جمالية التكرار في قصة آدم عليه السلام عند عبدالعظيم المطعني (مقاربة في تحليل الخطاب)

The Beauty of Repetition in the Story of Adam (peace be upon him) according to Abdul-Azwim Al-Mat'ani (An approach to discourse analysis)

د. ماجد بن أحمد الزهراني

الكلمات مفتاحية: الإعجاز- التكرار- القصص القرآني- المطعني.

بحث منشور

المستخلص

إن هذه الدراسة تهدف إلى رصد الإسهامات التي قام بها العلماء في سبيل التعليل لحضور التكرار في قصة آدم عليه السلام، ومن أبرزهم الدكتور عبدالعظيم  المطعني ـــ رحمه الله ــــ الذي يعد من علماء البلاغة المعاصرين الذين صرفوا جل وقتهم في خدمة الكتاب العزيز، وتسعى هذه الدراسة في ضوء هذه القراءة لنتاجه إلى تنمية الوعي العلمي في دراسة مجال خصب يعد من وسائل الدعوة إلى الله عز وجل وهو الإعجاز القرآني.

انطلقت الدراسة في تصوراتها من سؤالين:

السؤال الأول: كيف عالج عبدالعظيم المطعني شبهة التكرار في قصة آدم عليه السلام؟

السؤال الثاني: ما الفجوات التي لم تستثمر في تحليل عبدالعظيم المطعني لهذه الشبهة؟

ونتيجة لذلك قامت هيكلة الدراسة وفق تمهيد ومبحثين:

التمهيد: وفيه تعرض الباحث لمحورين:

أولا: مفهوم التكرار في التراث العربي.

 ثانيا: تاريخ العناية بالقصص القرآني.

المبحث الأول: آليات تحليل التكرار في قصة آدم عليه السلام

المبحث الثاني: قراءة لآليات تحليل التكرار في قصة آدم عليه السلام

الخاتمة: احتوت على عدة نتائج وتوصيات في نهاية الدراسة.

Abstract:

This study aims to give account of the contributions made by learned scholars to explain the presence of repetition in the story of Adam, peace be upon him. Among the most prominent of them is Dr. Abdul-Azwim Al-Mat'ani, may Allah bestow His mercy upon him, who is considered one of the contemporary scholars of Rhetoric that spent most of their time in the service of the Holy Qur’an. In light of this appraisal of his scientific contribution, the study seeks to develop scientific awareness in the study of a lush field that is considered one of the means of propagating Islam and inviting people to the path of Allah, Almighty, which is the Quranic inimitability.

Perceptions of the study are based on two questions:

One: How did Abdul Azwim Al-Mut'ani address the suspicion of repetition in the story of Adam, peace be upon him?

Two: What are the breaches that were not bridged in Abdul Azwim Al-Mut'ani’s analysis of this suspicion?

As a result, the study was structured according to a preface and two research themes:

Preface: Here, the researcher addressed two themes:

First: The concept of repetition in Arabian heritage.

Second: The history of paying attention to the Quranic stories.

Chapter 1: Mechanisms of analyzing repetition in the story of Adam, peace be upon him.

Chapter 2: Appraising the mechanisms of analyzing repetition in the story of Adam, peace be upon him.

Conclusion: It contained several findings and recommendations at the end of the study.

Key words: Inimitability - Repetition - Qur'anic stories – Al-Mat’ani.


المصادر والمراجع

أولا/ المصادر

زقزوق، محمود، حقائق الإسلام في مواجهة شبهات المشككين (القاهرة: المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية، 2002). 

المطعني، عبدالعظيم، خصائص التعبير القرآني وسماته البلاغية (القاهرة: مكتبة وهبة، 2013).

ثانيا/ المراجع

ابن الأثير، المثل السائر في أدب الكاتب والشاعر، قدمه وعلق عليه: أحمد الحوفي وبدوي طبانة (القاهرة: نهضة مصر، بدون تاريخ).

ابن كثير، تفسير القرآن العظيم، تحقيق: سامي سلامة ط2 (الرياض: دار طيبة، 1999).

ابن منظور، لسان العرب، ط3 (بيروت: دار صادر، 1994).

أبو زيد، أحمد، التناسب البياني في القرآن دراسة في النظم المعنوي والصوتي، (الرباط: منشورات كلية الآداب والعلوم الإنسانية، 1992).

الأندلسي، أبو حيان، البحر المحيط، تحقيق: صدقي محمد جميل (بيروت: دار الفكر، 1420).

الباقلاني، أبو بكر، إعجاز القرآن، تحقيق: أحمد صقر، ط5 (القاهرة: دار المعارف، 1997).

بحراوي، حسن، بنية الشكل الروائي، بيروت: المركز الثقافي العربي، 1990).

البقاعي، برهان الدين، نظم الدرر في تناسب الآيات والسور (القاهرة: دار الكتاب الإسلامي، 1984).

بو عصاب، سعيد، القرآن الكريم بين ترتيب المصحف وترتيب النزول: دراسة منهجية نقدية، (الرباط: مركز الدراسات القرآنية، 2017).

