: reception, Saudi poetry, Twitter poets, criticism

المصادر والمراجع

إيزر، فولفغانغ، فعل القراءة – نظرية جمالية التجاوب في الأدب، ترجمة د. حميد لحمداني و د. الجلالي الكدية، فاس: مكتبة المناهل.

بركات، وائل، وآخرون، نظرية التلقي وإشكالية المصطلح، مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية، سلسلة الآداب والعلوم الإنسانية، م32، ع1، 2010م.

الجميحي، خالد، حركية الشعر وتفاعل المتلقي عبر برنامج تويتر – جاسم الصحيِّح نموذجًا، من أبحاث مؤتمر الإعلام الجديد واللغة العربية، الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، م3، 1441ه.

الجهني، هيفاء، شعر أحمد الهلالي التويتري وجماليات التلقي، من أبحاث مؤتمر الإعلام الجديد واللغة العربية، الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، م4، 1441هـ.

حبيبي، محمد، توظيف الشعراء لمواقع التواصل الاجتماعي في نشر تجاربهم الشعرية – موقع تويتر نموذجا، من أبحاث مؤتمر الإعلام الجديد واللغة العربية، الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، م2، 1441ه.

الحسامي، عبدالحميد، فاعلية التلقي في تشكيل خطاب التغريدة الشعرية – قراءة في ديوان على أغصان تويتر، من أبحاث مؤتمر الإعلام الجديد واللغة العربية، الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، م4، 1441ه.

ربابعة، موسى سامح، جماليات الأسلوب والتلقي، الأردن: دار جرير للنشر والتوزيع، ط1

الرحيلي، ماهر، الذات والقلم، دراسات نقدية في الأدب السعودي، لبنان: منشورات ضفاف، 1439ه-2018م.

الزهراني، عادل، خطيب على أغصان تويتر – قراءة في تغريدات عيسى جرابا الشعرية، من أبحاث مؤتمر الإعلام الجديد واللغة العربية، الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، م2، 1441ه.

سعدون، محمد، جماليات التلقي، مفهومها ومرجعياتها الفلسفية، الجزائر: مجلة كلية الآداب واللغات، جامعة بسكرة، ع13، 2013م.

السعيد، بدرية، مضامين السجال الشعري في تويتر – فواز اللعبون أنموذجا، من أبحاث مؤتمر الإعلام الجديد واللغة العربية، الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، م2، 1441ه.

السويلم، نوال، الأشكال الأدبية الوجيزة في فضاء تويتر، الرياض: النادي الأدبي بالرياض، الدار البيضاء: المركز الثقافي العربي، ط1، 1438ه-2017م.

شرفي، عبدالكريم، من فلسفات التأويل إلى نظريات القراءة، دراسة تحليلية نقدية في النظريات الغربية الحديثة، الجزائر: منشورات الاختلاف، بيروت-لبنان: الدار العربية للعلوم ناشرون، ط1، 2007م.

الشنطي، محمد، بلاغة الإيجاز في منشورات تويتر في نماذج من تغريدات الشعراء في المملكة العربية السعودية، من أبحاث مؤتمر الإعلام الجديد واللغة العربية، الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، م3، 1441ه.

فضل، صلاح، شفرات النص، دراسة سيميولوجية في شعرية النص والقصيد، القاهرة: عين للدراسات والبحوث الإنسانية والاجتماعية، ط2، 1995م.

القحطاني، وضحى، الأدب الإلكتروني في تويتر – تغريدات نجم الحصيني أنموذجا، الرياض: مجلة الآداب، جامعة الملك سعود، م30، ع2، 1439ه-2018م.

المراغي، أحمد، بناء قصيدة الإبيجراما في الشعر العربي الحديث، مصر: الهيئة المصرية العامة للكتاب، 2012م.

مرتاض، عبدالملك، شعرية القصيدة، قصيدة القراءة، دار المنتخب العربي، ط1، 1414ه-1994م.

هولب، روبرت، نظرية التلقي – مقدمة نقدية، ترجمة د. عزالدين إسماعيل، القاهرة: المكتبة الأكاديمية، ط1، 2000م.