الجاحظ، عمرو بن بحر، البيان والتبيين، تحقيق وشرح: عبد السلام هارون، ط7 (القاهرة: مكتبة الخانجي، 1998).

الجرجاني، عبد القاهر، دلائل الإعجاز، قرأه وعلق عليه: محمود شاكر، ط5 (القاهرة: الخانجي، 2004).

جينيت، جيرار، خطاب الحكاية، ترجمة: محمد معتصم وآخرون، ط2، (القاهرة: المجلس الأعلى للثقافة، 1997).‏

خضر، محمد، بلاغة السرد القصصي في القرآن الكريم، (برلين: دار نور للنشر، 2016).

الخطيب، عبدالكريم، القصص القرآني في منطوقه ومفهومه، (القاهرة: دار الفكر العربي، 1965).

الرازي، فخر الدين، التفسير الكبير المشهور بـ(مفاتيح الغيب) ط3 (بيروت: دار الفكر، 1985).

الرافعي، مصطفى، إعجاز القرآن والبلاغة النبوية ط7 (بيروت: دار الكتاب العربي، 1973).

الرماني والخطابي وعبدالقاهر الجرجاني، ثلاث رسائل في إعجاز القرآن، تحقيق: محمد أحمد خلف الله ومحمد زغلول سلام، ط3 (القاهرة: دار المعارف، 1976).

الزركشي، بدر الدين، البرهان في علوم القرآن، تحقيق: يوسف المرعشلي  (بيروت: دار المعرفة، 1990).

 الزيتوني، لطيف، معجم مصطلحات نقد الرواية، (بيروت: دار النهار، 2002).

السيد، عز الدين، التكرير بين الـمثير والتأثير، ط2 (بيروت: عالم الكتب، 1986).

 السيوطي، جلال الدين، الإتقان في علوم القرآن، تحقيق: مركز الدراسات االقرآنية (المدينة: مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف، 1426).

الشهري، عبدالهادي، آليات الحجاج وأدواته، ضمن مصنف: الحجاج مفهومه ومجالاته، (إربد: عالم الكتب الحديث، 2010).

عبادة، صلاح، جماليات الترتيب في النص القرآني (القاهرة: مكتبة الآداب، 2015).

 العزاوي، أبو بكر، الحجاج في اللغة، ضمن مصنف: الحجاج مفهومه ومجالاته، (إربد: عالم الكتب الحديث، 2010).

العيد، يمنى، تقنيات السرد الروائي، (بيروت: دار الفارابي، 2010).

عيلان، عمر، في مناهج تحليل الخطاب السردي، (دمشق: منشورات اتحاد الكتاب العرب، 2008).

الفيروز آبادي، القاموس المحيط، ط8 (بيروت: مؤسسة الرسالة، 2005).

مطاوع، سعيد عطية، الإعجاز القصصي في القرآن (القاهرة: دار الآفاق العربية، 2006).

المودودي، أبو الأعلى، مبادئ أساسية لفهم القرآن الكريم، (دار التراث العربي، بدون تاريخ).

يوسف، رياض، أدبية السرد القرآني، (جامعة منتوري، قسنطينة، قسم اللغة العربية وآدابها، أطروحة مقدمة لنيل شهادة الدكتوراه العلوم في الآداب، شعبة الأدب العربي الحديث).

Bibliography

First: Sources:

Zaqzouq, Mahmoud. “Haqā’iq Al-Islam fee Muwajahat Shubuhāt Al-Mushakikieen”. (Cairo: the supreme Council for Islamic Affairs, 2002).

Al-Matˈani, Abd Al-Azim. “Khasā’is Al-Taˈbir wa Simātihi Al-Balāghiyyah. (Cairo: Maktabat Wahbah, 2013).

Ibn Al-Athir, “Al-Mathal Al-Sa’ir fee Adab Al-Katib wa Al-Shaˈir”. Commentary of: Ahmad Al-Houfi and Badawi Tabanah. (Cairo: Nahdat Misr).

Second: Refrences:

Ibn Al-Athir, “Al-Mathal Al-Thā’ir fē Adab Al-Kātib wa Al-Shāʿir”. forwaded by: Ahmad Al-Houfi and Badawi Ṭabānah. (Cairo: Nahḍat Misr).

Ibn Kathir. “Tafsir Al-Quran Al-Azim”. Investigated by: Sami Salamah. (2nd ed, Riyadh: Dār Taibah, 1999).

Ibn Manzour. “Lisān Al-Arab”. (3rd ed, Beirut: Dār Sadir, 1994).

Abu Zaid, Ahmad. “Al-Tanasub Al-Bayāni fee Al-Quran Dirāsatun fee Al-Nazm Al-Maˈnawi wa Al-Sawti”. (Rabat: College of Arts and Humanity Sciences, 1992).

Al-Andalousi, Abou Hayyān. “Al-Bahr Al-Muhit”. Investigated by: Sidqi Muhammad Jamil. (Beirut: Dār Al-Fikr, 1420 AH).

Al-Bāqilani, Abu Bakr. “Iˈjāz Al-Quran”. Investigated by: Ahmad Saqr. (5th ed, Cairo: Dār Al-Maˈārif, 1997).