Bibliography

Iser, Wolfgang, The act of reading - responsive aesthetic theory in literature, translation: Dr. Hamīd al-Ḥamdānī and Dr. al-Jalālī al-Kadiyah, Fas: Maktabat al-Manāhil.

Barakāt, Wā’il et el. Receiving theory and problematic of the term, (in Arabic), Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies, Arts and Humanities Series, Vol. 32, Issue. 1, 2010.

Al-Jumaiḥī, Khālid, Poetry movement and recipient interaction via Twitter - Jāsim  Alsaih as a model, (in Arabic),  Researches of the Conference on New Media and the Arabic Language, Islamic University of Madinah,  issue 3, 1441 AH.

Al-Juhanī, Haifā, Ahmad Al-Hilali's twitter poetry and the aesthetics of receiving, (in Arabic), among the research of the New Media and Arabic Language Conference, Islamic University of Madinah, M4, 1441 AH.

Ḥabībī, Muḥammad, Poets usage of social networking sites to spread their poetic experiences - Twitter as a model, (in Arabic),  among the researches of the Conference on New Media and the Arabic Language, Islamic University of Madinah, vol. 2, 1441 AH.

Al-Ḥusāmī, ˈAbd al-Ḥamīd, The Effectiveness of Receptivity in Forming the Speech of the Poetic Tweet - Reading in a poem collection on Twitter Twigs, (in Arabic), among the researches of the Conference on New Media and the Arabic Language, Islamic University of Madinah, vol. 4, 1441 AH.

Rabābiˈah, Musa Sāmiḥ, Aesthetics of style and reception, (in Arabic), Dār Jarir for Publishing and Distribution, 1st ed.

Al-Ruhailī, Māhir, The Self and the Pen, Critical Studies in Saudi Literature, (in Arabic), Lebanon: Defaf Publications, 1439 AH-2018.

Al-Zahrānī, ˈĀdil, Orator on Twitter branches - A reading in ˈIssa Jaraba's poetic tweets, among the research of the New Media and Arabic Language Conference, Islamic University of Madinah, vol. 2, 1441 AH.

Saˈdoun, Muhammad, The Aesthetics of Receiving, its Concept and its Philosophical References, (in Arabic), Algeria: Journal of the Faculty of Literature and Languages, Biskra University, issue.13, 2013.

Al-Saˈīd, Badriyya, Contents of Poetic Controversy on Twitter - Fawaz Al-Lāˈiboun as a Model, (in Arabic),  among the Researches of the New Media and Arabic Language Conference, The Islamic University of Madinah, Vol. 2, 1441 AH.

Al-Suwailim, Nawwāl, Brief literary forms in Twitter space, (in Arabic),  Riyadh: The Literary Club in Riyadh, Casablanca: Arab Cultural Center, 1st Edition, 1438 AH -2017.

Sharafī, Abd al-Karim, From Philosophies of Interpretation to Reading Theories, An Analytical Critical Study of Modern Western Theories, (in Arabic),  Algeria: al-Ikhtilāf Publications, Beirut-Lebanon: The Arab House of Sciences Publishers, 1st Edition, 2007.

Al-Shanti, Muhammad, The rhetoric of brevity in Twitter posts in samples of the tweets of poets in the Kingdom of Saudi Arabia, (in Arabic),  among the research of the Conference on New Media and the Arabic Language, Islamic University of Madinah, M3, 1441 AH.

Fadl, Salah, Ciphers of the Text, a semiological study in the poetics of the text and the poem, (in Arabic),  Cairo: Ain for Human and Social Studies and Research, 2nd Edition, 1995.

Al-Qahtani and Doha, Electronic Literature on Twitter - Najm Al-Hussaini's Tweets as an example, (in Arabic),  Riyadh: The Journal of Arts, King Saud University, vol. 30, Issue 2, 1439 AH-2018.

Al-Marāghī, Ahmad, Building the Epigram Poem in Modern Arabic Poetry, (in Arabic), Egypt: The Egyptian General Book Authority, 2012.

 Murtad, ˈAbdul-Malik, The poetry of the poem, the poem of reading, (in Arabic), House of the Arab National Team, 1st Edition, 1414 AH -1994.

Holb, Robert, Receptivity Theory - A Critical Introduction, translated by Dr. ˈIzz al-Dīn Ismail, Cairo: The Academic Library, 1st Edition, 2000.