Bahrawi, Hasan. Binyat Al-Ruwā’ee”. (Beirut: Al-Markaz Al-Thaqāfi Al-Arabi, 1990).

Al-Baqāˈee, Burhan Al-Deen. “Nazm Al-Durar fee Tanasub Al-Āyāt wa Al-Suwarr”. (Cairo: Dār Al-Kitab Al-islami, 1984).

Bou ˈIsab, Saˈeed. “Al-Quran Al-Karim Baina Tartib Al-Mushaf wa Tartil Al-Nuzoul: Dirāsatun Manhajiyyatun Naqdiyyah”. (Rabat: Markaz Al-Dirāsāt Al-Quraniyyah, 2017).

Al-Jahiz, Amrou bin Bahr. “Al-Bayān wa Al-Tabyeen”. Investigated an explained by: Abd Al-Salam Haroun. (7th ed, Cairo: Maktabat Al-Khanji, 1998).

Al-Jurjani, Abd Al-Qahir. “Dalā’il Al-Iˈjāz”. Read and commented by: Mahmoud Shakir. (5th ed, Cairo: Al-Khanji, 2004).

Gennette, Gerard. “Narrative Discourse”. Translated by: Muhammad Muˈtasim et el. (2nd ed, Cairo: the supreme council of Culture, 1997).

Khidr, Muhammad. “Balāghat Al-Sard Al-Qasasi fee Al-Quran Al-Karim”. (Barlin: Dār Nour, 2016).

Al-Khatib, Abd Al-Karim. “Al-Qisas Al-Qurani fee Mantouqihi wa Mafhoumih”. (Cairo: Dār Al-Fikr Al-Arabi, 1965).

Al-Razi, Fakhr Al-Deen. “Al-Tafsir Al-Kabir = Mafātih Al-Ghaib”.  (Beirut: Dār Al-Fikr, 1985).

Al-Rafiˈee, Mustapha. “Iˈjāz Al-Quran wa Al-Balagha Al-Nabawiyyah”. (7th ed, Beirut: Dār Al-Kitab Al-Arabi, 1973).

Al-Rummāni, Al-Khatābi and Abd Al-Qahir Al-Jurjani. “Thalātha Rasā’il fee Iˈjāz Al-Quran”. Muhammad Ahmad Khalaf Allah and Muhammad Zaghloul Salam. (3rd ed, Cairo: Dār Al-Maˈarif, 1976).

Al-Zarkhashi, Badr Al-Deen. “Al-Burhan fee ˈOuloum Al-Quran”. Investigated by: Yousuf Al-Marˈashli. (Beirut: Dār Al-Maˈrifah, 1990).

Al-Zaitiuni, Latif. “Muˈjam Mustalahāt Naqd Al-Riwayah”. (Beirut: Alam Al-Nahar, 2002).

Al-Sayyid, ˈIzz Al-Deen. “Al-Takrir Baina Al-Mathir wa Al-Ta’thir”. (2nd ed, Beirut: Alam Al-Kutub, 1986).

Al-Suyouti, Jalal Al-Deen. “Al-Itqān fee ˈOuloum Al-Quran”. Investigated by: center of Quranic studies (Madinah: King Fahd Complex for printing the Noble Quran, 1426).

Al-Shahri, Abd Al-Hadi. “Āliyāt Al-Hijāj wa Adawatuh, Dimna Musannaf: Al-Hijaj Mafhoumuhu wa Majālatuh”. (Irbid: Alam Al-Kutub Al-Hadith, 2010).

Ibadah, Salah. “Jamāliyyat Al-Tartib fee Al-Nassi Al-Qurani”. (Cairo: Maktabat Al-Ādab, 2015).

Al-ˈAzawi, Abubakr. “Al-Hijāj fee Al-Lugha, Dimna Musannaf: Al-Hijaj Mafhoumuhu wa Majālatuh”. (Irbid: Alam Al-Kutub Al-Hadith, 2010).

Al-ˈEad, Yamani. “Taqniyyat Al-Sarrd Al-Ruwa’ee”. (Beirut: Dār Al-Farabi, 2010).

ˈIlān, Oumar. “Manahij Al-Khitab Al-Sarrdi”. (Damascus: Itihad Al-Kitab Al-Arabi Al-Arabi, 2008).

Al-Fairuz Abadi. “Al-Qamous Al-Muhit”. (8th ed, Beirut: Muassat Al-Resalah, 2005).

Mutawiˈ, Saˈd ˈAtiyyah. “Al-Iˈjāz Al-Qasasi fee Al-Quran”. (Cairo: Dār Al-Afāq Al-Arabiyyah, 2006).

Al-Mawdoudi, Abu Al-Aˈlā. “Mabādi Asasiyyah li Fahm Al-Quran Al-Karim”. (Dār Al-Turath Al-Arabi).

Yousuf, Riyadh. “Adabiyat Al-Sarrd Al-Qurani”. (University of Mentouri, Constantine, Department of Arabic Language and Literature, thesis submitted to obtain a Ph.D. in Science of Arts, Modern Arabic Literature Division).